zondag 2 april 2017

Recensie: Dagboek van een Vlogger - T Collins

Hoihoi

Een wat jeugdiger boek waar ik een tijdje benieuwd naar was is Dagboek van een Vlogger. Ik zag hem al vaker in het Engels langskomen: The Vlogger Diaries, maar toen ik hoorde dat hij ook in het Nederlands zou komen in zo'n mooie hardcoverversie wist ik dat ik hem wilde hebben!


Koop bij bol.com

Waar gaat Dagboek van een Vlogger over?
Olivia is blut, maar gelukkig heeft ze een briljant idee: ze gaat vloggen! Want beroemde vloggers verdienen bergen geld én krijgen gratis spullen. Enige probleem: Olivia heeft nul uitstraling. Dus huurt ze een ander meisje in om haar te spelen. Al snel heeft ze duizenden volgers, en die nemen Oliva’s verzonnen leven erg, érg serieus. Hoelang gaat dat goed?

Cover en achterflaptekst
De cover vind ik zo'n heerlijk speels effect hebben, wat mij erg aanspreekt. Door de manier waarop het boek geschreven is - met illustraties en scripts - had ik ook veel zin in dit boek. Het leek me lekker luchtig!

Geestig
Ik had niet verwacht dat er zulke grappige zinnen in zouden zitten. Ik had het wat jeugdiger verwacht, maar sommige woordkeuzes of zinnen zijn echt grappig bedacht en maakten dat ik echt om dit boek kon lachen.
Loki de kat is ook best een goede acteur, trouwens. Vijf minuten voordat hij eten krijgt, acteert hij altijd zeer overtuigend dat ie van me houdt.
Vloggen
Vloggen is het hoofdonderwerp in dit boek en dit is natuurlijk vandaag de dag een super actueel onderwerp. Ik vlog zelf niet, maar uit dit boek lijkt wel een werkelijke situatie geschetst te worden over hoe je begint, hoe mensen reageren op video's, hoe je 'crazy' fans krijgt en over hoe de ene video of het ene kanaal het beter doet dan het andere. Het is leuk om te volgen hoe Olivia achter de schermen echt het brein is en hoe Emma (Olivia's vriendin en het gezicht van de vlogs) het uitspeelt. Emma heeft natuurlijk haar eigen echte leven en op een gegeven moment wordt het kanaal zo bekend, dat haar echte leven en vlogleven zich met elkaar verweven...

Een vlot boek
Het boek biedt enkele emotionele aspecten, maar eigenlijk is het vooral gek, grappig en leuk. Er zit niet veel diepgang in en het boek is dan ook zo uit. Ik denk dat ik een uurtje gelezen heb. In dat uurtje heb ik me zeker vermaakt, maar het boek is verder geen hoogstandje. Soms hoef je dat ook niet, soms is een luchtig verstand-op-nul boek precies dat je moet hebben. Dan moet je zeker Dagboek van een Vlogger oppakken.

Toffe illustraties
Wat ik erg leuk vond aan dit boek was, zoals ik net al zei, dat er illustraties in zaten, stukjes van het script en reacties van volgers. Ik heb me soms rot gelachen om de reacties van lezers in het boek. De plaatjes zijn ook een grappige toevoeging, een beetje Lizzie Mcguire idee. Erg herkenbare scènes ook binnen het gezin, tof!

Dagboek van een Vlogger is een grappig, eigentijds verhaal dat heerlijk vlot leest en je met een fijn gevoel achterlaat. Ik geef het boek 3/5 sterren en ik bedankt uitgeverij Ploegsma hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar, ik heb genoten!


Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen