dinsdag 7 maart 2017

Recensie: Adorkable - Sarra Manning

Hey allemaal,

Vandaag vertel ik jullie wat ik vond van Adorkable, geschreven door Sarra Manning.

Waar gaat Adorkable over?
Jeane Smith is een blogger, een dromer, een rommelmarktdiva, directeur van haar eigen lifestylemerk en heeft een half miljoen volgers op Twitter. Michael Lee is de populairste jongen van de school, een ster op het toneel en het voetbalveld. Ze lijken in niets op elkaar, behalve dan dat hun exen hen allebei hebben bedrogen. Ze hadden allebei een grondige en absolute hekel aan elkaar, dus waarom kunnen ze dan plots niet meer van elkaar afblijven?

Ik vind de cover heel tof, al vond ik het bij dit boek best vervelend dat er personen op staan. Helemaal omdat het gaat om een excentriek hoofdpersonage, wil ik graag mijn eigen beeld vormen. Door een personage op de cover te zetten, die toevallig ook nog eens niet overeen kwam met mijn beeldvorming van het personage, vond ik de cover meteen een stuk minder. De achterflaptekst trok me wel aan, het leek me een luchtig boek en ik had er zin in om die even in een middag te lezen.

Snelle pageturner
Het is echt een boek dat je in één zit zou kunnen uitlezen. Ik had het boek zelf ook super snel uit. Het taalgebruik is best makkelijk, de pagina's zijn wat dikker en de opzet van het verhaal is aardig voorspelbaar. Desalniettemin zijn deze dingen niet van negatieve invloed op het verhaal, maar maakt het juist een heerlijke vlotte ervaring.

Pittig hoofdpersonage
Ik ben zelf nog steeds in dubio over wat ik van hoofdpersonage Jeane vind. Ik vind het tof dat ze heel excentriek is, haar eigen mening en stijl heeft en niet op haar mond gevallen is. Tegelijkertijd vind ik haar super irritant, slordig, te vol van zichzelf en impulsief. Met dit dubbele gevoel was ik aan het lezen en af en toe maakte dit wel dat ik niet wist of ik door wilde lezen of juist niet wilde stoppen met lezen. Aan het einde bleef ik met een fijn gevoel van het verhaal achter, maar vond ik toch Jeane niet zo tof. Ik denk dat jonge lezers misschien ook een heel verkeerd idee krijgen van een eigen stijl hebben en mondig zijn.

Michael
Zucht, Michael. Hij is eigenlijk best heel tof. Jeane verdient hem niet, maar toch hebben de twee iets schattigs. Het is een best stereotype personage, maar ik vind hem realistisch uit de verf komen. Ja, hij is wel tof.

Blog
Wat super leuk is aan dit boek, is dat Jeane een populair blogster is. Ik als blogger herkende me soms wel in de tijd die soms zoek is om een artikel te schrijven, de veelzijdigheid die ze haar blog wil bieden en hoe leuk het is om contact te hebben met je lezers. Dat gaf een extra 'ja'-tje aan dit boek voor mij. Tegelijkertijd is haar blog één van de grootsten, maar niemand die haar in het echte leven lijkt te waarderen. Ik vond dit zwart-wit denken best vervelend, want het is in mijn opzicht nooit zo extreem.

Adorkable is een schattige snelle leeservaring, met een pittig hoofdpersonage en een onverwachte liefde. Ik vond het leuk, maar het is geen super outstanding boek. Ik geef het boek 3.5/5 sterren.