zondag 13 augustus 2017

Recensie: de Nieuweling - Taran Matharu

Hi daar,

Op vakantie in Portugal begon ik aan de Nieuweling. Ondanks dat ik niet veel tijd had om te lezen, ben ik toen toch een aardig eind gekomen. Thuis las ik hem uit en vandaag vertel ik je wat ik ervan vond.


Koop bij bol.com

Waar gaat De Nieuweling over?
Als smidsleerling Fletcher ontdekt dat hij demonen uit een andere wereld kan oproepen, reist hij samen met zijn demon Ignatius af naar de Vocans Academie. Daar worden leerlingsummoners getraind in het gebruik van hun magische gaven, om deze in te kunnen zetten in de oorlog tegen de vijandelijke orks. Onder de leerlingen bevinden zich de kinderen van machtige edelen, die meer ervaren zijn in het omgaan met hun demonen en zich ver boven Fletcher en de andere burgerleerlingen verheven voelen. Samen met zijn vrienden, de dwerg Othello en de elf Sylva, raakt Fletcher verzeild in een gevaarlijk machtsspel, dat een hoogtepunt bereikt als er aan het eind van het eerste jaar moet worden gestreden om een machtige positie in de Raad van de Koning. Het lot van een heel koninkrijk ligt in zijn handen.


Cover en flaptekst
Ik vind de cover erg gaaf. Het duidt op magie en mysterie en in combinatie met de persoon erbij maakte het me erg nieuwsgierig naar het verhaal. En dat het een hardcover is, vind ik echt geweldig! Zo ontzettend mooi! Wieeeeh!

De wereld betreden
Wat ik heel erg tof vond aan dit boek, was dat je bij het begin van het boek niet een boek begint, maar een wereld instapt. De Nieuweling is geen boek dat je leest, maar een avontuur dat je aangaat. Het is bijzonder veelzijdig en biedt zo ontzettend veel leesplezier! Geweldig. Ik zat meteen in het verhaal en bevond me in de wereld van Fletcher. 

Maar toen?
Nee, er komt geen maar. Naarmate het boek vordert kwam er ook nog een theoretische diepgang in. Je leest over hoe alles wat gebeurt een geschiedenis heeft en hoe de volkeren over elkaar denken. Het boek heeft namelijk orks, elven, dwergen en noem maar op. Echt een fantasy boek zoals je hem zou willen. Er zitten plottwists in, verraad, magie, gevechten en vriendschap. Ik werd echt compleet meegezogen en las het boek in rap tempo uit. 

Fletcher, meester in... O nee.
Het enige wat ik moeilijk vond, was dat Fletcher de hele tijd zo doorsnee was. In mijn ogen is een hoofdpersoon meteen al de getalenteerde held van het verhaal. Het maakte wel dat ik verrast werd en uiteindelijk kon ik de keuze van de auteur ook wel waarderen, maar dat zou het enige zijn wat ik op te merken heb aan dit boek. 

Ik ben fan! Kom maar op met het vervolg! Dit boek verdient alle liefde en 5 dikke sterren van de 5. 

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor dit pareltje van een recensie exemplaar!


Liefs,
Monica 

1 opmerking:

  1. Jaaaaa De Nieuweling is zooooo tof! Ik kijk echt enorm uit naar het vervolg :)

    BeantwoordenVerwijderen