dinsdag 18 juli 2017

Recensie: Helemaal het Einde - Lisette Jonkman

Hi iedereen!

Vandaag vertel ik jullie wat ik vond van Lisette's nieuwste boek: Helemaal het Einde. Ik ben dol op Lisette's boeken, want ze hebben altijd een heerlijke humor erin verwerkt zitten. Ik was daarom ook echt heel erg benieuwd naar dit boek!


Koop bij bol.com

Waar gaat Helemaal het Einde over?
Helemaal het einde van Lisette Jonkman is een humoristische feelgoodroman over een popzangeres die terugkeert naar haar familie op het platteland.

De 28-jarige Roxy leeft al tien jaar als een nomade als leadzangeres van een wereldberoemde rockband. Wanneer haar beste vriendin plotseling overlijdt, stort Roxy volledig in en gaat ze terug naar het landelijke dorp waar ze is opgegroeid.
Ineens staat ze weer tussen de koeien op het boerenbedrijf van haar ouders en moet ze haar plek heroveren, want iedereen is verder gegaan zonder haar.
Roxy wil zo snel mogelijk terug naar haar seks, drugs & rock-’n-roll-leven, maar een lang bewaard geheim speelt op en ze heeft geen rekening gehouden met Arno, haar beste vriend van vroeger…

Cover en flaptekst
Ik vind de cover heel leuk, lekker vrolijk. Het past ook bij het thema, zo met het gras en de koeien op de achterflap. Oogt heel tof en zou ik ook oppakken in de winkel! De flaptekst klinkt heel leuk, want je ziet al helemaal voor je hoe Lisette dit concept in grappige bochten gaat wringen.

'Sorry, hoor, ik geloof dat het beleefdheidscentrum in Roxy's hersenen tijdelijk is uitgeschakeld. Heel erg bedankt voor alles.'

Humor met een hoofdletter H
Ik denk dat het wel duidelijk is dat Lisette Jonkman de koningin van de humor is. De manier waarop zij grapjes in zinnen en stukken kan verwerken is magnifiek en de woordkeuzes zijn zo goed bedacht dat je niet anders dan jaloers kan zijn op haar schrijftalent. Verwacht wat je wil van dit boek, want het zal aan die verwachtingen voldoen. Het is een echte Lisette Jonkman!

Ze is op jonge leeftijd geadopteerd door een boerenfamilie uit Nagele en omschrijft zichzelf zodoende als 'poldernegerin'.

Meer dan een haha
Wat ik niet verwachtte, maar wel super kon waarderen, was dat in dit boek Lisette niet alleen maar grappige en ongemakkelijke situaties heeft geschreven, maar er een diepere laag in zit. Er komen serieuze onderwerpen aan bod, als drugsverslaving, familiebanden, trauma, vertrouwen en nog veel meer. Het verhaal gaat over Roxy, maar wordt afgewisseld door dagboekfragmenten van Arno. Ik vind dat die dagboekfragmenten een mooie toevoeging aan het verhaal zijn, en aan het begrijpen ervan. Je krijgt zo meer te weten over wat er allemaal is gebeurd vóór Roxy een wereldwijde superster is geworden en wat Arno's rol in dit alles is. Door deze diepgang vond ik de verhaallijn ook beter te volgen en wilde ik alleen nog maar lezen!

Ik heb er altijd een verschrikkelijke hekel aan als mensen zeggen: "Ik drink nooit meer". Leugenaar. Natuurlijk ga je wel weer drinken. Het leven is te grimmig om te verdragen zonder iets wat de scherpe kantjes er vanaf haalt.

Roxy
Tja, Roxy is een geval apart. Er waren zoveel momenten waarop ik Roxy echt even pittig wilde toespreken, wat een koppig persoon! Wel heel tof hoe een realistische weerspiegeling het naar mijn mening geeft van het Rock 'n Roll leven van hedendaagse sterren. De manier waarop iemand de ander met een vingerknip laat stikken en de constante druk om te presteren, pfoe. Ik moet zeggen dat er voor mij geen verschil zat in wat ik liever las: Roxy terwijl ze nog in de sterrenwereld zat of Roxy terwijl ze terug bij haar ouders in Oud-Oerlanderveen is. Allebei de werelden zijn sterk geschreven, spraken me aan en vond ik erg vermakelijk.

'Heb je het werkelijk geprobeerd?' Hij kijkt me over zijn schouder aan. 'Of maak je dat jezelf wijs, zodat het niet voelt als falen?'

Top!
Er valt niet meer te vertellen over Helemaal het Einde dan dat het gewoon een top boek is! De schrijfstijl, humor, diepgang en personages gecombineerd met de intrigerende rode draad maken het een heel fijn boek om te lezen. Het is aardig dik, maar zo uit! Dit boek is écht helemaal het einde. *Wink* :-)

Ik geef het een dikke 5/5 sterren en ik hoop dat Lisette snel in de pen klimt voor een volgend boek. Er bestaan nooit genoeg boeken van haar.

Ik dank uitgeverij Luitingh-Sijthoff hartelijk voor het opsturen van het recensie exemplaar!


Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen