donderdag 9 maart 2017

Recensie: Crimson Bound - Rosamund Hodge

Hi allemaal!

Een boek dat al héél lang op mijn TBR pile lag is Crimson Bound van Rosamund Hodge. Ik hoorde veel goede dingen over dit boek en de cover trok me ontzettend aan. Toen ik deze maand er eindelijk in begon, hoopte ik dat het mijn verwachtingen kon waarmaken...


Koop bij bol.com

Waar gaat Crimson Bound over?
When Rachelle was fifteen she was good—apprenticed to her aunt and in training to protect her village from dark magic. But she was also reckless—straying from the forest path in search of a way to free her world from the threat of eternal darkness. After an illicit meeting goes dreadfully wrong, Rachelle is forced to make a terrible choice that binds her to the very evil she had hoped to defeat.

Three years later, Rachelle has given her life to serving the realm, fighting deadly creatures in a vain effort to atone. When the king orders her to guard his son Armand—the man she hates most—Rachelle forces Armand to help her hunt for the legendary sword that might save their world. Together, they navigate the opulent world of the courtly elite, where beauty and power reign and no one can be trusted. And as the two become unexpected allies, they discover far-reaching conspiracies, hidden magic . . . and a love that may be their undoing. Within a palace built on unbelievable wealth and dangerous secrets, can Rachelle discover the truth and stop the fall of endless night?


Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover zoals ik net al zei heel aantrekkelijk. Het is mooi met kleuren, mysterieus met een lange trap en heel fantasierijk met de bomen en de schaakbordprint vloer. Toch vind ik de rug weer niet zo mooi. De rug is enkel de bossen en de titel, maar ik vind het meer op een reisgids over Ierland lijken dan op een fantasy boek. Dat is wel jammer, dus hij moet met de rug naar voren in de boekenkast. Crimson Bound is een hervertelling van Roodkapje, één van mijn favoriete sprookjes, dus ik was heel benieuwd hoe dit zou gaan!

Kennismaking
In het begin krijg je - zoals in elk boek - een introductie op het hoofdpersonage, enkele andere personages en krijg je een beschrijving van de wereld die is gecreëerd en waarin het verhaal zich af zal spelen. Je hebt hoofdpersonage Rachelle, die in een wereld leeft waar mensen schrik hebben van The Great Forest, omdat daar zich een monsterlijk beest schuilhoudt (De Devourer) die de harten van mensen vernietigt en ze in Forestborn verandert. Niemand waagt zich van het pad af, maar als Rachelle met haar rode cape een keer van het pad gaat, komt ze een forestborn tegen, die haar markeert. Vanaf dat moment is ze bloodbound en moet ze binnen 3 dagen iemand vermoorden, of het merkteken in haar nek zal haar vermoorden.

Uitwerking
Hoewel ik die eerste hoofdstukken voor de personages en de forestborn heel fijn vind lezen en heel duidelijk geschetst vind, vind ik dat de rest van de wereld maar vaag blijft. Rachelle gaat naar een kasteel en wordt aangewezen om de zoon van de koning te beschermen - Armand - en gaat in het geheim op zoek naar een manier om de Devourer te vermoorden. Ze is dan wel aan dit beest verbonden, toch heeft ze nog haar overtuiging dat ze hem wil en kan vermoorden. Op zich vind ik dat wel fijn aan haar, want ze is een tof hoofdpersonage die weet wat ze wil. Aan de andere kant heb ik me bijna het hele boek afgevraagd wat ze nou aan het doen was. Ik vond het concept van het zwaard dat de Devourer kan vermoorden maar vaag, de deur waar ze naar zoekt is vaag en ook The Great Forest die ineens overal kan verschijnen vond ik gek. Hoezo kan een bos ineens even in een kasteel zijn?

Wisselwerking
Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Rachelle, maar het wisselt af met enkele achtergrond verhalen over de eerste twee personen die de Devourer ooit versloegen met Joyeuse (het zwaard). Je krijgt wat meer informatie, maar tegelijkertijd vond ik het niet heel interessant om te lezen en werd het me eigenlijk alleen nog maar ingewikkelder gemaakt. Soms moest ik het boek echt even wegleggen, om na te denken over wat ik net had gelezen en het logisch te laten worden.

'You deserve as much and more besides'

Love (triangle?)
De liefde in dit boek vind ik heel bijzonder en heel vreemd tegelijkertijd. Rachelle's love interest is een jongen zonder handen! Wat ontzettend origineel! Dit stoorde ook op geen enkel moment en vond ik juist waarde toevoegen aan de liefheid van het stel. De manier waarop de liefde echter tot stand komt vond ik weer vreemd. Het halve boek negeert Rachelle de jongen en ineens is ze zeker dat ze van hem houdt... Om het nog gekker te maken is er ook spontaan binnen dat hoofdstuk een andere jongen met wie Rachelle romantische dingen onderneemt. Die love triangle had van mij echt niet gehoeven.

Conclusie
Wat je net hebt gelezen zal allemaal best warrig overkomen. Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Het boek liet me uiteindelijk met een goed gevoel achter, terwijl ik tijdens het lezen meerdere momenten heel gefrustreerd was. Ik heb daarom besloten het boek 3/5 sterren te geven. Het boek was leuk, maar kon niet helemaal aan mijn verwachtingen voldoen.

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen