vrijdag 17 maart 2017

Boekenyoga!

Hey!

Vandaag een divers artikel op Myperfectbooklife! De winnaar van alle binnengekregen tips van mijn schreeuw om hulp!

De zomer komt er straks aan en iedereen wil natuurlijk in shape zijn. Maar wat als je dit vervelende trainen nu kan combineren met je favoriete bezigheid: boeken? 

Ik laat jullie enkele houdingen zien waarmee je fit wordt voor de zomer! (En natuurlijk de rest van het jaar). 

Bij voorbaat excuses. Ik ben geen yoga fanaat, dus het kan er lomp uit zien :)
O! En alle oefeningen werken beter op de grond dan op bed, maar ik kreeg het niet voor elkaar om mezelf op de grond te fotograferen.

 

Booklifting
De eerste is gelijk al wat zwaarder. Je legt op elke hand een stapel boeken en dan doe je 3 sets van 10 squats. Let wel op dat de stapels best wankel zijn, dus ze kunnen omvallen. Pak niet teveel boeken of kies voor een paar dikke die je nog kunt vasthouden.

 

De indeler
Ga je boekenkast opnieuw indelen! Haal alle boeken een voor een eruit en zet ze er ook een voor een weer in terug. Wel opletten dat je bij de laagste boeken natuurlijk een squat doet. Als je een grote boekenkast hebt of niet extreem veel tijd, beperk je dan tot enkel de laagste planken, die zijn het effectiefst!

 

Fietsen naar de boekhandel
Zonder door de regen te hoeven en zonder je book buying ban te overtreden kun je alsnog fietsen! Ga op je rug liggen met een goed boek in je handen. Zorg dat je aardig plat ligt en trek je benen dan op. Maak fietsbewegingen! Herhaal dit voor 3x 1 minuut. Ondertussen kun je natuurlijk je boek lezen!

 

De badkuip zonder badkuip
Wat is lekkerder dan een boekje lezen in een warm bad? Nu gaan we niet echt in een bad liggen, maar wel doen alsof. Ga op bed liggen en pak een goed boek. Strek je benen naar voren (hoe lager hoe zwaarder én beter) en kom met je bovenlichaam van de grond af. Je ligt nu in een badkuiphouding! Ondertussen lekker lezen. Probeer dit weer 3x 1 minuut te doen. Maar je mag overal natuurlijk ook je eigen draai aan geven. 

 

Praise that book
Is er een boek dat jij echt FANTASTISCH vond? Laat de wereld dat zien! Ga op je buik op de grond liggen, kom met je bovenlichaam omhoog terwijl jij je boek in de lucht houdt. Let op dat je ook je benen probeert op te tillen! (Een omgekeerde badkuip!) Probeer alles aan te spannen en dit 30 seconden vol te houden. Het is best lastig!

 

(boeken)plank
Jaja, we ontkomen niet aan planking. Heel zwaar, rot, Bleh. Maar, wat nou als je tijdens het planken lekker gaat lezen? Misschien hou je het wel langer vol! Ga op je buik liggen en plaats je ellebogen in de grond. Trek je lichaam op, terwijl je steunt op je ellebogen en voeten. Doe je billen niet al te hoog, dan heeft het minder effect. Span je buik- en bilspieren aan en doe dit drie sets van 1 minuut!

 

L(o)ungen met thee
Natuurlijk hoort bij een boek een kopje thee. Maar als je die gaat halen, kun je er natuurlijk ook een oefening van maken. Bij elke stap die je zet doe je een lunge. Je zet je been wat verder neer en zakt dan met je lichaam omlaag. Zorg dat je voorste been bij de knie rond de 90 graden blijft, anders forceer je je knie. Doe dit alleen niet op de trap!!


En na zo'n harde sportsessie mag je jezelf natuurlijk belonen met lezen, boeken, Netflix, 100 jaar slapen... het is aan jou!

Liefs,
Monica  

3 opmerkingen: