dinsdag 6 juni 2017

Recensie: De Jacht - Megan Shepherd

Binnenkort wil ik doorlezen in de Vuurproef, maar niet voordat ik jullie vertel wat ik vond van de Jacht!

Waar gaat de Jacht over?
Na hun mislukte ontsnappingspoging zijn Cora, Lucky en Mali gedegradeerd naar het laagste niveau van gevangenschap. Ze worden samen met wilde dieren en ander menselijk uitschot in een safari-achtige omgeving geplaatst. Daar moeten ze nieuwe Kindred dienen en nieuwe regels volgen. Ondertussen zijn Nok en Rolf verplaatst naar een gigantisch poppenhuis, waar ze dag en nacht geobserveerd worden door Verwanten-wetenschappers die geïnteresseerd zijn in Noks zwangerschap. En Leon, de enige die daadwerkelijk ontsnapt is, heeft een team gevormd met schurkachtige zwartemarkthandelaren.
Gescheiden van elkaar proberen Cora en de anderen in leven te blijven, terwijl ze constant in de gaten worden gehouden. Als Cassian in het geheim aanbiedt om Cora’s psychische vaardigheden te ontwikkelen, moet Cora razendsnel beslissen of ze hem nog durft te vertrouwen of dat ze liever zelf haar vrijheid afdwingt.

Ik vind de covers van de Cage serie erg tof. Ze passen mooi bij elkaar en zijn heel beeldend voor waar het boek over gaat. De achterflaptekst klinkt telkens weer gaaf

Surrealistisch en bizar
Wat ik heel tof vind aan deze serie is dat het best heel bizar is. Stel je toch eens voor dat de aarde op een dag écht verdwijnt en je meegenomen wordt naar een andere planeet. Het is maar een vreemd iets. Daarnaast is ook de hele gang van zaken 'daarboven' heel apart. Hoe de soorten met elkaar omgaan en hoe ze Cora en haar vrienden observeren en behandelen. In het eerste deel lees je over The Cage waar ze in gevangen zitten. Een wereld die aan de ene kant alles heeft wat je zou kunnen wensen, maar tegelijkertijd daardoor zo creepy is.

Rondreis in tha galaxy
In dit deel krijg je meer te zien van het heelal. Je komt op de planeet van de Verwanten en reist aan het einde zelf per ruimteschip nog langs andere planeten. Dat vind ik wel tof, want zo krijg je een nog breder beeld van de vreemde omgeving en bewoners. Ook zitten er in dit boek een boel plottwists die het echt super spannend maken en doen de Verwanten je weer versteld staan van hun drang om mensen te bestuderen. Ik heb geen idee hoe ik deze serie moet omschrijven. Het is gewoon bizar, maar geweldig. Lees dit! Ik had het tweede deel in 2 dagen uit (midden in mijn tentamenweek, want ik móést lezen).

Deel 2, hm hm
Heel vaak heb ik met deel 2 in een serie dat het heel duidelijk een tussenboek is. Je krijgt een beetje informatie en verhaallijn, maar verder mag je je spanning nog even bij je houden tot het derde boek. In dit geval was dat niet zo. Ze beginnen al aan het begin van het boek te spreken over de 'Vuurproef', wat de titel van het derde boek is, dus ik dacht meteen al: ah oh! Als nu de titel al genoemd wordt, maar pas het derde boek erover gaat... Wat gaat er in dit boek dan kunnen gebeuren? Spoiler: GENOEG! Er gebeurt ontzettend veel, iedereen ontdekt eigen talenten en het is een race tegen de klok om alles en iedereen te redden van de vreemdste situaties. Het is gewoon heerlijk.

Ik geef dit boek 4.5/5 sterren. Het is echt geweldig en ik heb er super van genoten! Ik wil zooooo graag door in deel 3! Postbode, kom nou :)