zaterdag 22 april 2017

De diepte in met: Christine Charliers!

Hi iedereen!

Vandaag laat ik jullie kennismaken met een nieuwe rubriek op MyPerfectBookLife! Een aantal lezers gaf aan mij de tip dat het leuk zou zijn om eens interviews met schrijvers te lezen. Ik heb op mijn blog al wel vaker meet en greets beschreven, met enkele interviewvragen, maar een langer interview zoals in deze rubriek heb ik nog niet echt gedaan. (Klik voor al mijn meet&greets).

Vandaag is voor de eerste editie de eer aan Christine Charliers!


Even voorstellen...

















De diepte in...

Hoe kwam je op het idee voor de wolvenserie die je nu aan het schrijven bent?  (In de ban van de wolf en Jacht op het antiserum)
Het idee was er al van de middelbare. Ik ben van het eerste tot het zesde middelbaar verstoten en gepest geweest door de hele klas. Vanaf het derde middelbaar werd het erger toen ik in de schoonheidsverzorgingsklas terecht kwam. Ik had 1 vriendin op de speelplaats die ook verstoten werd door haar klas. De situatie zorgde voor veel stress om naar school te moeten gaan en tijdens de dag zelf ook. ’s Avonds ging ik wandelen met mijn hondje en fantaseerde ik er op los met muziek in mijn oren. Meestal ging dat over wolven. Dus toen ik ging schrijven wist dat het sowieso over wolven moest gaan en dat de mannen iets nodig moesten hebben dat enkel Esther bezat. Iets unieks. Toen kwam ik op iets dat in haar bloed moet zitten. Maar dan was er de vraag waarom zij dan? Dus dat heb ik uitgezocht. Het is iets met haar bloed. De rest is eigenlijk al schrijvend gekomen.

Waar en wanneer schrijf je graag?
Aan de livingtafel. Als het goed weer is aan de tuintafel.
Ik schrijf het liefst als niemand in huis is en ’s avonds als iedereen slaapt. Niemand die je kan komen storen.

Hoe heeft schrijven jouw leven veranderd?
Ik kijk geen tv meer, heel zelden en kijk meer films in de cinema. Ik lees of schrijf als de rest tv kijkt. Ik heb nu ook altijd iets om over na te denken door de dag. Je observeert ook je omgeving beter als je weg bent. Of als je eigen dochtertje boos met de deur gooit omdat ze haar zin niet krijgt, dat is erg inspirerend.

Wat doe je als je vastloopt tijdens het schrijven (writer’s block)?
Eerst zelf proberen van alles uit te denken en als ik er niet uit kwam mijn schrijfcoach mailen en smeken om hulp. Meestal geeft zij dan een paar ideeën en prikkelt dat mijn fantasie. Maar ik heb ook al gehad dat ik zei: Foert, ik schrijf gewoon door en ik zal wel zien waar ik beland en dan nemen mijn personages het over.

Wat is jouw gouden tip op schrijfgebied?
Niet teveel in herhaling vallen.

Welke boodschap wil je nieuwe lezers meegeven?
Ik wil eigenlijk dat de lezers wegdromen met mijn boek en mee op avontuur gaan met Esther en Jonathan en even de wereld om zich heen vergeten en dat ze tegelijk iets bijleren.

Waar zou je stiekem nog over willen schrijven?
Ik heb nog wel een idee over een meisje met een bepaalde macht, die ik nog niet verklap. Misschien werk ik dat thema nog een keer uit.

Zijn er kanten aan het schrijverschap die je minder leuk vindt?
Herschrijven. Als mijn schrijfcoach zegt: Zoveel pagina’s schrappen en begin maar opnieuw. Soms gaat het vanzelf maar zoals nu stel ik al een stukje een paar weken uit dat ik denk: Komaan zeg! Schrijf gewoon die scène neer. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Zijn er dingen die je mijdt in je boeken? Waarom?
Seks. Ik vind niet dat dat in een boek hoeft om het boek interessant te maken. Ik vind het eerder een kunst als het zonder dat spannend is.

Van manuscript tot boek, hoe verliep bij jou dit proces?
Ik heb op een dag gewoon een Word-document geopend en ben begonnen met schrijven. Na een tijdje kwam ik vast te zitten en had het idee dat ik helemaal niet goed bezig was. Achter elke dialoogzin stond wie het gezegd had. Dus stopte ik. Ik deed maanden niets, tot ik Mark Galenkamp leerde kennen. Hij las een stukje en vond het erg goed en zei dat ik een schrijfcoach moest zoeken. Wat is dat? Nog nooit van gehoord. Oké, goed, ik ben gaan zoeken, maar dat was allemaal zo duur! Ik heb een paar pagina’s gratis laten nakijken door iemand die ook schrijfcoach was, maar daar was ik niet tevreden mee. Verder gezocht en toen kwam ik iemand tegen die goed bij prijs was. Ik heb ernaar toe gemaild en zij verwees me wegens drukte door naar Alma Post. Toen ik het terugkreeg had ik zoiets van: Oké… Wauw! Dit had ik niet verwacht. Hier heb ik tenminste iets aan. Ik wist meteen wat ik goed deed en wat ik niet goed deed maar ook hoe ik verder kon, karakters, voor welke leeftijd het was, genre, eigenlijk een analyse van wat ze er in zag. Ik heb niet getwijfeld en ben meteen bij haar een volledige manuscriptbegeleiding gaan volgen. En ik schrijf nog steeds onder haar volledige begeleiding. Ik schrijf 3 versies. Dan gaat mijn schrijfcoach redigeren. Schrappen, verbeteren en het ontbrekende toevoegen. Als ik tevreden ben gaat het naar een spellingcontroleur en daarna naar Clavis.

Heb je een deleted scene die je met ons wil delen?
Als Esther herstelt van Arnes mishandeling denkt ze terug aan hoe ze haar eerste gsm kreeg maar ook aan iets dat ze zich herinnert van Hector toen ze drie jaar oud was. Dit laatste is geschrapt omdat hij te lang werd en niet veel toevoegde.

“Esther! Kom je mama mee helpen koekjes bakken?”
Ik laat mijn poppen in de steek en loop enthousiast naar de keuken.
“Kom lieve schat. Hector komt over een uurtje.”
Mijn moeder neemt me op en zet me op het aanrecht. Ze glimlacht en haar grijze ogen stralen.
“En papa?”
“Papa is werken. Hij komt morgen terug.”

Ze zet de oven aan, neemt een kom en alle ingrediënten die ze nodig heeft. Ze breekt twee eieren en scheidt de eiwitten van de dooiers. Ze weegt de kristalsuiker, en de bloem af en doet ze in de kom. De vanillesuiker en de eiwitten doet ze er ook bij. Ik kijk toe hoe ze de ingrediënten mengt in de kom. Ze voegt de amandelen toe. Ze draait zich om, neemt de bakplaat en het bakpapier dat ze invet met boter. Ze staat met haar rug naar mij en ik steek mijn wijsvinger in de kom en proef van het mengsel. Het is lekker dus doe ik het nog een keer.

“Esther! Jij kleine deugniet!”
Ik verschiet en kijk beteuterd. Ze lacht.
“Straks heb ik niets meer. Dan kan Hector niet proeven.”
“Hector ook proeven?”
“Ja lieve schat, Hector gaat ook proeven.”

Ik glimlach. Ze schept het deeg op het bruine bakpapier en maakt er mooie ronde vormpjes van. Vervolgens schuift ze het in de oven. Op dat moment komt Hector binnen.

“Hey Hector.”
“Sara, Esther,” knikt Hector.
Ik kijk in zijn bruine ogen terwijl hij voor mij komt staan.
“Ben je mama mooi aan het helpen? Het ruikt lekker.”
Ik knik verlegen.
“Kom je mij ook helpen blokjes dragen?”
“Hoeveel heb je bij?” vraagt mijn moeder.
“Eén kuub.”
Hij neemt me van het aanrecht af op zijn arm.
“Jij bent zwaar aan het worden.” Hij streelt met zijn hand over mijn haar.
“Volgende week mag ze voor het eerst naar school.” 


Hoe ga je om met kritiek?
Ik krijg eigenlijk weinig kritiek. Als er kritiek is is het omdat ik een eigen wereld schep, waarin volgens sommige lezers wel eens iets niet precies klopt met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld het niet benoemen van wat er gebeurt met de kleding als ze veranderen en het gebruik van Vlaamse namen. Ik pas mijn omgeving aan aan de situatie die ik nodig heb, of dat nu klopt of niet daar trek ik me niet van aan, zolang de rest maar klopt en het spannend is.

Heb je alweer een nieuw concept klaarliggen voor als je wolvenserie klaar is?
Daar ben ik nog niet zeker van. Ik heb de rechten verkregen om de rollen te mogen gebruiken van Weerwolven van Wakkerdam. Ook de tittel. Ook wil de firma het mee promoten als het boek er komt en ik heb de vrijheid om de rollen aan te passen. Daar is verschillende maanden over gegaan. Ik heb nog geen idee wat ik ermee ga doen.

Wat kunnen mensen die 7 mei naar het YA Evenement in Boekhandel Haasbeek komen van jou verwachten?
Dat ik hun boeken signeer en ze mogen vragen stellen

Klik hier voor meer informatie over het evenement op 7 mei, waar Christine zal komen signeren!

Dit was de eerste editie van de diepte in met...! Laat gerust weten wat je van de rubriek vindt!

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen