maandag 13 maart 2017

Recensie: Zusjesland - Salla Simukka

Hoihoi!

Toen ik hoorde dat er weer een nieuw boek zou uitkomen van Salla Simukka was ik zó blij! Ik ben gek op haar sneeuwwitje trilogie, maar ook op haar als persoon. Ik heb haar namelijk 2,5 jaar geleden ontmoet, klik hier voor het interview. Haar nieuwste boek, Zusjesland, is een boek voor wat jeugdigere lezers, maar toch was ik heel erg benieuwd. Er zou enige verwijzing zijn naar de Alice in wonderland classic dus ja, hier met dat boek!

Waar gaat Zusjesland over?
Het blijft maar sneeuwen. Het vriest steeds harder en de hele wereld dreigt te worden opgeslokt door de kou. De elfjarige Alisa valt dwars door de sneeuw en belandt in een andere wereld: in Zusjesland, waar een groot avontuur begint. In Zusjesland ligt een wonderlijke tuin, bewoond door windelfjes, vraagbloemen en dromenwevers. In een boom zit een meisje, Mare. Alisa heeft altijd al een beste vriendin willen hebben, en nu komt haar wens uit. Alisa en Mare moeten een einde maken aan de eeuwige winter in hun eigen wereld. Maar wat als ze terug zijn in hun eigen wereld, zal Mare zich dan nog iets herinneren van hun vriendschap? Of komt Alisa in haar eentje voor een nog veel moeilijkere taak te staan?
Oké, die cover is mooi! Ietwat kinderachtig, oké, maar echt gewoon heel fantasierijk. Ik ben gek op Clavis' covers en deze is weer zo tof vormgegeven. De achterflaptekst klinkt ook ietwat kinderlijk, maar zeker wel spannend en avontuurlijk!

Illustraties
Ik moet echt beginnen met het benoemen van die mooie illustraties die er door het hele boek heen zitten. Van een enkele kleine illustratie in de hoek van een pagina, tot hele pagina's vol met schetsen van Zusjesland. Het is zo ontzettend beeldend gedaan en het leest ook heel fijn, als er constant een illustratie ter verduidelijking is en die het boek nog veelzijdiger maken.

Van nu
Dit is echt een typisch boek voor de jeugd van nu. De belangrijkheid van vriendschap wordt benadrukt en de media speelt een rol met telefoons die Alisa op zak heeft. Tegenwoordig hebben natuurlijk steeds meer kinderen een telefoon waarmee ze kunnen bellen, maar ook van alles kunnen opzoeken.

'Waarom doe je dit allemaal?' 'Omdat het leven niet de moeite waard is zonder een beste vriendin'

Alice in Wonderland
Het boek heeft inderdaad tintjes weg van het verhaal van Alice. Allereerst heet het hoofdpersonage Alisa, wat lijkt op Alice. Ze valt in een gat in de sneeuw, nu is dat geen konijnenhol, maar ze valt in een gat naar een andere wereld. In die andere wereld heb je (zoals je op de foto boven ziet) klavertjes en harten etc. die leven. De kaarten in Alice in Wonderland dragen ook deze tekens. Er is een kwade koningin, die weliswaar niet de Hartenkoningin heet, maar toch. Er is een wezen dat de meisjes de weg wijst door het magische land, en noem zo maar op. Maar toch zijn het slechts hele kleine aspecten, want het verhaal is echt heel origineel en vernieuwend ten opzichte van Alice in Wonderland zoals je het kent. Het is ook niet dezelfde verhaallijn of dezelfde wezens. Het is echt een boek an sich met inspiratiepropjes.

Magie
Salla is echt een ster in het beschrijven van werelden. Zowel de echte wereld als Zusjesland komen *poef* voor je ogen tevoorschijn. Ik vind dat ze weer een leuk verhaal heeft geschreven, wat weer totaal anders is dan de spannende Sneeuwwitje trilogie die ze enkele jaren terug schreef. Het verhaal bleef af en toe wat achter in geloofwaardigheid, actie en niveau, maar voor de jeugd is dit zeker een vermakelijk boek! Stiekem voor mij ook, gewoon door de overload aan fantasie en de illustraties.

Ik geef het boek 4/5 sterren en dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van het recensie exemplaar! Zusjesland is fantasierijk, mooi geïllustreerd en hartverwarmend lief.