dinsdag 20 juni 2017

Recensie: Bijzonder Normaal - Marjolijn Zuidema

Hoi!

Onlangs kreeg ik een super enthousiast mailtje van Simone van The Black Sheep Indie. Haar uitgeverij zou een nieuw boek uitbrengen en ze vroeg of ik hem wilde lezen. Ja, zeker! Dat wil ik wel! Om welk boek gaat het?

Waar gaat Bijzonder Normaal over?
In deze bijzondere jeugdroman leren we Valerie kennen. Valerie is een jonge meid, met een probleem. Ze wordt gepest, heeft weinig vriendinnen en nul-komma-nul zelfvertrouwen. Valerie is niet zoals de meiden uit haar klas. Ze is anders. Ze is, bijzonder. En als dat niet al erg genoeg is, is ze ook nog eens verliefd. Tot over haar oren verliefd op Florentijn, die alleen maar de leukste jongen uit haar klas is. Belachelijk, dat weet zij ook. Want wat moet Florentijn met haar? Ze is niet populair, hij wel. En met haar zelfontworpen kleding is Valerie het lachertje van de school. Echt niet dat Florentijn iets in haar ziet… toch?

Dan komt Pia in het huis naast Valerie en haar ouders wonen. Pia is een onafhankelijke jonge vrouw, zelfverzekerd, vriendelijk en veganist. Pia is ook anders, maar lijkt daar totaal geen last van te hebben. Ze houdt juist van anders zijn. Ze is één van de weinigen die Valerie oprecht bewondert om haar unieke stijl. Wat de kickstart vormt voor een ongewone, maar hechte vriendschap. Pia vertelt Valerie over haar levenskeuzes, maar kan zij haar ook helpen met die van haar?

Oké, de titel van de blogpost verklapt het al. Deze recensie gaat over Bijzonder Normaal van Marjolijn Zuidema! Ik vind de cover heel apart en trekt wel aan. Het laat alleen niet direct zien waar het over gaat voor mij. Ik krijg er geen indruk van of zo en dat zou ik wel handig vinden. Al is dat mijn voorkeur, want de cover is gewoon mooi!

Leest lekker weg
Het verhaal is heel luchtig, ondanks dat het toch thema's als pesten, veganisme en demonstraties heeft. Het leest heel lekker weg en hoofdpersonage Valerie is echt heel aandoenlijk met haar passie en haar persoonlijkheid. Ook Pia is heel tof, al was ze een stuk jonger dan ik had verwacht. De twee hebben een speciaal iets en die band is echt bijzonder. Ik vind eigenlijk alle hoofdpersonages wel tof. Ze staan allemaal voor iets en hebben eigen interesses. Een sterk punt aan het verhaal.

Thema's
De thema's die in het boek naar voren kwamen zijn herkenbaar en eigentijds. Dat maakt het voor de lezer heel interessant. Het zijn serieuze thema's, maar toch weet Marjolijn dit op een prettige manier te brengen.

Eind goed al goed
Wat ik wel heel erg bij dit boek vond, was dat het heel erg makkelijk 'eind goed, al goed' was. Ik hou van happy endings en tuurlijk voelt een boek waarin dingen goed gaan, goed aan. Maar ik vond het soms te makkelijk gaan. Ik weet dat bepaalde gebeurtenissen soms echt in die snelheid lopen, maar het voelde mij toch even te makkelijk aan. Voor alle personages gebeuren er goede dingen en iedereen is instant gelukkig. Einde. Tuurlijk zijn er in het verhaal ook dingen die tegenzitten, maar het werd mij even te snel en makkelijk opgelost. Dat maakte voor mij dat het wel een leuk boek was, maar de échte feels bleven een beetje uit.

De echte, unieke personages maken het een sterk verhaal. Het leest luchtig en gaat over herkenbare thema's. Het was mij alleen wel iets teveel 'iedereen heeft wat-ie wil en is blij, einde'. Ik geef het boek 3.5/5 sterren.

Ik dank Simone van The Black Sheep Indie hartelijk voor het opsturen van het e-book!