zaterdag 8 juli 2017

Recensie: 13 Minuten - Sarah Pinborough

Hi! Vandaag vertel ik je wat ik vond van 13 minuten!




















Koop bij bol.com

Waar gaat 13 Minuten over?
Ik was dertien minuten dood.

Ik kan me niet meer herinneren hoe ik in het ijskoude water terechtkwam, maar dit weet ik nog wel: het was geen ongeluk en ik was niet suïcidaal.

Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Of wel?


Cover en achterflaptekst
Jaaa ik vind de cover heel tof. Het is een super mooie hardcover, al vind ik de kleur wit die is gekozen niet heel mooi, omdat het een beetje crème wit/gebroken wit is. Daardoor lijkt de rug een beetje vies. De cover spreekt mij wel heel erg aan, evenals de achterflaptekst.

Wow, bizar, zo goed!
Dit was mijn allereerste reactie toen ik het boek uit had, om maar meteen met de deur in huis te vallen. Wat ik heel vaak heb met dit soort boeken, is dat het echt super sterk begint, het bouwt sterk op en de uiteindelijke ontknoping valt dan heel hard tegen. Bij 13 minuten is dat niet het geval! Bij 13 minuten is het onmogelijk om niet níét verslaafd te raken. Het is een super spannend, goed opgebouwd boek en de ontknoping blaast je weg. Ik vond het plot echt heel sterk en bizar tegelijkertijd. Heerlijk dat het einde dan ook naar verwachting presteert.

'De assepoesterbarbie uit een achterstandswijk.'

Wat is er gebeurd?
Het hele boek lang lees je in een soort tunnelvisie. Er zijn allerlei aanwijzingen en je denkt helemaal te weten hoe het zit. Vanaf het begin al merk je dat mensen dingen in hun schuld voeren en er veel meer is gebeurd dan je aan informatie krijgt. Er begint een heuse speurtocht te lopen waarin ik alle stukjes probeerde te passen. Ik dacht het te weten, maar toen de ontknoping kwam, nope, ik had het mis!

Thematiek
Ik vind dat dit boek heel mooi de hedendaagse problemen van populair worden, vriendschap, leugens, twijfels en aandacht combineert. Het maakt het een heel herkenbaar verhaal en ik leefde gelijk mee met de personages. In combinatie met de spanning en het gruwelijke wat Natascha is overkomen, én dat iedereen hierover lijkt te liegen, maakt het compleet.

Ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen, want volgens mij voel je het al aankomen. Ik geef dit boek een dikke 5/5 sterren. Zoek je nog een tof boek dat je helemaal in z'n greep houdt? 13 minuten is your book!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!


Liefs,
Monica

2 opmerkingen:

  1. Ik vond 13 minuten ook een fantastisch boek, ik begin hierdoor wel een liefde te krijgen voor psychologische YA-thrillers :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa oef! Dit was een toppertje. Ik ben nu ook idd heel benieuwd naar de YA-thriller wereld.

      Verwijderen