donderdag 29 juni 2017

Recensie: Tienduizend Hemels Boven Jou - Claudia Gray

Hoihoi!

Onlangs las ik het eerste deel in de Firebird serie van Claudia Gray, Duizend Stukjes van Jou. Hoewel ik aan dit concept moest wennen, vond ik het toch uiteindelijk heel gaaf. Ik was super benieuwd hoe dit deel weer origineel kon zijn in het reizen tussen dimensies, dus ik sloeg hem open...

Waar gaat Tienduizend Hemels Boven Jou over?
Marguerite Caine kan iets wat nog nooit eerder is gedaan: ze kan reizen door verschillende dimensies met de Vuurvogel, de briljante uitvinding van haar ouders. Helaas heeft ze daarmee ook de aandacht getrokken van een vijand die over lijken gaat om de uitvinding voor zijn eigen duistere doeleinden te gebruiken.

Wanneer hij haar vriendje Paul in handen krijgt en zijn ziel versplintert en verspreidt over vier dimensies, doet Marguerite alles om hem te redden. Ze reist naar gevaarlijker dimensies dan ooit en komt terecht in een door oorlog verscheurd San Francisco en in de onderwereld van New York. Iedere stap brengt haar dichter bij Paul, maar haar reis brengt ook geheimen aan het licht die haar voor een groot dilemma plaatsen...

Ik ben echt ontzettend in love met deze covers! De kleuren, de werelden erop... Wauw! De boeken staan ook allemaal met de cover naar voren in mijn boekenkast. Heel pretty!

Originaliteit?
Wat ik in dit deel heel graag wilde lezen, was een originele manier om met het reizen door de dimensies om te gaan. Tuurlijk, andere werelden bezoeken is origineel, maar ik weet dat ik daar ook niet drie boeken over wil lezen. In dit deel gaat het om Paul, wiens ziel versplinterd is door de dimensies. Dit was voor mij gelijk een pluspunt op de originaliteitsschaal. In plaats van mensen, moet Marguerite nu stukjes ziel gaan volgen in dimensies. Heel tof en origineel.

Driehoeksverhouding
De driehoeksverhouding uit het eerste deel zet zich vrolijk door. Ik vond het aan de ene kant wel heel leuk weer, want het wakkert het verhaal een beetje aan, maar aan de andere kant dacht ik van ze heeft al gekozen dus laat het lekker los. Toen ik het boek uit had begreep ik waarom de driehoeksverhouding tussen Marguerite, Theo en Paul in het verhaal verwerkt was. En het is best heel... plottwisty. Is dat een woord?

The Bad Guy
In deel één lees je over wie de slechterik in dit boek is, al is hij in dit deel nog steeds niet verslagen. Logisch ook, want er volgt nog een deel twee, maar ik vond dat dit deel een beetje voelde als een spelletje van Triad, in plaats van een spannende strijd. Wel beter dan in andere trilogieën vind ik dat in dit deel in ieder geval een ontmoeting is tussen het hoofdpersonage en de slechterik. In veel series is namelijk het tweede deel een voorbereidend boek en blijft het hoofdpersonage op de achtergrond om te trainen. Hier niet, dus dat is gaaf.

Dimensies
Het reizen tussen de dimensies vind ik ontzettend tof. Er komen bekende personages terug, maar ook een boel nieuwe werelden en namen. Een versplinterde ziel najagen blijkt zo makkelijk nog niet en er gebeuren veel onverwachte dingen. Het dimensie reizen werd voor mij wel een beetje veel hetzelfde en er zit aardig wat herhaling in van deel twee, dus het boek had van mij best wat dunner gemogen om nog vlotter te lezen.

Tienduizend Hemels Boven Jou is een tof boek, in elke dimensie. Ik geef het 4/5 sterren, omdat ik er nét even iets meer van verwachtte, maar het is echt een leuke serie om te lezen! Dus grab that book.