vrijdag 6 januari 2017

Recensie: Schaduw van de Tijd - Jen Minkman

Hoi!

Toen ik hoorde dat Schaduw van de Tijd opnieuw werd uitgegeven en ik de mooie cover zag, wilde ik het boek gelijk lezen.

Waar gaat Schaduw van de Tijd over?
Hannah is wel toe aan een heerlijk rustige zomer, dus gaat ze samen met haar broer Ben naar het vakantiehuisje van hun moeder in Arizona. Daar loopt ze Josh, de oude jeugdvriend van Ben, na jaren weer tegen het lijf. De kleine jongen uit het Navajo-reservaat is plotseling niet zo klein meer, en Hannah voelt meer voor de volwassen Josh dan alleen maar vriendschap.

Al snel is het gedaan met de rust. Nacht na nacht wordt Hannah geplaagd door vreemde nachtmerries over het verleden van de Navajo's en griezelige schimmen die haar achtervolgen. De schaduwen komen steeds dichterbij... en waarom komt Josh ook in haar dromen voor?

Soms is het verleden nog niet echt voorbij.

Nou, ik hoef jou niet te vertellen dat dit een héle mooie cover is. Ik vind de combinatie van de kleuren met de dromenvanger en vlinders heel erg mooi. Het duidt ook een beetje op Indiaan-achtige sferen, waar het boek ook een beetje in zit. Tof!

Onderzoek en verdieping
Wat uit dit boek duidelijk naar voren komt is dat Jen ontzettend veel tijd heeft gestoken in dit boek. En dan niet alleen in het schrijven van het boek, maar vooral in de onderbouwing ervan. Alle gebieden kloppen en zijn beeldend beschreven, alle gebruiken zijn uitgediept en er wordt flink met feitjes gestrooid. Ik kan het erg waarderen als een schrijver moeite doet voor zijn of haar boek door te zorgen dat wat er geschreven is klopt. In het begin voelde het in Schaduw van de Tijd voor mij wel een beetje alsof ik de encyclopedie las. Heel goed dat alles uitgezocht is, maar ik hoef niet elk detail van het hele onderzoek mee te krijgen.
'Natuurlijk zou niets in haar leven ooit nog echt alledaags zijn.'
Spiritueel
Waar ik wel aan moest wennen in dit boek is de spirituele ondertoon. Ik wist dat ik dit kon verwachten, maar vond het toch niet helemaal mijn ding toen ik er eenmaal over las. Sommige aspecten vond ik wel weer leuk, omdat ze een beetje aan magie deden denken, maar andere dingen vond ik te... 'geestig'. De nachtmerries en de schaduwen, dat vind ik leuk en spooky om te lezen. Er zijn ook weer momenten bij, dat bepaalde dingen met elkaar in verband staan die onlogisch voelen of onverklaard. Dat soort dingen vind ik dan weer wat minder. I know, dit klinkt een beetje vaag, maar hé, spiritualiteit is eigenlijk ook maar een vaag iets.

Schrijfstijl en setting
Dit zijn twee dingen waar ik heel positief over was. Ik ben gek op de manier waarop Jen schrijft. Hoewel het verhaal niet heel snel op gang kwam qua actie, was het wel gelijk vanaf het begin pakkend met de dingen die gebeurden en gezegd werden. Jen weet hoe ze mensen moet pakken en onbewust verleiden om de rest van het verhaal te lezen. Zeker als je leest over deze setting. De Arizona en alles met de Navajo indianen... Het is zo origineel! En door de research die is gedaan is het ook nog geloofwaardig. Ik denk dat dit boek nog leuker is om in de zomer te lezen. Je krijgt er een vakantiegevoel van!

Schaduw van de Tijd heeft naast een prachtige cover een onweerstaanbare setting, waar interessante personages je meenemen op een bijzonder avontuur. Ik geef het boek 4/5 sterren! En ik dank uitgeverij Dutch Venture Publishing hartelijk voor het beschikbaar stellen van het ePub bestand!

Titel | Schaduw van de Tijd
Auteur | Jen Minkman
Uitgeverij | Dutch Venture Publishing