zondag 30 april 2017

Recensie: Hof van Doorns en Rozen - Sarah J Maas

Hoii allemaal!

Vandaag vertel ik jullie iets over een boek wat waarschijnlijk iedereen al heeft gelezen, maar ik nog niet. EINDELIJK begon ik in Hof van Doorns en Rozen - en maakte daarmee een boel mensen blij. Ik vertel jullie alles over mijn eerste keer met dit boek <3

Waar gaat Hof van Doorns en Rozen over?
Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Niet veel later verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.

De cover is zo mooi met de doorns, maar de rug vind ik heel saai zo zwart. Er zitten wel mooie doorns doorheen, maar ik weet niet... Zwart als rug vind ik gewoon niet heel aantrekkelijk. Desalniettemin maakt de achterflap het dubbel en dwars goed, want die klinkt suuuuper interessant!

Buddy Read
Ik heb Hof van Doorns en Rozen er eindelijk bij gepakt, omdat natuurlijk in mei deel 3 uitkomt en ik wil weten waar alle fuzz over gaat bij deze serie. Samen met blogger Lindsey van BurnmyBook besloot ik het boek te gaan lezen. Allebei voor het eerst onze stappen zetten in de wereld van Feyre, Tamlin en Rhysand.

Hype
Een tijdje was ik bang voor de hype, want ik was bang dat het boek mij zou tegenvallen. Toen ik begon met lezen, kwam het wat traag op gang. Het was zeker wel leuk, maar ik zat nog met smart te wachten op het gevoel. Na een paar hoofdstukken begon dat gevoel te komen en ineens was ik helemaal sucked in en kon ik het boek niet meer wegleggen. Ik wilde niet naar college of werk, ik wilde lezen! Verdorie, wat was het spannend. De omgeving van het Lentehof wordt zo mooi beschreven en alles is magisch en fantasierijk. Het hele idee van al die hoven vind ik super gaaf en beetje bij beetje begon ik dol te worden op Tamlin. Iedereen schijnt zowat weg te zijn van Rhysand, maar ik voel dat nog niet. Wie weet brengt deel 2 mij op andere gedachten?

Belle en het beest
Ik vond het sprookje van Belle en het Beest (waarop het boek gebaseerd is) best tof erin verwerkt. Tamlin, het beest, heeft net als het Beest uit de film een vloek over zich heen en zijn ware 'ik' zit verscholen achter het beest dat hij is. Feyre is een kickass versie van Belle, met haar jachtinstinct, inventieve acties en artistieke randje. Ik vind haar zó gaaf. Ze is geen naïef persoon, maar toch ook weer geen 'ik-red-alles-makkelijk' heldin. Ze strugglet, wat haar heel menselijk en echt maakt, maar tegelijkertijd is ze wel even een knaller in wat ze doet. Ze heeft een toffe persoonlijkheid en ik vind dat ze in het boek een mooie groei doormaakt.

Lucien
Lucien is echt mijn favoriete personage in dit boek. Hoewel ik in het begin nog even zoiets had van 'hmm, wat moeten we met hem', begon ik later dol te worden op Lucien. Hij is een super eigen karakter met een heerlijk gevoel voor humor. Hij laat zich niet zeggen wat hij moet doen, maar toch is hij super trouw aan Tamlin. Lucien is geen crush achtig personage, maar gewoon eentje waar je van gaat houden.

Deel 2!
Geen twijfel over mogelijk: Hof van Doorns en Rozen is een knaller! Ik heb er heel erg van genoten en ben zo ontzettend benieuwd wat deel 2 gaat brengen! Ik geef het boek 4.5/5 sterren, door een wat traag begin, maar een 1000% goedgemaakt vervolg.

Heb jij Hof van Doorns en Rozen al gelezen?

1. Wat een fijne uitgebreide recensie. Ik denk dat ik dit boek toch wel wil lezen, je hebt me overtuigd haha!