woensdag 1 maart 2017

Recensie: Hoog Verraad - Jennifer Lynn Barnes

Hey allemaal!

In oktober was ik aan het wachten op het tweede deel van de Fixer, tot het trieste nieuws kwam dat dit boek niet meer gedrukt zou worden, omdat de eerste Fixer niet goed genoeg verkocht was. Potverdorie! Heeeeel hard baalde ik, tot vorige maand bekend werd dat de tweede Fixer een print on demand zou worden. Dit betekent dat ze het boek pas gaan drukken als iemand hem besteld heeft en dus niet hele stapels van tevoren al. Heel slim natuurlijk en ook heel fijn voor fans van de Fixer (waaronder ik, jippie!)

Waar gaat Hoog Verraad over?
Tess is het zusje van Washingtons bekendste fixer, dus fiksen zit haar in het bloed. Als ze wordt gevraagd om voor een klasgenoot campagne te voeren voor de leerlingenraad, doet ze dat. Maar wanneer de kandidaten de kinderen van politici zijn, kunnen zelfs verkiezingen op een middelbare school levensvernietigende geheimen met zich meebrengen.
Ondertussen werkt Tess' voogd aan een onmogelijke taak. Door een terroristische aanslag wordt het onzeker wie er nog te vertrouwen is in Capitol Hill – en wie niet. Tess weet als geen ander dat macht een betaalmiddel is in D.C., maar ze staat op het punt uit eerste hand te ontdekken dat je voor macht altijd een prijs moet betalen.

Ik vind de cover tof en passend binnen de serie. De uitlopende lijnen bij de letters, de gekleurde poppetjes, leuk! De achterflap klinkt heel interessant en ik begon er meteen in.

Samenvatting
Wat ik heel fijn vind aan dit boek, is dat er steeds kleine uitlegmomentjes zijn van het vorige deel. Wat was er ook alweer gebeurd en wie was wie. Er zijn aardig wat momenten en in het eerste deel is aardig wat gebeurd, dus zeker omdat het een tijdje terug is dat ik de Fixer 1 las vind ik het fijn dat deze momenten erin zitten. Gelukkig is het niet zo dat de helft van het boek uit uitleg bestaat, het zijn korte momentjes en voor de rest gaat het verhaal echt verder.

Actie
Wow, oké. Dat er politieke intriges en schandalen zijn, dat kennen we uit het eerste deel wel. Dat er ook publieke moord en gijzeling bijkomt is een nieuw heftig detail. Al deze elementen maken dat het boek qua verhaallijn aansluit op het eerste deel, waar ook schandalen en moord inzitten, maar geeft ook een nieuwe knal aan dit deel. Waar het eind van het vorige deel heel spannend was, is dit hele deel eigenlijk heel spannend. Het begint gelijk al tof en al snel neemt het boek een duistere wending en belanden we in het ene heftige aspect na het andere. Bizar hoe realistisch het kan worden neergezet en hoe 'wow' je kan zitten tijdens het lezen.

'Zo goed ben je nou ook weer niet.' Ik glimlachte naar haar. 'Moet jij eens opletten.'
Personages
Ik ben echt gek op de personages van de Fixer serie. Asher, Tess, Vivvi, Ivy, Emilia, Adam, Henry... en ga zo maar door. Iedereen is gewoon leuk en heeft een heel eigen persoonlijkheid. De personages maken een groei door - vooral hoofdpersonage Tess - en ik vind dat ze goed zijn neergezet. Het mooie ook aan dit deel is dat sommige personages, zelfs de bekendere, een ander gezicht laten zien. Iedereen kan iedereen verraden en er zitten dan ook een boel verrassende momenten in. Personages die acceptabel blijken, maar ook personages die flink de boel naar eigen hand verdraaien. Heel tof!

Please, koop de boeken
Dit deel is natuurlijk niet de laatste in de serie, maar ik hoop wel dat dat laatste deel er gaat komen. Het tweede deel eindigt afgerond, maar toch nog met een onafgeronde quest voor hoofdpersonage Tess. Ik raad iedereen aan om de Fixer 1&2 te kopen, want het is echt een hele leuke serie en daarmee hoop ik dat Best of YA in de toekomst ook het derde deel zal drukken.

Hoog Verraad laat wederom zien dat Jennifer Lynn Barnes kan schrijven. Een boek die politiek voor jongeren toegankelijk maakt en de spanningsspijker op de kop slaat! Ik geef het 4.5/5 sterren en ik wil deel 3 nu!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

1. er komt volgens mij een deel 3 op bol.com staat dat ie komt maar in het nederlands weet ik niet