donderdag 23 februari 2017

Recensie: Echte liefde vind je in de boekhandel - Veronica Henry

Hi iedereen!

De meesten weten al dat ik geheel onverwachts van Boekerij een pakketje ontving met het boek Echte liefde vind je in de boekhandel en een t-shirt met de opdruk van de cover. Ik vond dit echt super lief en het boek ben ik dan ook zo snel mogelijk gaan lezen.

Waar gaat Echte liefde vind je in de boekhandel over?
Nightingale Books, aan de hoofdstraat van een Engels stadje, is een droom voor de echte boekenliefhebber. Emilia Nightingale heeft het echter moeilijk en de verleiding om de winkel te verkopen is groot. Maar ze heeft haar pas overleden en zeer geliefde vader beloofd dat ze zijn werk zou voortzetten. Ook de klanten willen graag dat de boekwinkel blijft. Sarah Basildon, de eigenaresse van Landgoed Peasebrook, kwam vaak haar hart uitstorten. Of had zij ook een andere reden om langs te komen? Gelukkig heeft Emilia naast beste vriendin Andrea en collega Dave ook heel veel aan Marlowe, een goede vriend van haar vader - die een stuk jonger blijkt te zijn dan ze dacht... Echte liefde vind je in de boekwinkel is het hartverwarmende verhaal van Emilia's gevecht om de boekwinkel open te houden, van haar bijzondere vader en van haar liefde voor haar klanten en de boeken die ze allemaal liefhebben.

Ik vind die cover zo leuk! Echt heel lief met die hartjes en zo'n boekwinkel, I love it! De achterflaptekst spreekt me heel erg aan omdat het over boeken en een boekwinkel gaat, dus ja wat wil je nog meer?

Boekwinkel
Emilia heeft moeite met haar vaders dood. Ze heeft aan hem beloofd dat ze de boekwinkel zou voortzetten, maar het zou makkelijker en financieel gunstiger zijn als ze hem gewoon zou opdoeken. Echter blijken de klanten het er niet mee eens, ze willen de boekhandel niet kwijt! Samen met de klanten probeert Emilia een oplossing te zoeken om de boekhandel te laten blijven. De gezamenlijke liefde voor boeken spat van elke pagina af. Elk personage heeft een eigen binding met de winkel en ik vind het heel erg leuk dat die bindingen heel erg van elkaar verschillen. Elk personage heeft zo een unieke toevoeging aan het verhaal en een geloofwaardige motivatie om de winkel te redden.

Boeken
Eén van de grootste redenen waarom ik van dit boek hou, is omdat iedereen in dit boek van boeken houdt. Een boek over boeken, geweldig toch? Hoe een boekwinkel ook een steun kan bieden aan alle verschillende personages die aan bod komen is hartverwarmend. Het einde is ook zo hartverwarmend. Echte liefde vind je in de boekhandel is een hartverwarmend boek met een zacht einde dat ieders boekenhart doet smelten. Het is veel meer dan een winkel, het is de passie van Emilia's vader en het toevluchtsoord van vele klanten. Hoe ze er allemaal voor strijden, zonder dat het een afgedankt verhaal wordt, is knap. Veronica Henry heeft een fijne schrijfstijl en in elk woord zit een beetje liefde.

Meerdere perspectieven
Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven. In het begin maakte het wel dat ik even moest wennen. Wie is wie? Wie hoort bij welk verhaal? Al snel was ik gewend geraakt aan de personages en kon het avontuur beginnen. De personages hebben allemaal, zoals ik net al zei, een unieke toevoeging aan het verhaal. Dat betekent dat de keuze voor meerdere perspectieven in mijn ogen ook een goede keus was van Henry. Het is een boek dat je zo weg leest en je met een fijn gevoel achterlaat. Heerlijk.

Ik geef het boek 4.5/5 sterren, omdat ik niet elk personage even leuk vond en ik het soms net iets teveel 'ik hartje boekwinkel' vond, maar het boek verder helemaal toppie was.

Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het opsturen van dit boek!

Titel | Echte liefde vind je in de boekhandel