vrijdag 14 juli 2017

Recensie: Inkt - Alice Broadway

Hé, daar!

Vandaag geef ik mijn mening over Inkt, geschreven door Alice Broadway. Hij shinet je tegemoet, maar is de inhoud ook zo sprankelend?

Waar gaat Inkt over?
Is je ziel te vangen in een tatoeage?

Leora leeft in een wereld zonder geheimen: alle ervaringen, mijlpalen en misstappen worden als tatoeages op je huid weergegeven, zichtbaar voor iedereen. Leora kan tatoeages 'lezen': ze voelt de verhalen en emoties erachter. Daar zit niet iedereen op te wachten.

Wanneer blijkt dat Leora's vader niet was wie ze dacht dat hij was, komt haar hele leven - haar hele identiteit - op losse schroeven te staan

Op de foto komt de cover helaas niet tot uiting zoals hij in het echt is. Op geen enkele foto trouwens. Dit is typisch een boek dat je gewoon in het echt moet zien, om tot zijn volledige recht te komen. Want de cover is práchtig! Hij glimt en schittert en voelt heerlijk glad met reliëf hier en daar. Zo fijn! Het verhaal klinkt ook heel interessant en origineel, dus voor mij is het plaatje op het eerste gezicht compleet.

Origineel
Inkt is eigenlijk in één woord te omschrijven: origineel. Ik heb nog nooit een dergelijk Young Adult boek gelezen en het beviel me ontzettend. De manier waarop de hele samenleving ingericht is op regels rondom tattoo's, lotsbepalingen, oordelen na de dood en levensboeken... tof! Ik vind het echt een dik pluspunt dat het ondanks dat het origineel is, toch een geheel is. Vaak met originele onderwerpen zie ik dat het een beetje te abstract wordt, maar dit is echt een concrete samenleving met regels, personages en een duidelijke rode draad. Het leest daardoor echt heel fijn.

'Het is toch zeker niet eerlijk dat ik groeistriemen op mijn praktisch niet-bestaande borsten heb? Wat is daar rechtvaardig aan?'

Verhaallijn
Het leuke aan Inkt is dat je alleen maar de woorden hoeft te lezen om vermaakt te worden. Je hoeft niet een heleboel fantasie in te zetten, want de schrijfstijl is al heel grappig, luchtig en beeldend op zichzelf. Dat maakt dat ik snel in het boek kwam en hooked was aan het verhaal. Tegelijkertijd vond ik wel dat dit ook het enige minpuntje was, want ik had soms juist graag wat fantasie willen inzetten. Mijn beeldvorming van de wereld had breder gemogen, ik had toch wel wat meer nog willen weten van de personages, omgeving en wetten in de wereld van Leora.

'Niemand is echt weg en vergeten zolang zijn naam wordt uitgesproken.'

Dun
Het boek is met ca. 250 pagina's een aardig dun boek en ik vond dat jammer. Jammer, omdat het verhaal heerlijk liep en ik wilde meer, maar ook jammer omdat ik merkte dat het een beetje gepropt zat in die 250 pagina's en er best nog wat uitgebreider had kunnen worden ingegaan op bepaalde aspecten. En ondanks dat het allemaal in 250 pagina's gepropt leek, voelde het toch alsof er nog niet al teveel gebeurde. Er zit genoeg twijfel en bedrog in dit boek en het onderwerp is zo origineel dat ik toch wel alles ervan wil weten.

'Maakt het uit wat er op je huid staat als het je ziel is die op het spel staat?'

Inkt is een prachtig vormgegeven boek dat bestaat uit een origineel verhaal met toffe personages en een mooie verhaallijn. Ik geef het boek 4/5 sterren en ben heel benieuwd naar deel 2, want dit deel was heel ineens klaar!

Ik dank uitgeverij Young & Awesome hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

1 opmerking:

1. Ik vond Inkt zeker leuk, maar ik ben er nog niet helemaal lyrisch over. Het idee is heel tof, maar het ging voornamelijk over de vader van Leora en de uitwerking van de maatschappij. Hopelijk heeft deel 2 iets meer actie! :)