woensdag 28 juni 2017

Recensie: Een van ons liegt - Karen M. McManus

Een boek waar ik al een hele tijd naar uitkeek was Een van ons Liegt. Ik ben dol op boeken waarbij er iets is gebeurd en je moet dan ontdekken wie het gedaan heeft. Helemaal als dan vervolgens de ontknoping echt heel onverwachts is en je van je sokken blaast. Had ik dat ook bij Een van ons Liegt?

Waar gaat Een van ons Liegt over?
De zeventienjarige Simon Kelleher heeft Bayview Highs beruchte roddel-app ontwikkeld. Hij kondigt groots aan dat hij sappige nieuwe verhalen over vier populaire medescholieren gaat onthullen. Maar dan sterft hij onverwacht voor hun neus.

Bronwyn, Cooper, Addy en Nate - het brein, de atleet, de prinses en de crimineel van de school - zijn het onderwerp van Simons roddels en veranderen in verdachten zodra bekend wordt dat zijn dood geen ongeluk was.

Wie is er te vertrouwen? Wie van hen is schuldig? Ieder van hen heeft iets te verberen. Ieder van hen zou het gedaan kunnen hebben, om te voorkomen dat de roddels op de app onthuld zouden worden. En een van hen liegt.

Ik vind de cover heel duister aandoen en zo met die rode letters brengt het een spannend gevoel. Dat vind ik echt een plus, want het boek gaat ook over iets heel duisters en spannends. Het spreekt aan en op het oog zou ik hem ook oppakken in de winkel. De achterflap klinkt ook heel sterk, want ik ben gek op van die boeken dat je er achter moet komen wie het heeft gedaan.

Wie heeft het gedaan?
Heel tof aan dit boek is dat je verschillende verhaallijnen volgt, die van Bronwyn, Cooper, Nate en Addy. Zij zijn de vier die samen met Simon in het straflokaal waren, voor Simon stierf aan zijn pinda-allergie. Wie heeft het gedaan? Dat is de grote vraag die centraal staat in het boek. Je leest van iedere verdachte het levensverhaal en eigenlijk begin je in ieders onschuld te geloven, maar toch is er een dader...

The Breakfast Club
De personages deden me allemaal heel erg denken aan The Breakfast Club. Een nerd, een buitenbeentje, een crimineel, een sporter, een diva... Heerlijk! Ik ben dol op van die uitgesproken stereotype personages en ik vind ook The Breakfast Club heel erg tof. Dit was gelijk al een pluspunt voor mij. Simon vond ik in het begin meteen een irritant ventje, dus eigenlijk vond ik het ook wel weer fijn dat hij er tussenuit piepte. Ik begon mijn journey om te ontdekken wie de dader was, maar al snel verdacht ik zoveel mensen...

Steeds een beetje en toch niks
Je krijgt steeds een beetje meer informatie over de dader, maar eigenlijk weet je nog steeds niets. Het is heel slim in elkaar gezet en ik bleef maar lezen. Vreemde dingen gebeuren, mensen gaan zich vreemd gedragen... Uiteindelijk moest ik van mezelf 1 dader aanwijzen om te kijken of ik het goed had. Ik had het niet goed. Maar, ik moet zeggen, dit had ik niet zien aankomen. Op een negatieve manier. Ik kan niet teveel ingaan op waarom ik de ontknoping jammer vond, maar ik vond het tegenvallen. Ik had echt een wow-moment verwacht. Zo'n nee joh, hij/zij!? moment. Die had ik alleen niet. Ik vond het een beetje een makkelijke oplossing. Als je het boek hebt gelezen, begrijp je misschien wat ik bedoel. Die ontknoping maakte voor mij dat het boek een ster verloor, wat uiteindelijk alsnog een goede score opleverde, maar het had 5 sterren kunnen zijn.

Een van ons Liegt krijgt van mij namelijk 4/5 sterren. Een van ons Liegt is een boek dat je compleet in de war brengt, iedereen verdacht maakt en je uiteindelijk met een foute keuze achterlaat. Wel knap als je zo kan schrijven!