vrijdag 30 juni 2017

Recensie: All About Mia - Lisa Williamson

Hi!

Een korte tijd geleden kocht ik het nieuwe boek van Lisa Williamson: All About Mia. Ik vond Wie is nou Normaal? heel tof en aangezien haar nieuwste boek nog niet in het Nederlands is verschenen dacht ik: buy the English copy!


Koop bij bol.com

Waar gaat All About Mia over?
One family, three sisters.

GRACE, the oldest: straight-A student.
AUDREY, the youngest: future Olympic swimming champion.
And MIA, the mess in the middle.

Mia is wild and daring, great with hair and selfies, and the undisputed leader of her friends - not attributes appreciated by her parents or teachers. When Grace makes a shock announcement, Mia hopes that her now-not-so-perfect sister will get into the trouble she deserves. But instead, it is Mia whose life spirals out of control - boozing, boys and bad behaviour - and she starts to realise that her attempts to make it All About Mia might put at risk the very things she loves the most.

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover van All About Mia echt heel tof. Je ziet direct dat het een boek is van Lisa Williamson en de kleuren vind ik heel zomers ogen. Je ziet ook direct aan de puzzelstukjes dat het gaat om iemand die haar leven niet helemaal op orde heeft. In dit geval dus Mia. Een hele mooie cover! De achterflaptekst klinkt heel interessant en ik kreeg er helemaal zin in!

Mia
Het leuke aan dit boek is dat het voor mij al begon met een kleine plottwist. Toen ik cover zag en de flap las dacht ik dat Mia zo'n nerdje zou zijn met een brilletje. Zo'n klein, onopvallend meisje. Nee, hoor. Mia is een afro meid die rookt, uitgaat en schijt heeft aan regels. Toen ik dit las moest ik even wennen, want je beeld van een personage verandert ineens totaal, maar ik vond het al snel heel erg leuk. Mia is een heerlijk personage en door het verhaal heen kan je echt genieten van haar snerende opmerkingen en sublieme sarcasme.

Herkenbaar
Ik vind dat Lisa Williamson een heerlijke schrijfstijl heeft. Het pakt direct en het houd je geboeid. De situaties die zich voordoen zijn herkenbaar, zeker voor middelste kinderen. Ik ben zelf het jongste kind en zelfs ik herkende er al een heleboel dingen in die mijn ouders en zus ook deden. Dat maakt het natuurlijk nog leuker om te lezen. Het verhaal is niet zozeer super bijzonder of nieuw in de YA wereld, maar juist daardoor is het een boek dat je snel op zou pakken. Je weet wat je krijgt en het leest dan ook heerlijk weg. Weliswaar was het af en toe iets teveel drama aan alle kanten, maar tja, Mia is me er dan ook eentje.

YA elementenmix
Er zitten een heel aantal typische contemporary YA elementen in, zoals de vriendenruzies en de bijbehorende doodzwijgstatus. De ruzie tussen siblings, problemen met ouders, experimenteren met  'alles wat God verbiedt', geheimen en noem zo maar op. Dit maakt het een perfecte mix van alle elementen die ik graag terugzie in contemporary YA boeken. Echt heerlijk. Helemaal leuk is dat de titel wel laat weten van hey, dit boek gaat over Mia, maar verder had ik eigenlijk nog totaal geen idee van wat ik kon verwachten qua verhaal. Ik vond het daarom een heel erg leuk boek om te ontdekken.

Ik geef het boek 4/5 sterren. Ben jij al benieuwd naar wat Mia allemaal uithaalt? ;-)


Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen