Recensie: Levana - Marissa Meyer

Hoi!

Vandaag vertel ik jullie wat ik vond van Levana, een novella uit de Lunar Chronicles serie van Marissa Meyer!

Waar gaat Levana over?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
Wie is de mooiste van het land?

Lezers van de Lunar Chronicles kennen koningin Levana als een meedogenloze heerseres, die haar glamour gebruikt om de macht te houden. Maar lang voordat ze het pad van Cinder, Scarlet en Cress kruiste, was Levana een heel ander iemand. Haar verhaal is nog nooit verteld. Tot nu.

Ik vind de covers van deze serie stuk voor stuk mooi en zo dus ook Levana. De vlammen rond de spiegel vind ik heel tof. De achterflaptekst spreekt ook aan, omdat het aan de ene kant binnen de Lunar Chronicles serie past die je aan het lezen bent, maar aan de andere kant toch een toevoeging is. De schutbladen vind ik zo ontzettend mooi! Wauw!

Lelijk eendje
Ook al heeft Cinder Levana omschreven als 'wow, u bent écht lelijk', je hebt nog geen idee waarom. In deze novella krijg je een kijkje in Levana's leven. Je komt te weten waarom Levana altijd haar glamour inzet en deels begrijp ik hoe ze is geworden zoals ze is. Je leest over haar zus Channary en haar grote liefde die nooit helemaal de hare zal zijn. Ik ben normaal geen fan van novella's, omdat ze vaak niks toevoegen of me niet zo heel erg interesseren, maar dit vond ik echt een super leuk boek!

Connectie met de serie
Wat ik ook heel leuk vond is dat je nieuwe dingen leest over Levana die vóór het boek Cinder plaatsvonden, maar die tegelijkertijd wel alles in werking zette wat er in Cinder gebeurt. Je komt te weten wie Cinders moeder is, hoe de zwangerschap verliep, over Cinders geboorte, Winters geboorte en wie haar ouders zijn... zoveel! En natuurlijk over Levana en haar verhaal. Ik vind het zo tof dat alles zo met elkaar verbonden is en namen terugkomen van wie mensen op dat moment niet wisten wat ze zouden gaan betekenen voor de rest van de serie. Echt heel gaaf.

Levana, de boze koningin
Zoals ik net al zei begrijp ik deels waarom Levana is geworden wie ze is. Ik heb met haar te doen hoe ze behandeld is, maar tegelijkertijd heeft ze zelf ook wel extreme ideeën en handelingen. Het zal er ergens toch in hebben gezeten en ik denk dat ze niet per se deze keuzes had hoeven maken. Al met al is dat het enige dat ik hieraan op te merken heb, want deze 200 pagina's waren een hele leuke leeservaring.

Levana is een écht waardige novella in een super gave serie. Voor wie meer wil weten, is het zeker een aanrader. Het leukste is inderdaad om hem te lezen tussen Cress en Winter in, omdat je dan enkele namen herkent, maar nog niet alles gelijk weet. Ik geef het boek 4.5/5 sterren!

Op naar Winter <3