donderdag 8 juni 2017

Recensie: De zon is ook een ster - Nicola Yoon

Hi zonnestraaltjes,

Een boek waar ik en menig ander lezer in Nederland lang op wachtte was De Zon is ook een Ster, van Nicola Yoon. Vandaag vertel ik jullie wat ik van het boek vind!

Waar gaat De Zon is ook een Ster over?
NATASHA gelooft in de wetenschap en feiten. Niet in het lot. Of in dromen die nooit uit zullen komen. Ze is zeker niet zo’n meisje dat haar grote liefde ontmoet in een platenzaak in New York. Niet op dezelfde dag dat ze met haar familie uitgezet zal worden naar Jamaica.
DANIEL heeft altijd zijn best gedaan om aan de hoge verwachtingen van zijn ouders te voldoen. Hij zal chirurg worden en geen dichter, zoals hij eigenlijk wil. Maar als hij Natasha ontmoet, ziet hij ineens een andere toekomst voor zich, mét haar. En hij heeft nog twaalf uur de tijd om Natasha daarvan te overtuigen.
Is het toeval of het lot dat Daniel en Natasha samenbrengt op deze allesbepalende dag? Heeft het zin om in dromen te geloven als je weet dat die nooit uit kunnen komen?

Ik vind de cover heel mooi. Een contemporary boek met vrolijke kleuren doet het altijd goed en ik had dan ook super veel zin om in dit boek te beginnen, los van de achterflaptekst. Toen ik de flaptekst las was ik nog gemotiveerder, want het klinkt heel bijzonder!

Schrijfstijl en rode draad
Als ik iets heel erg kan waarderen van Nicola Yoon is het haar schrijfstijl. Ze krijgt het voor elkaar om heel mooi bepaalde woorden uit te kiezen om de mooiste zinnen te creëren. Daarnaast vind ik het heel erg bewonderenswaardig hoe ze vervolgens met die zinnen de plotlijn neerzet. Gewoon BOEM. Het staat. Wat deze contemporary zo bijzonder maakt is dat het ook niet gaat zoals je zou verwachten. Het is geen standaard huisje-boompje-beestje verhaal, het neemt gekke plotwendingen en het einde is prachtig. Oh, en hoe Nicola haar eigen ervaringen met geboorteland Jamaica in het boek verwerkt is ook tof. Een insight door iemand die er zelf ook echt woont!

Niemand kan zeggen wat het kost om alles kwijt te raken.

Liefde
Oké. Als ik ergens van hou ik boeken is het liefde. Helemaal als het tussen twee personen gewoon super obvious is dat ze samen horen en ze komen uiteindelijk samen, TOP. Dat is een geslaagd boek! In dit boek moet ik alleen zeggen dat ik me rot irriteerde aan de manier waarop Natascha en Daniel elkaar ontmoeten meteen 100% zeker zijn dat zij voor elkaar geboren zijn. Ik kan begrijpen dat sommige mensen dit juist lief zouden vinden, maar jeetje. Ze zien elkaar 1 seconde en direct weten ze het. Hoe oud zijn ze nou? Het komt zo geromantiseerd over en ik hou weer niet van die overtreffende trap. Tuurlijk is het uiteindelijk schattiger als ze zo aan elkaar gebonden zitten en er gebeurt iets, maar van mij had het een stuk minder gemogen. De tijd die ze samen besteden is heel leuk en ik vind ook zeker wel dat ze bij elkaar passen, maar de nadruk lag zo ontzettend op hoe zij never zonder elkaar kunnen... Pff.

Meerdere stemmen en lijnen
Dit vind ik een plus- en een minkant hebben. In het boek spreken naast Natascha en Daniel nog andere mensen en lees je andere verhalen. Aan de ene kant vind ik sommige personages iets moois toevoegen, maar soms was ik gewoon helemaal in de war. Het ging dan over een gebeurtenis en dat hoofdstuk erna las je over die gebeurtenis en dan ging het weer naar het heden en weer naar een ander personage en weer naar die gebeurtenis en toen weer... Je snapt het idee. Het was voor mij zo moeilijk om écht een connectie te maken met het boek, want je werd constant heen en weer geslingerd tussen van alles en nog wat. Wel fijn dat de hoofdstukken lekker kort zijn, want zo lees je voor het slapengaan toch net even wat meer.

Ik wil Everything, Everything van Nicola Yoon wel gewoon nog lezen, want er is zeker niets mis met haar schrijfstijl en plotlijn. Ik hoop alleen dat ze daar iets minder geromantiseerd bezig is en niet teveel heen en weer springt, want dat stond me wel tegen bij De Zon is ook een Ster.

Ik geef het boek 3/5 sterren en dank uitgeverij Q hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!