donderdag 22 juni 2017

De diepte in met... Simone Lucchesi!

Hoihoi!

Vandaag weer een nieuw interview online. Dit keer is het de beurt aan Simone Lucchesi om de diepte in te gaan over haarzelf en haar boeken. Leuk? Zeker wel! Simone is de auteur van Short Stories of a Single Girl. Ik heb haar boek gelezen en ik vond het zo ontzettend grappig! Lees hier mijn recensie.



Even voorstellen...


De diepte in...

Hoe kwam je op het idee voor Short Stories of a Single Girl?
Short Stories of a Single Girl is afgeleid van de gelijknamige blog die ik schreef van 2013 – 2016. Het begon toen een vriendin van mij vroeg of het me leuk leek om voor haar lifestyle blog, wekelijks een stukje te schrijven over alle dingen die ik meemaakte als single vrouw. Ik zat toen in zo’n zeldzame periode waarin al mijn vriendinnen en ik ineens single waren en we ieder op datinggebied zoveel hilarische – maar ook rare – dingen meemaakten. Over die avonturen schreef ik. Mijn stukjes bleken voor veel vrouwen herkenbaar te zijn en omdat ze het zo leuk vonden besloot ik zelf de blog Short Stories of a Single Girl te beginnen. Dat groeide uit tot een platform waarbij ik niet alleen vertelde over mijn datingleven, maar ook tips gaf en lezers hun confessions (anoniem) konden insturen. Ik had altijd al een boek willen schrijven, hield ontzettend van chicklit en met al het materiaal dat ik binnenkreeg, alle avonturen die mijn vriendinnen en ik meemaakten, was het concept voor Short Stories of a Single Girl eigenlijk heel snel bedacht. Het is geen autobiografisch verhaal geworden (gelukkig), maar er zitten genoeg stukjes in die, helaas, waargebeurd zijn.

Wel hoofdstuk uit Short Stories of a Single Girl vond je het leukst om te schrijven?
Het leukste hoofdstuk om te schrijven vond ik toch wel het eerste hoofdstuk: The Post-It Boy. Dat hoofdstuk is ontstaan door het artikel dat ik schreef voor Cosmopolitan over onenightstands. Sara is dan net single en heeft haar eerste onenightstand, wat natuurlijk alles is behalve wat ze ervan verwacht had. Helaas geldt dat voor de meeste onenightstand, zoals uit mijn onderzoek voor Cosmopolitan bleek en dat maakt het hoofdstuk zo hilarisch en herkenbaar. Maar ook het hoofdstuk waarin Sara met een foute ex naar bed gaat, of het hoofdstuk waarin ze opbiecht een denkbeeldig vriendje te hebben gehad was erg leuk om te schrijven. Haar avonturen zijn soms zo absurd, wat het ontzettend leuk maakt om te schrijven. Het was steeds de grenzen op zoeken en er toch voor zorgen dat het geloofwaardig blijft.

Heb je een deleted scene die je met ons wil delen?
Het hoofdstuk Sneeuwwitje en de zeven dwergen heeft het eBook niet gehaald. Ik heb mijn eBook voor de publicatie nog door enkele meiden laten proeflezen en dit hoofdstuk kreeg het minste response, dus werd het geschrapt. Grappig genoeg kreeg ik naderhand van sommige meiden te horen dat ze het weer superjammer vonden dat dit hoofdstuk er niet meer inzit. Maar ja, ze zeggen niet voor niets: Writing is killing your darlings. Het missende hoofdstuk staat overigens wel op mijn website. Dus mocht je het nog willen lezen: https://theblacksheepindie.com/sneeuwwitje-en-zeven-dwergen/

Zou je het leuk vinden als je boek verfilmd zou worden? Wie zouden de hoofdrollen spelen?
Oké, heel eerlijk… Dat is mijn droom! Toen ik Short Stories of a Single Girl schreef, zag ik al helemaal voor me hoe dit verhaal net als Sex and the City een tv-serie zou worden. Daarna zou het uiteraard worden verfilmd en daarna zou het, nu komt ‘ie: ook een musical zoals Legally Blonde worden haha. Een meisje mag dromen toch? Over wie er in de hoofdrol zou spelen heb ik dan weer niet nagedacht, maar Sara is een jonge vrouw met een grote bos brullen. Een jongere versie van Katja Schuurman misschien? (sorry Katja…)

Heb je al een nieuw concept klaarliggen? Waarover?
Yes, de avonturen van Sara gaan door en Short Stories of a Single Girl krijgt een tweede (en derde) deel. De titel van het tweede deel kan ik nog niet verklappen, dat zou een enorme spoiler zijn. Sara is in het tweede deel ietsje volwassener – ietsje, ze blijft een chaoot die op het gebied van liefde nog heel wat hulp nodig heeft. Het tweede deel uit de Short Stories reeks wordt verwacht in augustus 2017 en het derde deel verwacht in het voorjaar van 2018.



Hoe ziet een typische schrijfdag voor jou eruit?
Ik ben nogal een planner als het op schrijven aankomt, en ik kan pas beginnen met schrijven wanneer ik duidelijk voor ogen heb wat het is dat ik wil schrijven. Gaan zitten en gewoon beginnen is helaas niet aan mij besteed. Was ik maar zo iemand die dat kon, dat zou ik echt heerlijk vinden! Maar nee, bij mij zijn schrijfdagen alles, behalve spontaan. Zo had ik bij het schrijven van Short Stories of a Single Girl elk hoofdstuk op A3 papier in de grote lijnen uitgeschreven, en ben ik pas begonnen met schrijven toen ik het verhaal helemaal voor me zag. Daarnaast ben ik ook nogal… neurotisch. Wanneer ik “in the flow” dan wil ik ook alles in één kunnen schrijven. Om die reden heb ik geen schrijfdagen, maar schrijfweken. Voor dit eBook ben ik een week naar een very low-budget vakantiepark gegaan, heb ik mezelf afgesloten van de wereld, en één week lang tot diep in de nacht geschreven. Toen ik een week later thuiskwam was ik vervreemd van de wereld haha, maar het verhaal was er!

Waar zou je stiekem nog over willen schrijven?
Ik schrijf vooral chicklits, maar stiekem zou ik ook nog een roman of autobiografie willen schrijven. Dat laatste overigens niet over mezelf, zo interessant vind ik mijn leven niet haha, maar dat van enkele familieleden van mij wel. Ik zou heel graag het verhaal van mijn opa, een Italiaanse immigrant die naar Nederland kwam om in de mijnen te werken, willen opschrijven. Of het verhaal van oma’s broer, die als jonge jongen net na de Tweede Wereldoorlog naar Amerika emigreerde om daar een nieuw bestaan op te bouwen, wat hem niet makkelijk afging. Ik houd van die verhalen, en om meegenomen te worden naar een tijd die voor ons onvoorstelbaar is. Als ik ooit de tijd (en misschien ook wel de durf) vind, dan zullen deze verhalen ook gepubliceerd worden.

Waar bewaar je ideeën die je krijgt?
Overal! Zoals het een schrijver betaamt, ga ik altijd op pad met een tas vol notitieboekjes en pennen., ligt er een notitieblok op mijn nachtkastje en heeft mijn telefoon verschillende notitie-apps waarin elk idee wordt opgeslagen. Laatst was ik van telefoon gewisseld en blijkbaar waren mijn notities niet op mijn simkaart opgeslagen, maar op het toestel zelf. Helaas kwam ik daar pas achter toen ik mijn oude toestel al op fabrieksinstellingen had gezet en alles al weg was. Ja, toen heb ik even gehuild haha.

Zijn er kanten aan het schrijverschap wat je minder leuk vindt?
Oh absoluut! Enerzijds zijn schrijvers ontzettend narcistische mensen – we vinden immers dat wat we te melden hebben, belangrijk genoeg is om gedrukt of gepubliceerd te worden. Anderzijds zijn schrijvers ook vaak ontzettend onzeker. En vooral dat laatste vind ik lastig aan schrijver zijn. Het is nogal wat om je Werk online te zetten of te drukken, en het wordt nog spannender wanneer er ook mensen zijn die het gaan lezen. Ik weet het moment nog goed toen ik voor het eerst een exemplaar van Short Stories of a Single Girl verkocht aan een onbekende. Het zweet brak me uit. Er zat op dat moment iemand mijn eBook te lezen, en nog spannender, te beoordelen. Wat als ze er niets van vond? Wat als ze iedereen zou vertellen dat het verschrikkelijk was? Wat als ze me een slechte schrijver vond? Zou dat dan betekenen dat ik moest stoppen met schrijven? Gelukkig was het tegenovergestelde waar en kreeg ik een heel lief bericht van haar na het lezen van Short Stories of a Single Girl, maar toch schieten die vragen telkens weer door mijn hoofd wanneer ik zie dat er iemand die ik niet ken mijn eBook koopt.

Welke boodschap wil je nieuwe lezers meegeven?
Elke schrijver heeft met het schrijven van zijn (e)boek een doel. Dat kan zijn: kennis overbrengen, ervaringen delen, een bepaalde emotie willen oproepen, je aan het denken willen zetten, en ga zo maar door. Mijn doel is entertainen. Ik wil dat lezers plezier beleven aan mijn verhalen. Dat ik ze aan het lachen breng, een goed gevoel bezorg. Dat er zelfs momenten zijn waarbij ze hun eReader, tablet of smartphone even tegen zich aandrukken omdat ze het verhaal willen knuffelen (no judgement: ik doe dat regelmatig omdat ik dan gewoon zoveel liefde voor het verhaal voel). Wat ik wil is dat lezers mijn verhalen met een lach op hun gezicht afsluiten. En met Short Stories of a Single Girl, hoop ik dat te bereiken.

Dit was het interview! Neem allemaal een kijkje op het platform van The Black Sheep Indie. Simone is de oprichter van deze self-publishing uitgeverij en er staan al aardig wat leuke (en bekende) ebooks op te koop! 

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen