zondag 18 juni 2017

Recensie: Duizend Stukjes van Jou - Claudia Grey

Hey daar!

Vandaag vertel ik jullie wat ik vind van het eerste deel in de populaire serie van Claudia Grey. Uitgeverij Harper Collins was zo lief om mij de hele serie toe te sturen, dus die ging ik natuurlijk zo snel mogelijk lezen!

Waar gaat Duizend Stukjes van Jou over?
De ouders van Marguerite Caine zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding? De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Het klinkt als sciencefiction, maar voor Marguerite is het realiteit. Helemaal wanneer haar vader wordt vermoord en de moordenaar - de briljante onderzoeksassistent Paul - naar een andere dimensie vlucht. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan...

In de dimensies waarin ze terechtkomt - futuristisch Londen, keizerlijk Rusland, een wereld die grotendeels onder water staat - komt ze verschillende versies tegen van Paul en gaat ze steeds sterker in zijn onschuld geloven. Stukje bij beetje ontdekt ze dat de waarheid over haar vaders dood beangstigender is dan ze ooit had kunnen denken...

Ja. Ik ben 100% in love met de covers van deze serie. Ik vind ze echt fantastisch met de kleuren en de werelden die erop worden afgebeeld. Echt. Heel. Gaaf. De achterflaptekst klinkt me ook super interessant, want ik ben heel erg dol op verhalen over parallelle werelden. Ondanks dat het iets abstracts is, vind ik het toch altijd een magisch en interessant iets.

Pagina... 60 pas?
Ik begin wel gelijk even met mijn minpuntje aan het boek, zodat ik straks verder kan met enkel positieve punten. Ik vond het namelijk erg moeilijk om in het boek te komen. Misschien was ik té enthousiast om erin te beginnen en kon het alleen maar tegenvallen, ik weet het niet. Ik moest mezelf alleen een beetje er toe zetten om door te blijven lezen. Ik had nog twee delen te gaan, dus ik kon niet zomaar bij dit deel opgeven! Na 60 pagina's begon ik het verhaal een beetje leuk te vinden en begon ik me te binden aan Claudia's manier van schrijven en de personages. Het reizen met de Vuurvogel naar andere dimensies werd steeds leuker en ineens was ik verkocht.

Ik hoop maar dat de Marguerite uit deze wereld een of andere geavanceerde e-reader in haar oorbellen heeft zitten of zoiets, al lijkt dat steeds onwaarschijnlijker. Zo te merken is ze geen boekenwurm.

En dan begint het
Ja, en dan begint alles. Ik kon heel erg genieten van de parallelle werelden waar Marguerite (serieus, dit klinkt toch als die pizza? Wie noemt z'n kind nou naar een pizza?), Theo en Paul doorheen reizen. Futuristisch Londen met alle toffe gadgets, het paleis in Rusland en de spannende strijd waar ze in verzeild raken, een wereld die heel erg gelijk is aan de echte, een onderwaterwereld... Ik vind het heel tof hoe fantasierijk het boek is geworden. Je moet het maar bedenken. Ik ben daardoor ook heel benieuwd wat deel twee gaat brengen, want ondanks dat dit deel vrij afgerond is, is het avontuur nog lang niet klaar! Het boek zet je ook echt aan het denken. Stel dat jij nu denkt dat dit de echte wereld is, maar het is slechts een dimensie van jezelf? Wow, breek me er de bek niet over open.

"Ik zou van je houden in elke vorm, in elke dimensie, met elk verleden. Twijfel daar nooit aan."

Plottwists
Het leuke aan dit verhaal is dat het vrijwel gelijk begint met een plottwist. Toch blijf je nog wantrouwend tegenover deze twist, want stel dat het toch niet waar is. Het hele boek lang doe je erover om te zien wie je kan vertrouwen en boom wéér een plottwist. En nog één! Het einde van het boek maakte dan ook een hoop goed van mijn getwijfel en getreuzel aan het begin. En eerlijk: ik had uiteindelijk het boek na die 60 pagina's nog dezelfde dag uit! Het leest vlot en het is goed te volgen ondanks dat parallelle werelden een vrij ingewikkeld en abstract concept is. Ik vond wel dat er aan sommige personages wat meer uitwerking aan te pas had mogen komen. Ik weet naar mijn mening nog niet genoeg van de meeste personages om ze in mijn hart te sluiten. Wie weet komt dat in deel 2!

Duizend Stukjes van Jou is een bijzonder fantasierijk verhaal vol plottwists en bijzondere elementen.
Ik ben heel benieuwd wat het tweede deel gaat brengen. Ik geef dit deel 4/5 sterren. Ik dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het recensie exemplaar. Op naar deel 2!

Heb jij Duizend Stukjes van Jou al gelezen?