zaterdag 24 juni 2017

Recensie: Magisch - Eva Moraal, Jen Minkman, Vanessa Gerrits... (...)

Hoi iedereen!

Vandaag vertel ik jullie over een boek dat best bijzonder is op de Nederlandse/Vlaamse bodem. Magisch is namelijk een bundel van paranormale YA verhalen en die zie je zo vaak niet! Hoewel ik het heel bepalend vind welke verhalen erin zitten of ik een bundel leuk vind, wilde ik het zeker een kans geven. Ik bedoel, verhalen met als bundeltitel 'Magisch'. Kom maar door!

Koop bij bol.com

Waar gaat Magisch over?
Wat zou jij doen als de jongen op wie je verliefd werd de Lazarusprijs betaald bleek te hebben voor zijn leven? Of als je je hart echt in duizend stukjes kon laten vallen en er aan kon sterven?

In deze verhalen word je meegenomen naar magische bossen, behekste boerderijen, vorige levens, maanverlichte nachten en het einde der tijden. Kan die geest in de fles jouw leven echt een andere wending geven? Of dat zusje dat ineens blijkt te kunnen toveren..?

Verhalen van de hand van Eva Moraal (Overstroomd), Jen Minkman (Schaduw van de tijd, Het boek van voorheen), Vanessa Gerrits (Tweedehands vleugels) en nog zes auteurs die al eerder verhalen in het young adultgenre publiceerden. Stuk voor stuk zijn deze verhalen 'Magisch'!

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover echt heel mooi. Er hangt een heerlijke magische sfeer omheen en het maakt je gelijk nieuwsgierig naar waar het over gaat. De achterflaptekst klinkt heel erg als hele verschillende verhalen, met 1 ding gemeen: magie. Klinkt goed!

Welke verhalen zitten er in?
Er zijn verhalen van negen auteurs in verwerkt. Ik zal alle verhalen kort met jullie bespreken, want een overall oordeel is een beetje lastig.

De Lazarusprijs - Vanessa Gerrits
Als ik één ding heel erg tof vind is het Vanessa's schrijfstijl. Ze kan echt ontzettend grappig en pakkend schrijven en je zit direct in het verhaal, no matter waar ze over schrijft. Ik vind haar echt een hele fijne auteur. Haar verhaal was ook leuk, al nam het ook wat vreemde wendingen die ik maar vreemd vond.

Silvanima - Isabel Peters
Dit verhaal deed mij heel erg denken aan De Jongen uit het Woud van Jen Minkman. Dat vond ik wel jammer, want dat boek had ik al gelezen, dus ik hoefde niet per se een herhaling. Ook vond ik het verwarrend dat het hoofdpersonage Silva heet en de woudwezens Silvanima. Verder was het wel een bijzonder verhaal voor paranormale YA-fans.

Heksenzusje - Rianne Werring
Dit verhaal vond ik heel tof. Het is origineel, al zakt de vaart af en toe erg in. Ik vind het tovergedoe heel tof en zeker zo in combinatie met 'toverzand' wat ze moeten dealen. Maakt het ook nog eigentijds ;)

Jim Djinn - Eva Moraal
Dit begin was echt zo tof! Heel erg veelbelovend en pakte gelijk goed. Op een gegeven moment trok voor mij alleen de interesse weg. Ik vond het een beetje inzakken en was de belangstelling een beetje kwijt. Wel tof, wensgeesten.

Hart van Goud - Mascha Schoonakker
Dit verhaal is origineel! Wauw! Ik vond het echt heel bijzonder om hierover te lezen. Zo tof gedaan. Een hart dat letterlijk kan breken. Ook leuk dat de hoofdpersoon die zijn hart breekt een jongen is, dat doorbreekt een beetje de cliché. Dit verhaal vond ik het origineelst!

Door de sterren verbonden - Debora Elisabeth
Ik vond dit verhaal ook heel mooi. Het begon heel schattig en een beetje in de contemporary stijl met een toernooi, tot het de paranormale kant op ging. Het was allemaal mysterieus en ik vond dat wel leuk. Alleen voelde voor mij dit verhaal snel afgerond, zo van 'je verhaal mag maar 1.000 woorden zijn, oei, snel afronden.' Ik had nog wel een wat dieper, uitgebreider einde gewild.

Vergeten - Daniëlle Dijkstra
Wauw. Ik heb van dit verhaal zo genoten! Het is echt heel bijzonder en ik hou heel erg van die reïncarnatie ideeën in boeken. Het was heel mooi geschreven en uitgewerkt, misschien wat cliché maar daar hou ik wel van. Dit was voor mij het beste verhaal uit de bundel!

Het koeienmeisje - Marijke F Jansen
Helaas trekken verhalen over boerderijen mij echt nul, dus ik vond het heel erg moeilijk om nog objectief dit verhaal in te gaan. Daarnaast had ik een beetje het gevoel alsof er geen doel in het boek zat. Het was een beetje blabla hier en blabla daar en oh! Alles komt op z'n plek! Het las wel fijn en ongetwijfeld zal er een heel idee achter zitten, maar ik voelde het bij dit verhaal niet zo.

Exodus - Jen Minkman
Heel tof concept en zoals je van Jen kan verwachten zit er weer een boel research achter het verhaal. Dat kan ik erg prijzen. Verder trokken de plekken die genoemd werden in het boek mij niet heel erg, behalve dat een aantal mensen op Mars wonen. Vertel me meer over Mars! Er zat wel een plotwending in die ik niet zag aankomen en dat was tof, maar ik had best een heel verhaal kunnen teren op verhalen over Mars.

Beoordeling
Er zaten wel leuke verhalen in de bundel, maar ik had toch iets heel anders verwacht. Misschien ben ik toch niet zo'n paranormale YA-fan, dat kan. Ik vond het heel leuk dat de verhalen zo verschillend waren, maar ik had toch meer magie verwacht. Of, tja. Ik weet eigenlijk niet. Misschien lag het aan de manier waarop ik de bundel instapte, maar het viel me wel iets tegen. Alle sterren per verhaal opgeteld en gedeeld door het aantal verhalen, krijgt deze bundel van mij een score van 3/5 sterren.


Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen