vrijdag 20 januari 2017

Recensie: Slaves - Miriam Borgermans (Raven 1)

In de kerstvakantie werd bij mij het prachtige hardcover boek Slaves gebracht. Ik was er zo benieuwd naar, maar ik kreeg onverwacht een drukke kerstvakantie. Onlangs las ik het boek alsnog vrij snel uit en hier is dan eindelijk de recensie!

Waar gaat Slaves over?
Het jaar 2558. Raven is een opstandige laatstejaarsleerlinge aan een Delicatus Slavenschool. Delicatusslaven leven niet lang. Hun einde is meestal gruwelijk. Raven is voorbestemd om te worden overgeleverd aan de willekeur van haar toekomstige meester. Als ze aan de machtige Genoot Ghassan Aboud wordt verkocht, lijkt ze aan haar lot te kunnen ontsnappen. Tot Ghassan wordt vermoord en Raven als schuldige wordt aangewezen. Raven belandt in een wespennest van intriges, waarin ze alles op alles moet zetten om te overleven.

Ondanks dat de cover geen reliëf heeft, glimmende letters of een magische sfeer, vind ik toch de cover heel erg mooi. Het is gewoon simpel, maar past precies bij het verhaal. De dikte van het boek is ook prachtig in hardcovervorm. De achterflaptekst spreekt mij heel erg aan en ik was heel erg benieuwd naar hoe het futuristische aspect zou worden uitgewerkt.

Raven
Hoofdpersonage Raven is een Delicatusslaaf, die op de Zomerveiling (zo hoopt ze zelf) zal worden verkocht aan een Meester. Seamus, zoon van opperbaas Cym, heeft het ook op Raven gemunt, maar zijn rang is te laag om het voor elkaar te krijgen. Toch ziet hij een toekomst met Raven helemaal zitten en door het boek heen lees je steeds in één kort stukje zijn perspectief. Verder is het hele boek geschreven vanuit Raven's perspectief en ik vind dat super tof. Raven is een heel erg leuk personage die geloofwaardige en dappere handelingen uitvoert. Geen leeghoofdig of zwak hoofdpersonage, maar ook niet overdreven heroic. Ik kan me heel goed in Raven inleven en haar hele leven en geschiedenis is realistisch neergezet.

'Ik haat het om een Delicatus te zijn'

Origineel
Het concept van de slavenhandel is zo origineel uitgewerkt. De hele setting is origineel (de toekomst) en de uitwerkingen binnen deze setting met de Buitenring en Binnenring, het Reservaat... alles klopt. Het is gewoon een film die je voor je ogen kan afspelen. De personages vind ik allemaal ook heel inspirerend, omdat ze heel erg eigen zijn. Zo is Raven's beste vriend Castro een heel excentriek persoon met zijn nagellak en is Seamus een bijzonder geval met zijn spierwitte haren. Het is geen standaardverhaal en het zijn geen standaardpersonages. En laat ik daar nou heel gek op zijn! Zeker omdat het van Vlaamse afkomst is, is dit boek echt een aanrader. Weinig auteurs doen het Miriam na. Slaves is een indrukwekkend hapje, met een laagje originaliteit eroverheen en bestrooid met avontuur en actie.

Avontuur
Ja, het verhaal is echt een avontuur. In het begin had ik nog wel even het gevoel dat het zich te lang afspeelde in de gevangenissen. De beschrijvingen van de gevangenis en de procedures duurden een tijdje en vergde wat aandacht om in het verhaal te komen. De lenteveiling met Raven's beste vriendin was leuk, maar de actie moest voor mij echt nog komen. Even was ik bang, maar al snel vergat ik de tijd en werd ik helemaal opgeslokt door het verhaal. Zeker vanaf de helft van het boek heb ik in één ruk doorgelezen: ik kon gewoon niet stoppen. En potverdorie wat zag ik? De laatste bladzijde was voorbij en... er moest nog zoveel gebeuren. Ik had in het begin wel gezien dat het een deel 1 was, maar ik was toch wel teleurgesteld toen het boek uit was dat ik nu moet wachten op het vervolg. Damn, ik wil meer!

Interessante personages, geloofwaardige settings en een tof hoofdpersonage. Dat is Slaves.

Ik geef het boek 5/5 sterren en kijk heel erg uit naar het vervolg! Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar. Ik raad je zeker aan dit boek aan te schaffen en te lezen! :-)

Titel | Slaves (Raven #1)
Auteur | Miriam Borgermans
Uitgeverij | Clavis