zaterdag 20 mei 2017

Recensie: De Brieven van Mia - Astrid Sy

Hoi iedereen,

Vlak voor Dodenherdenking en Bevrijdingsdag kreeg ik een mailtje van een nog vrij onbekende uitgeverij of ik een boek wilde recenseren dat perfect in de sferen van deze (feest)dagen past. Uitgeverij ROSE Stories verraste mij hiermee en aangezien ik boeken over de Eerste en Tweede Wereldoorlog heel interessant vind, wilde ik het boek zeker een kans geven.

Waar gaat De Brieven van Mia over?
De 11-jarige Laila woont met haar moeder, broertje en zus in een asielzoekerscentrum in Almere. Ze zijn gevlucht uit Syrië, waar zij haar vader achter moesten laten. Laila mist hem verschrikkelijk en ze voelt zich somber in dit grijze, natte land. Wanneer zij voor een vrijwilligersproject voor school moet opruimen bij de oude meneer Cohen, verandert echter alles! Op de zolder van de norse man stuit zij op het mysterie van Mia, een Joods meisje dat dringende brieven aan meneer Cohen schrijft tijdens de Tweede Wereldoorlog. Laila bijt zich vast in de puzzel die de brieven vormen. Hoe zou het met Mia zijn afgelopen?

Ik vind de cover heel mooi, want het doet heel mysterieus aan. Je ziet de zolder uit het verhaal en de kist waar de brieven van Mia inzitten. Heel passend en heel mooi vormgegeven. Toen ik het boek kreeg, viel mij wel meteen op dat het een heel dun boek is. Dat is op zich niet erg, want het gaat om het verhaal en het is nog steeds een mooie hardcover, maar dat leek het geval te zijn door de kleine letters. Het boek heeft namelijk echt een klein lettertype, zeker voor een kinderboek. Uiteindelijk begin je hieraan te wennen, maar ik vond het in het begin best wel storend. Zeker omdat het boek niet zo dik is, hadden een paar pagina's meer door een wat groter lettertype geen schande geweest.

Niet alleen WOII
Het boek focust zich niet alleen op de Tweede Wereld oorlog, maar brengt het in contact met de Syrische vluchtelingen van nu. Hoewel ik niet heel erg ben van boeken over andere culturen of oorlogen buiten WOII om (sorry), wilde ik toch wel weten hoe het in dit boek uitgewerkt was. En wauw! Ik ontdekte ineens dat ik het toch best heel interessant vind om over te lezen. In het boek wordt les gegeven over de Tweede Wereldoorlog aan kinderen in een asielzoekerscentrum. Zij komen gelijk met opmerkingen die verwijzen naar de oorlog waar zij voor gevlucht zijn, want waarom leren over een oorlog die voorbij is als er nog steeds oorlogen bezig zijn? Ik vond deze inval echt heel bijzonder en het zet je ook wel aan het denken.

Maar wel voornamelijk WOII
Ik was wel blij dat uiteindelijk de main focus toch lag op de Tweede Wereldoorlog, want daarvoor wilde ik het boek vooral lezen. In het boek lees je over twee hoofdpersonen: de jonge vluchtelinge Laila en de oude man meneer Cohen. Hoewel hun eerste ontmoeting erg stram loopt, hebben de twee uiteindelijk toch iets dat hen bindt: de brieven van Mia. Samen gaan ze op zoektocht uit om Mia, die sinds de Tweede Wereldoorlog niets meer van zich heeft laten horen, te vinden. Laila weet zeker dat Mia nog moet leven, terwijl meneer Cohen die hoop al lang heeft laten varen. Een ontroerende en intense zoektocht volgt en je blijft aan de bladzijden genageld.

Ontknoping
Ik ben heel blij met de manier waarop het boek eindigt. Het leert je dat het niet altijd sprookjes zijn met een Eind Goed, Al Goed. Soms is het emotioneel zwaar om achter dromen aan te jagen en soms kom je dingen te weten die je liever niet wist. Ik moet als enige opmerking wel zeggen dat ik het af en toe wel makkelijk vond. Tuurlijk, als je personages het te moeilijk krijgen in hun zoektocht of er zijn geen aanknopingspunten meer, heb je weinig te vertellen. Het blijft fictie, maar toch voelde het een beetje geforceerd dat ze telkens precies de mensen spreken die ze nodig hebben om aanknopingspunten te vinden.

De Brieven van Mia is een bijzonder, eigentijds verhaal over de hoop van een klein meisje en de wanhoop van een oude man. Toen ik het boek uit had (in één zitting), was ik even stil. Ik geef het boek 4.5/5 sterren en dank uitgeverij ROSE Stories voor het recensie exemplaar.