zaterdag 22 juli 2017

Recensie: Tot je weer ademen kunt - Jessica Winter

Hello!

Vandaag vertel ik jullie meer over Tot je weer Ademen kunt, één van de 2 boeken die ik onlangs als verrassing kreeg van uitgeverij Callenbach.

Waar gaat Tot je weer ademen kunt over?
Op het eerste gezicht kunnen de levens van Julia en Jeremy niet meer verschillen. Buiten wat onderlinge treiterijen delen ze niets met elkaar. Dat verandert op slag als Jeremy bij toeval een geheim ontdekt dat Julia al jaren probeert te verbergen. Voor het eerst in zijn leven moet Jeremy werken voor iets; hij moet Julia's vertrouwen winnen om haar te kunnen helpen. Maar hoe dichter hij bij haar komt, hoe meer hij zich realiseert dat niet alleen haar façade afbrokkelt.

De cover vind ik mooi, want je ziet direct dat het om een contemporary gaat en dat het over iets van hoop en troost gaat. Tegelijkertijd mis ik toch ook nog iets in de cover wat mij zou doen zetten tot het oppakken van het boek in de boekhandel, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wat ik mis. De flaptekst klinkt heel heftig en trekt me erg aan.

Heftig
Het eerste woord wat in me op kwam nadat ik dit boek uit had, was "heftig". Winter windt er geen doekjes om dat ze harde woorden en gesprekken op papier durft te zetten. (Zie je de woordgrap?).
Er zitten echt pittige stukken bij, zeker tussen Julia en haar moeder. Ik als orthopedagoog heb dan zo'n gevoel dat ik gelijk in actie wil komen en het raakt me heel erg. Ik heb nog nooit echt gehuild bij een boek, maar het was eindelijk raak. Tot je weer ademen kunt dringt door tot je diepste gevoelens en laat tranen over je wangen biggelen. Echt, het is een ugly cry boek!

Leuke flaptekst, en dan?
Het leuke aan dit boek vond ik ook dat je de flaptekst leest en eigenlijk nog niet veel weet van de plotlijn. Dat maakt dat je best blind het boek ingaat en flink verrast wordt door sommige ontknopingen. Dat was bij dit boek ook het geval. Ik wist dat ik wat plagerijen kon verwachten, een stiekeme liefde tussen Julia en Jeremy en wat geheimen, maar hoe dit vormgegeven werd? Daar had ik geen idee van. Dit maakt het naar mijn mening ook wel weer riskant, want je kan natuurlijk ook teleurgesteld worden in dit 'verrassingselement'. Maar nogmaals, bij dit boek zat het allemaal snor.

Julia
Man, wat vind ik Julia een tof, sterk personage. Jeremy vind ik trouwens ook tof, ondanks dat hij in het begin echt een pestkop is. Wat ik wel grappig vind trouwens is dat je aan de grapjes heel erg merkt dat het geen boek is van de Nederlandse bodem. Julia is heel ad rem in haar wederwoord, maar toch komt de grap of het element waardoor de personages gaan van 'oooooh!' niet helemaal over. Dat stoorde me niet, trouwens. Het viel me gewoon op. Als ik Duits kon had ik zeker het origineel even nagezocht.

Wat nu te doen met mijn leven?
Lees dit boek. Echt. Toen ik het boek uit had vroeg ik me af wat ik met mijn leven moest doen. Tot je weer ademen kunt laat een afdruk achter op je hart en een brok in je keel. Het is tófffff. Ik geef het 4.5/5 sterren en ben heel erg benieuwd naar het vervolg!

Ik dank uitgeverij Callenbach heel erg voor het spontane pakketje, want nu heb ik kennis gemaakt met deze serie! <3