vrijdag 14 april 2017

Zielverzamelaar - Mascha Schoonakker

Hoi!

Vandaag vertel ik jullie wat ik vond van Zielverzamelaar, een nieuwe serie van Mascha Schoonakker. Dit boek klonk mij erg origineel in de oren, dus ik wilde hem graag lezen!

Koop bij bol.com

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover heel mooi. Het heeft iets paranormaals en iets mysterieus. Dit sluit mooi aan bij het gevoel dat de achterflaptekst met zich meebrengt en bij het onderwerp dan het boek: zielen.

Waar gaat Zielverzamelaar over?
Als iemand weet hoe je een ramp kunt ontketenen dan is dat de 17-jarige Gwen Collins wel. Ze breekt per ongeluk dertien van haar vaders zandlopers met daarin het levenszand van stervelingen en maakt hen daarmee ongemerkt onsterfelijk. De Raadsheren eisen dat deze zielen binnen afzienbare tijd worden opgehaald. Wanneer Gwens vader als de verantwoordelijke zielverzamelaar een beroep op haar doet, voelt ze zich gedwongen zijn werk over te nemen. Maar Gwen heeft vrijwel geen ervaring met zielverzamelen en als ook de ziel van haar klasgenoot Max onsterfelijk blijkt te zijn, komt ze voor een onmogelijke keuze te staan...

Origineel
Bij dit boek merkte ik heel erg de originaliteit. Enkele typische YA elementen zaten er wel in verwerkt (liefde, iemand die alles verpest en dan de heleboel redt, etc.), maar de meeste aspecten van het boek waren erg origineel beschreven. Zelf heb ik niet veel paranormale YA gelezen, maar ik denk dat Mascha met dit boek een geloofwaardig iets neerzet rondom zielen en hoe Gwen er in het boek mee om gaat. Gwen is een heel gewoon meisje en dat vind ik wel tof aan haar. Ze heeft geen stiekeme gigantische magische krachten, maar ze is gewoon onzeker, houdt van haar dierbaren en sloopt het een en ander. Ik kan Gwen als personage erg waarderen en zij maakt het boek ook leuk om te lezen.

Xander
Xander is de broer van Gwen en ik moet echt even stilstaan bij hem. Helaas niet in positieve zin, want ik ergerde me rot aan Xander. Ik heb niks tegen personages die schurken zijn, onaardig doen of iets dergelijks, want dat kan hun personage juist geloofwaardig aandoen. In dit geval ging het mij om een personage dat stug bleef zoals hij was, zonder enige persoonsontwikkeling of gegronde reden van bewegen. Tuurlijk zit er wel een reden achter zijn manier van doen, maar dan nog vind ik zijn reacties vaak maar raar. Ik vond hem best een stoorzender in het boek en kon me niet aan hem hechten.

Uitwerking
Hoewel ik enkele keren wel verward was over het hele systeem wat beschreven werd van zielen verzamelen, de Raadsheren en de onsterfelijken-zandloper dingen, vond ik wel dat het boek pakkend uitgewerkt was. Het had veel spannende momenten en ook ontroering. Je volgt Gwen die eigenlijk iedereen blij wil maken, maar daarmee zichzelf in de weg zit. Het paranormale komt heel erg terug in dit boek en ik vind het op een fijne manier lezen. Het einde laat je tevreden, maar met een gevoel naar meer achter. Wat gebeurt er verder...? ;-)

Ik geef het boek 3.5/5 sterren, omdat het super tof was, maar ik me ergerde aan Xander en soms even verward was over het systeem in het boek. Al met al een fijn boek om te lezen!

Ik dank uitgeverij Storm Publishers hartelijk voor het opsturen van het e-book!


Liefs,
Monica

2 opmerkingen:

  1. Mooie recensie! Ik zelf vond Xander net wél een tof personage waar ik meer over wil weten :D Benieuwd naar de volgende delen alleszins ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh Thanks! Haha ja grappig hoe dat zo bij iedereen verschillend kan vallen.

      Verwijderen