donderdag 27 juli 2017

Recensie: Stein Knap en het mysterie van de Parallelle Universums - Christopher Edge

Hi,

Toen ik Stein Knap in de brievenbus kreeg was ik blij, want deze cover is super mooi en het verhaal leek me heel erg lief. In één dag las ik het boek uit. Was dat een positief iets of juist niet?


Koop bij bol.com

Waar gaat Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums over?
Wanneer de moeder van Stein sterft, vraagt hij zich af waar ze is gebleven. Zijn ouders, beiden wetenschapper, hebben normaal gesproken een antwoord op al zijn vragen. Wanneer hij zijn vader vraagt waar zijn moeder is, mompelt die iets over kwantumfysica en parallelle universums waar zijn moeder nog steeds in leven is.

Dus pakt Stein een kartonnen doos, de computer van zijn moeder en een rottende banaan en begint aan zijn reis door tijd en ruimte in de hoop zijn moeder te vinden...

Cover en flaptekst
De cover vind ik heel mooi. De kleuren passen allemaal bij elkaar, het heeft een ruimte-tintje en dat is ook een terugkomend thema in het boek. De flaptekst klinkt mooi en ik was meteen benieuwd of het me zou kunnen raken.

Schattig
Stein Knap is een intelligent, moedig en puur jongetje. Hij is een super tof personage en hij maakt dat dit boek echt super schattig is om te lezen. De manier hoe hij met het verlies van zijn moeder omgaat, de oplossingen die hij bedenkt en de manier waarop hij door het leven worstelt is erg... op z'n Steins. Dit maakt ook dat je soms gewoon moet lachen om dingen die er gebeuren of uitspraken die worden gedaan. Heerlijk!

Parallelle universums
Als Steins moeder overlijdt en zijn vader hem niet genoeg aandacht geeft, besluit dat Stein naar een parallelle wereld gaat reizen volgens de banaantheorie om zijn moeder te zoeken. Heel leuk idee, maar als het hem nog echt lukt ook komt hij in verschillende werelden terecht. In elke wereld zoekt hij tevergeefs naar zijn moeder, maar beleeft wel allerlei andere dingen. Ik vind het heel bijzonder geschreven hoe Stein in elkaar zit, hoe hij denkt en doet en hoe hij reageert op de werelden waar hij in belandt. 



Dun, maar zo leuk
Het boek is niet heel dik, maar je krijgt er toch een bijzonder verhaal uit. Er zitten mooie illustraties in bij elk nieuw hoofdstuk en soms tussendoor ook wat krabbels en dat maakt het boek alleen maar schattiger. De mooie cover doet ook nog even een duit in het zakje en maakt dat je dit boek in je boekenkast wil. Je merkt wel dat dit boek voor wat jongere lezers is, maar het stoorde mij op zich niet in taalgebruik of leestempo.

Stein Knap is een lief en bijzonder boek met vlagen van humor en ontroering over een kind dat zijn overleden moeder zoekt in parallelle universums.

Het boek heeft een emotionele lading, zeker aan het einde, maar op een luchtige, fijne manier. Ik geef het boek 4.5/5 sterren en dank uitgeverij Meis & Maas hartelijk voor de kennismaking met dit boek!

Hou jij ook zo van boeken over parallelle werelden?


Liefs,
Monica

1 opmerking: