donderdag 18 mei 2017

Recensie: Zwarte Lijst - Alyson Noël

Hoii allemaal,

Vorig jaar mei las ik Rivalen, het eerste deel in de Beautiful Idols serie. Ik vond dit boek echt heel tof en nu is eindelijk het vervolg hier! Zwarte Lijst! Toen ik het boek eindelijk kon lezen was ik echt heel enthousiast en ik begon er heel snel aan.

Ik vind de cover wel heel erg mooi, maar natuurlijk blijft het voor mij zo dat het vervelend is van uitgeverijen als ze covers wisselen midden in de serie. Dit deel past nu niet meer bij mijn deel 1 en dat vind ik wel jammer. Ze zullen er best goede redenen voor hebben en ook deze cover is echt prachtig, maar toch ;)

Waar gaat Zwarte Lijst over?
Drie jongeren doen mee aan een wedstrijd voor clubpromotors en raken daarbij verstrikt in een web van leugens en duistere spelletjes. Wanneer op een nacht een jonge filmster onder verdachte omstandigheden verdwijnt, krijgt Aster, een van de drie, de schuld in de schoenen geschoven. Zelf kan ze zich niets herinneren van de bewuste nacht.

Heeft iemand iets in haar drankje gedaan? Als de bewijzen tegen Aster zich opstapelen, besluiten de voormalige rivalen samen te proberen haar onschuld te bewijzen. Algauw lijken ze zich hiermee op zeer gevaarlijk terrein te begeven...

Part 2
Het boek gaat gelijk verder waar deel 1 is gebleven en daar ben ik heel blij mee. Deel 1 eindigt heel spannend en ik zou het jammer vinden om iets van die spanning te moeten missen. Gelukkig val je gelijk weer in de wereld van de sterren en vliegt de drama je om de oren. Het deel is ook weer een beetje hetzelfde opgezet als deel 1: je hebt de drie hoofdpersonages: Layla, Tommie en Aster en je volgt hun privélevens in aparte hoofdstukken. Daarnaast heb je de clubpromotor Ira, vermiste superster Madison Brooks en natuurlijk die Ryan-guy.

Rivalen+
Dit deel vind ik persoonlijk al sterker beginnen dan Rivalen. Ondanks alle heisa, beleven de hoofdpersonages toch allemaal nog hun eigen dingen. Ze gaan met hun eigen manier om met alles wat er gebeurd is en het is een stuk spannender nu ze onder de grote loep van de pers worden gelegd. Beschuldigingen gaan over en weer en beetje bij beetje ontdekt Aster - die beschuldigd wordt van de verdwijning van Madison - allerlei vreemde taferelen. Welke rol speelt Ira in dit alles? En Layla's vader? Het wordt steeds vreemder...

Layla, of nee... Tommie? Of Mateo? Hè?
Een groot nadeel aan het boek vond ik dat het uit best veel personages werd geschreven. Het zijn er een stuk of zes en bij elke hoofdstukwissel moest ik er even in komen wie er dit keer aan het woord was. Dat vond ik af en toe best lastig en soms stond me zelfs tegen. Het haalde voor mij een beetje de kracht uit het boek. Veel beter hadden de namen van de POV's de hoofdstuktitels kunnen zijn.

Naast zomers ook duister
Hoe het vorige boek één en al zomer, luxe en drankjes was, is dit deel een stuk duisterder. Waarom zat er bloed van Madison op de jurk? En wat betekenen al die bewijsmaterialen die ze vinden. Stukje bij beetje word je iets wijzer, of juist niet. Het einde van het boek laat namelijk nog in het midden wie het was en is echt super spannend! Ik ben heel benieuwd naar het volgende deel!

Zwarte Lijst is een spannend tweede deel in een steeds duister wordende serie. Ik geef het boek 4/5 sterren en dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het recensie exemplaar!