dinsdag 24 januari 2017

Secret Scouts en de Verloren Leonardo

Hoihoi!

Toen ik in december een mailtje kreeg of ik Secret Scouts 1&2 wilde recenseren, zei ik ja! Het leek me een leuke serie, met interessante feitjes, al misschien wel wat kinderlijk.

Al snel kon ik aan het eerste deel beginnen!




Waar gaat Secret Scouts 1: De Verloren Leonardo over?
Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag. Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in Parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort. Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: 'De Verloren Leonardo?'

Cover en achterflaptekst
Eh. Hmm. Ik vind de tekentjes leuk, want die slaan op historische feiten en ik vind het logo leuk van de 4 hoofdpersonages in het boek: de Secret Scouts. Al vind ik de bruine kleur niet mooi. Het spreekt mij niet zo aan.

Geschiedenis, maar dan leuk!
Door het hele boek heen bleef eigenlijk één gedachte mij bij: zó zou je geschiedenisboeken op school eigenlijk moeten schrijven. In plaats van een grote lap tekst met opgesomde feitjes, spreekt het volgens mij veel meer aan als historische gebeurtenissen in verhaalvorm worden verteld. Je leert door het boek heen een hele boek dingen - sommigen weliswaar als feitjes gegeven - maar de meeste dingen leer je terwijl je met de Secret Scouts op tijdreis bent. Verwikkeld met een fictieverhaal, leest zo'n boek heerlijk weg. Een boek met historische feitjes, maar dan leuk!

'Jij denkt echt dat dit oude gare oma geval geld waard is?'

Op avontuur met kinderen
Ik vond het feit dat het om wat jongere kinderen ging een pluskant en een minkant hebben. De pluskant was dat kinderen een aangeboren nieuwsgierigheid hebben en een grote fantasie. Dit kwam ook terug in het boek, waar de hoofdpersonages heel nieuwsgierig waren naar de schets, de tijd van Leonardo da Vinci en ook instant geloven dat er iets magisch achter de boekenkast zit. De minkant zit hem in het feit dat ik me wat moeilijker kon identificeren met de hoofdpersonages door hun makkelijke taalgebruik, naïeve acties en de manier waarop ze met dingen omgaan. Plus soms had ik zoiets van oké, dus kinderen doen al deze dingen gewoon even. Je merkt dan ook wel dat het een serie is voor wat jeugdigere kinderen. Niks mis mee natuurlijk, maar als je wat ouder bent valt dat je wel op.


'Lood is giftig, wist je dat? Als je dat binnenkrijgt...'(...)'Niemand likt aan een schilderij,' zei Leonardo.

Gone too far?
Ik denk dat de auteurs van deze serie een realistische setting hebben neergezet van de historische tijd. Natuurlijk weet ik zelf niet alle ins-and-outs van die tijd, maar zoals ik het nu lees zie ik het voor me en geloof ik het. Er wordt rekening gehouden met dat de mensen in die tijd nog nooit een mobiel hebben gezien en daar wordt leuk op ingespeeld. Al moet ik af en toe wel zeggen dat de fictie soms wat te ver gaat naar mijn smaak. Sommige tijdreiselementen worden erg makkelijk opgelost, mobieltjes hebben ze nooit gezien maar werken wel in die tijd, de manier waarop de taalbarrière wordt opgelost, aangelengde wijn want het zijn kinderen... In fictie is natuurlijk alles mogelijk, al had ik soms toch even zoiets van 'hmm'.

Desalniettemin moet de positieve kant van dit boek benadrukt worden, want het is een vermakelijk boek dat je meeneemt op avontuur, ongeacht je leeftijd. Met wat ongepolijste randjes misschien, maar het verhaal is er. 

Ik geef het boek 4,5/5 sterren en dank uitgeverij Aerial Media Company hartelijk voor het opsturen van dit boek!

Titel | Secret Scouts en de Verloren Leonardo
Auteur | Kind en Kind
Uitgeverij | Aerial Media Company
Uitgave | paperback 
Serie | Secret Scouts
Deel | 1
Prijs | €12,95
Pagina's | 320
Publicatiedatum | juni 2016
ISBN | 9789402601398



Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen