dinsdag 27 juni 2017

Recensie: de Vuurproef - Megan Shepherd

Ik ben erg fan van de Cage serie van Megan Shepherd. Het is een heerlijk sci-fi verhaal met bizarre gebeurtenissen. De Jacht (deel 2) was voor mij echt een toppertje en ik was zo ontzettend benieuwd naar het vervolg! Gelukkig kon ik al snel door in deel 3, het laatste deel.

(Let op: het gaat om een deel 3! Recensie kan spoilers bevatten van vorige delen)

Waar gaat De Vuurproef over?
Cora en haar vrienden zijn ontsnapt uit het ruimtestation van de Verwanten en geland op Amstrong. Ze moeten de Vuurproef winnen, een wedstrijd die bestaat uit een reeks uitdagende puzzels waarmee ze de menselijke intelligentie kunnen bewijzen en zichzelf kunnen bevrijden. Maar Armstrong is geen paradijs. Het is een gewelddadige wereld die geregeerd wordt door een op macht beluste sheriff, die de tieners als slaven in zijn mijnen laat werken.
Het lot van het hele universum staat op het spel en Cora is bereid om alles te doen wat nodig is om deel te nemen aan de Vuurproef, ook als dat betekent dat ze haar lichaam en geest naar het breekpunt moet duwen. Maar de sheriff is niet haar enige zorg. Andere intelligente soorten - de Axion, de Verwanten, de Verzamelaars en de Mosca - hebben allemaal hun eigen redenen om haar te stoppen. Cora moet op haar instinct vertrouwen om de wedstrijd te winnen. Ze kan de wereld veranderen, of ze gaat ten onder tijdens haar poging.

Ik vind de covers van deze serie heel mooi. Ze hebben ieder een eigen cover, maar toch past het in het geheel. Er zit een glimmend soort reliëf op wat past bij het deel. Zo heeft deel 1 (De Cage) een kooi reliëf en dit deel een doolhof, verwijzend naar de Vuurproef. Echt tof. Ik heb de achterflap niet gelezen, want ik had het boek al meteen open.

Slow start
In het begin gebeurt er voor mijn gevoel nog vrij weinig. Ze zijn net ontsnapt uit het station van de Verwanten en ze zitten nu een beetje op Amstrong te zitten. Er gebeurt wel het een en ander, maar de actie die ik in de eerste twee delen zo tof vond, laat nog even op zich wachten. De ontsnappingsmissie is wel heel gaaf en dan begint ook eigenlijk een beetje de vaart erin te komen. Er komt een reddingsmissie op touw om Cassian te redden. Cora heeft het ondertussen druk met trainen voor de Vuurproef.

'De wolven zijn sterk', fluisterde Mali tegen Anya, 'maar de konijnen zijn slim.'

Willa
Oké. In het boek zit een intelligente chimpansee. Ik weet nog steeds niet wat ik ervan vind. Aan de ene kant past ze wel mooi in het verhaal, maar aan de andere kant vind ik het best irritant dat ze in het boek zit en kan ik het niet waarderen. Dus nee, voor mij was zij geen succes.

'Mensen kunnen niet eeuwig op aarde blijven wonen. Misschien hebben we nog één generatie te gaan, of tien, maar geen eeuwigheid.'

Axion
De Axion zijn een intelligente soort die van gestalte kan veranderen. Dit is wel tof, maar op een gegeven moment, ergens aan het einde van het boek wordt het voor mij echt één warboel van mensen die niet zijn wie ze zijn en ingewikkelde momenten. Wel heel tof element alsnog, want het maakt wel dat je een aantal keer voor verrassingen komt te staan en het maakt de hele reddingsactie nog moeilijker en daarmee spannender.

'De aarde zou niet eeuwig blijven bestaan'

De Vuurproef
Als de Vuurproef begint in het boek, ben ik hooked. Ik vind het heel tof hoe er verschillende tests komen van verschillende categorieën (bijvoorbeeld ethisch, intellectueel, actief...). De tests zelf zijn ook wel tof bedacht. De één spreekt wat meer aan dan de ander, maar dit vond ik het leukste gedeelte om te lezen. Het enige wat ik wel jammer vond, was dat Cora echt een bepaald patroon heeft als ze de tests doorloopt: bang zijn voor de test, er heeeelemaal niets van snappen, ineens alles begrijpen en slagen. Ik vond dat dat iets te makkelijk ging soms en ze had daar best nog wat langer mogen strugglen.

Het einde
Ik had over het hele boek wel een goede feeling, ondanks wat ik net noemde aan opmerkingen. De serie zit heel goed in elkaar, er zijn onvoorspelbare en zelfs tranentrekkende momenten. Er zijn momenten dat je bepaalde personages het liefst zou omleggen, dat je verbaasd wordt van hoe het er daarboven allemaal aan toe gaat en hoe alles een leugen lijkt. Ik heb erg met iedereen te doen. Het uiteindelijke einde van het boek en daarmee ook de serie vond ik tof, al toch ook ergens een beetje jammer. Ik kan niet zeggen waarom, omdat ik dan spoil, maar bepaalde personages zijn er niet bij aan het eind en dat vind ik jammer.

Ik had de Vuurproef in één ruk uit en was een beetje verdrietig dat het verhaal klaar was. Ik vond de Vuurproef een heel tof boek, maar niet de beste uit de serie. Ik geef het toch 4/5 sterren. Ik ga Cora en alle andere personages missen. Het was een tof avontuur!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!