zondag 19 maart 2017

Recensie: Cinder - Marissa Meyer

Hey allemaal!

Vandaag vertel ik jullie alles over Cinder van Marissa Meyer. Over deze serie is nu een hele hype gaande, maar ga ik mee in die hype?

Waar gaat Cinder over?
In een futuristisch Nieuw-Beijing leven mensen en androïden door elkaar. Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg en daardoor een tweederangsburger. Ze woont bij haar valse stiefmoeder, die haar beschuldigt van de ziekte van haar dochter. Maar Cinders stiefzusje is geen uitzondering: er woedt een dodelijke plaag in Nieuw-Beijing, die de bevolking verwoest.

Als prins Kai opeens in haar werkplaats staat, verandert Cinders hele leven. En het laatste wat ze had verwacht, is dat ze het middelpunt van een intergalactische strijd zou worden. Cinder zal moeten kiezen tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad - maar om de toekomst van haar wereld te beschermen, zal ze eerst de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.

Jaaaa, die cover is mooi! Cinder is een hervertelling van Assepoester en zo met dat schoentje wordt dat direct duidelijk. Daarnaast zijn de metalen botten meteen een verwijzing naar de cyborg die Cinder is. Ik vind de cover echt mooi, maar zeker het feit dat het een hardcover is, is wauw! Deze gaat zo mooi in mijn kast staan! De achterflaptekst spreekt me wel aan, maar ik ben toch weer een beetje bang voor het toekomstelement. Ik ben niet zo fan van boeken die zich afspelen in de ruimte of in de toekomst, omdat ik het moeilijk vind voor te stellen. Maar we gaan het zien!

Interessante toepassing van klassiek sprookje
De manier waarop de verhaallijn van het klassieke sprookje Assepoester verwerkt is in dit boek, is echt heel origineel! Zonder al te veel te verklappen, is er een originele manier gevonden om om te gaan met de sleutelgebeurtenissen. De stiefzusjes en stiefmoeder zijn aanwezig, maar in plaats van beide stiefzusjes te haten, heeft ze juist met één een hele goede band. Het schoentje passen en verliezen zit erin verwerkt, maar echt op een hele eigen manier. De prins, het bal, de koets. Alle aspecten zijn aanwezig en toch lees je totaal geen gekopieerde B-versie. Cinder is een origineel verhaal met de klassieke aspecten in een futuristisch jasje. Tof!

Futuristisch... flut?
Weet je nog dat ik net zei dat ik bang was voor het futuristische aspect? (Ja, want dat was like 1 minuut geleden). Ik vond het in deze serie in het begin best wennen, maar het is ontzettend beeldend geschreven. Al snel kan je voor je zien wat er gebeurt en hoe die omgeving eruit ziet. Alles klopt: de setting, de personages, de kleding. Het leest heel fijn en als je eenmaal een beetje in het verhaal zit, is het boek uit voor je 'Cinder' kan zeggen. Dus nee, zeker niet flut!

'Ze waren het mooiste wat ze ooit had gehad. Maar als ze één ding zeker wist na al die jaren als monteur, dan was het wel dat sommige vlekken er nooit meer uit gingen.'

Smaakt naar meer
Toen ik Cinder uit had wist ik meteen dat deze serie super gaaf zou worden. Het smaakt zeker naar meer en dit eerste deel is een knallende opener. Ik vind het heel leuk dat in deze serie elk boek vanuit een ander personage is geschreven en ben benieuwd hoe de personen elkaar ontmoeten en de verhaallijnen elkaar gaan kruisen. De boeken staan in ieder geval al fantastisch in de kast, dus ik wil ze allemaaaaaal!

Ik geef het boek 4/5 sterren!