dinsdag 30 mei 2017

Mijn tien leesgewoontes!

Hoii allemaal!

Vandaag vond ik het wel leuk om met jullie mijn leesgewoontes door te nemen. Er zijn bepaalde dingen die ik altijd doe voor ik in een (nieuw) boek ga lezen. Kijk je mee?

1. Voor ik begin in een boek, kijk ik altijd even hoeveel pagina's het heeft



Het is niet dat ik het aantal bladzijdes laat bepalen of ik het ga lezen of niet, maar ik kijk gewoon altijd even.

2. Ik kies mijn boekenlegger



Ik kies altijd bij elk boek een andere boekenlegger uit. Niet dat ik als ik 200 boeken gelezen heb, ik ook 200 boekenleggers gebruikt heb, maar ik heb in ieder geval nooit 2x dezelfde op rij. Beetje vreemd?

3. Ik zoek een comfortabel plekje

 

Meestal lees ik op mijn bed, op de bank of in de tuin op een ligstoel. Gewoon heerlijk chill liggen en lezen is het allerfijnst!

4. Thee


Onmisbaar is toch wel een kopje thee. Misschien doe ik het vooral uit gewoonte, maar altijd als ik van plan ben lekker lang te lezen heb ik een kopje thee bij me. Tenzij het zomer is en thee misplaatst zou zijn, dan pak ik Radler of limonade!

5. Goodreads

Als ik ga beginnen in mijn boek, zet ik de status altijd op Goodreads op 'Reading', zodat mensen weten dat ik erin begonnen ben en zodat ik zelf natuurlijk bij kan houden welke boeken ik lees en wat ik ervan vind.

6. Notitieboek

 

Tijdens het lezen heb ik altijd een notitieboekje of mijn telefoon in de buurt, zodat ik dingen die ik denk kan opschrijven. Dit helpt mij later bij de recensie heel erg om een goed beeld te krijgen van wat ik van een boek vond.

7. Foto's van quotes



Op een e-reader kun je zinnen arceren, maar in een boek niet. Daarom maak ik foto's van quotes die ik tegenkom en in mijn recensies wil noemen. Ik weet dat ik ook stickers kan gebruiken en ze terugzoeken, maar dit is de luie, makkelijke manier.

8. Hoofdstuk



Eenmaal in het boek begonnen lees ik vaak door, tot er ergens een gevoel begint op te komen dat ik even wil gaan afronden. Ik wil slapen, of gewoon iets anders doen. Ik kijk dan altijd hoe lang m'n hoofdstuk nog duurt en schat in of ik zin heb om dat nog af te lezen, of dat ik gewoon nu midden op de pagina stop. Vaak met slapen kies ik voor het laatste, ik ben dan gewoon moe.

9. Weg met die mobiel



Oké, hij ligt er wel bij om foto's van quotes te nemen, maar hij staat op stil. Er komt geen berichtje door waar ik een melding van zie en dat helpt mij om onafgebroken te kunnen lezen. Soms is de verleiding wel groot, maar het is dan ook niet erg om af en toe even berichtjes te sturen. Ik doe dit alleen om mezelf ervan te weerhouden dat ik 1,5 uur scroll op Facebook zonder reden.

10. Hier met die kat



Ik lok altijd Jack op bed. Ik vind het gewoon gezelliger om te lezen als hij erbij is. Daarnaast gaat hij ook vaak op schoot liggen, dus dan word ik subtiel gedwongen om te blijven zitten en lezen. Een goede manier!

Dit waren mijn tien leesgewoontes! Heb jij ook dingen die je altijd doet voor of tijdens het lezen? Tell me!

En dan nu, openslaan dat boek!

 

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen