maandag 27 februari 2017

Recensie: Ademloos - Jennifer L Armentrout

Hoii!

Eindelijk las ik Ademloos, het derde en laatste deel in de Dark Elements serie. Ik was dit al in mei vorig jaar van plan, toen in oktober ├ęcht, maar uiteindelijk eindigde ik er vorige week pas mee op de bank.

Waar gaat Ademloos over?
Als half demon half wachter wordt de zeventienjarige Layla verscheurd door twijfel. Voor welke wereld moet ze kiezen? Kiest ze voor de demonenwereld en de sexy Roth of voor de wereld van de wachters en de knappe en beschermende Zayne? Maar voordat ze daar uit is, doemt er een nieuw probleem op: een Lilin, de gevaarlijkste onder de demonen, is ontsnapt en is uit op verwoesting van alles en iedereen in haar omgeving. Vooral haar BFF Sam verkeert in groot gevaar... Verscheurd tussen twee werelden en twee verschillende jongens probeert Layla de juiste keuzes te maken om haar vriendin te redden. Maar soms moet je gewoon je hart volgen en vechten met alles wat je in je hebt!

Ik ben persoonlijk iemand die mensen op de cover soms wel kan waarderen en soms niet. Bij deze serie kan ik het niet waarderen, omdat tijdens het lezen voor mij hele andere personages verschijnen dan degenen met het uiterlijk op de cover. Op zich hoeft dat niet te storen, maar een andere cover had mij dan wat leuker geleken. De achterflaptekst heb ik wel even moeten lezen, want ik had deel twee al weer aardige tijd geleden gelezen, maar die was zoals verwacht spannend en weinig verklappend.

Finale
Wat ik altijd hoop te zien bij laatste delen uit een serie is dat alle elementen uit de vorige delen samenkomen, geheimen worden onthuld, mysteries worden opgelost en dat op zo'n manier dat het spetterend gebeurt. Dat is het geval bij Ademloos. Ik weet niet wat ik verwachtte, want na het tweede deel had ik een beetje het gevoel dat ik wel wist hoe het ging lopen en de nadruk lag mij een beetje teveel op de liefdesdriehoek. Echter bleek dit boek mij te verrassen! Er zitten een aantal wendingen in en gebeurtenissen die ik niet zag aankomen en wauw! Die zijn zo tof om te lezen!

Roth of Zayne
Eigenlijk draait de hele serie ook best wel om met wie Layla gaat eindigen: de badass from hell of de jongen die ze al haar hele leven kent. Roth of Zayne. In dit deel krijg je eindelijk antwoord op dit dilemma en ik ga niet zeggen of ik blij was met het einde of niet, want iedereen weet dat ik team Roth ben en dan spoil ik de boel. Maar de manier waarop Layla haar keuze maakt en uiteindelijk gaat voor de jongen die ze wil is wel heel lief. Wel vind ik dat er wat minder nadruk op had hoeven liggen, want kom op, de wereld vergaat en je moet de ziel van je beste vriend redden, maar je bent bezig met welke jongen je gaat kiezen.

'Hij is het. Hij is het altijd al geweest.'

Layla
Sowieso moet ik even opmerken dat ik Layla wel tof vond in dit deel, maar soms nog te dramatisch. In een laatste deel vind ik het leuk om te lezen dat de hoofdpersoon een soort kickass wereldredder wordt, of dat ze in ieder geval haar problemen aan de kant kan zetten. Layla was de eerste helft van het boek vooral bezig met zich schuldig voelen over wat er tussen haar en Zayne was gebeurd en over de ziel van Sam. Ze rekent zichzelf alles aan, maar zo'n zielig meisje is ze helemaal niet! Gelukkig kwam Layla's girlpower terug tegen het einde en kon ik toch nog van haar genieten.

Wereld
Wat mij een beetje ontbrak, was de aanvullende informatie over de wereld van de hoofdpersonages. Je krijgt wel gebieden te zien, maar veel meer dan in de vorige delen is het op zich niet. Ik wil graag een vol beeld van de wereld, dus er hadden best nog wat dingen uitgewerkt kunnen worden. Het begon een beetje hetzelfde: demonen, engelen, gevechten, dreigingen, bla bla. Tot een bepaald punt, rond een pagina of 90/100 en ik ineens volledig geboeid zat te lezen. Epische battles wisselden af met spannende taferelen en hup het boek was uit. Huh, hoe dan?

Mijn over-all gevoel van dit boek is zeer positief. Ademloos is een episch einde van een toffe serie! Ik kan niet wachten om meer van Jennifer Armentrout te lezen. Ze rockt New Adult boeken, maar fantasy kan ze ook zeker wat van. Ik geef het boek 4.5/5 sterren en dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het opsturen van dit exemplaar!