zaterdag 14 januari 2017

Recensie: Throne of Glass (TOG #1) - Sarah J Maas

Al een tijdje wil ik wat meer Engels lezen. Dit om meerdere redenen, maar vooral omdat ik al zoveel Nederlands lees voor recensie exemplaren, dat ik benieuwd ben naar de oorspronkelijke taal waarin de YA-boeken geschreven zijn. Ik besloot daarom één van de in Amerika meest bekende series te gaan lezen: Throne of Glass.

Waar gaat Throne of Glass over?
Engels:
Meet Celaena Sardothien.
Beautiful. Deadly. Destined for greatness.

In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake. She got caught.

Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament - fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny. But will her assassin's heart be melted?

Nederlands:
Ontmoet Celaena Sardothien.
Beeldschoon. Dodelijk. Voorbestemd voor grootse dingen.

In de duistere, smerige zoutmijnen van Endovier zit een achttienjarig meisje een levenslange straf uit. Ze is getraind als sluipmoordenaar – de beste van haar soort – maar ze maakte een dodelijke fout. Ze werd gevangen.

De jonge kapitein Westfall heeft een deal voor haar: haar vrijheid in ruil voor een enorm offer. Celaena moet vechten voor de prins in een toernooi tot de dood – en haar tegenstanders zijn de beste dieven en sluipmoordenaars in het land. Leven of sterven: Celaena zal vrij zijn. Winnen of verliezen: ze staat op het punt haar ware lot te ontdekken. Maar zal haar moordenaarshart ooit smelten?

Ik vind de cover wel mooi, maar die van de hardbacks en de gekleurde paperbacks zijn wel mooier. Ik vond deze in de kringloop, dus ik had eigenlijk ook geen intentie om alsnog de gekleurde paperback of de hardback te kopen. Wit it is.

'She'd entered a city made entirely of leather and paper'

Girlpower
Als er één woord is om dit boek mee te omschrijven is het girlpower. Hoofdpersonage Celaena Sardothien is een kick-ass assassin die alles en iedereen om kan leggen, voor ze 'ah oh' kunnen roepen. Ik ben gek op dit soort boeken! Tijdens het lezen voel je je constant trots: 'ja, hou haar maar gevangen. Ze is zo geweldig dat ze straks alles en iedereen overwint.' Dat thema wat je nu steeds terugziet in YA-boeken, zielig-meisje-moet-gered-worden, komt hier zeker niet terug. Heerlijk.

'One of my bitches gave birth to a litter of mongrels.' (...) 'Are we speaking of dogs or women?' 'Which would you prefer?' He gave her an impish grin.

Magisch
Hoewel je het misschien niet zou verwachten, zit er ook magie in het boek. Het lijkt een boek over kastelen en ridders en koningen, en dat is het ook, maar er komt ook (zwarte) magie bij kijken. Zelfs de onderwereld speelt een rol. Geheime doorgangen in het kasteel, gifbekers, onnatuurlijke spierkracht... Alles komt terug. Het is echt één groot avontuur om te lezen.

'You could rattle the stars'

Verslaafd
In het begin moest ik even inkomen, zowel omdat het Engels was als omdat het verhaal vrij beschrijvend begint. Niet dat ik het boek eigenlijk wilde neerleggen, maar ik hoopte wel dat er snel wat gaafs in zou gebeuren, want ik had hoge verwachtingen. Al snel bond ik me aan de personages (die tof zijn!) en zat ik in het verhaal. En vanaf dat moment... Niet lezen was geen optie, ik móést terug in de wereld van Throne of Glass. Je leest het boek vanuit meerdere personen, maar wel uit de derde persoon. Dat maakt het wel makkelijker om te weten over wie je aan het lezen bent, maar ik geef zelf toch altijd de voorkeur aan ik-perspectief. Dat was het enige dat ik wat minder vond.

'You could do anything, if you only dared. And deep down, you know it, too.'

Engels
Ik vind het wel leuk dat ik het boek in het Engels heb gelezen, omdat bepaalde grapjes nu heel mooi uit de verf kwamen. Daarnaast voelt het ook aan alsof je het hele verhaal meekrijgt, omdat het de oorspronkelijke taal is en dus de auteur zelf die zich tot jou wendt, zonder tussenkomst van een vertaler. Ik las wel stukke minder snel, maar dat zal op ten duur wel komen. Toch is er ook voor mij een nadeel geweest dat ik dit boek in het Engels las: soms waren er van die taalspecifieke begrippen waardoor ik even miste waar het over ging. Al bleef de strekking duidelijk. Bij Nederlandse boeken heb ik wel meer het gevoel dat ik dan alles meekrijg van het verhaal.

Al met al ga ik jullie allemaal stalken tot jullie deze serie hebben gelezen. Het is écht de moeite waard, zowel in Engels als in het Nederlands. De hele serie gaat dit jaar door uitgeverij Boekerij uitgegeven worden in het Nederlands met nieuwe covers, dus je kan dan gelijk ook door in alle delen. Want dat is precies wat ik ga doen: deel twee erbij pakken!

Titel | Throne of Glass
Auteur | Sarah J Maas
Serie | Throne of Glass