maandag 16 januari 2017

Huis van Glas - Len Vlahos

Hoii allemaal!

Voor uitgeverij Karakter mocht ik het manuscript lezen van Huis van Glas. Een hele eer en ik vond het leuk om te doen! Vandaag mag ik jullie vertellen wat ik er van vond!



Waar gaat Huis van Glas over?
Jared Stone is ongeneeslijk ziek. Een groeiende tumor eet langzaam een weg door zijn hersenen en vernielt alle herinneringen aan het leven dat hij zo lief heeft. In een impulsieve, misplaatste poging om de financiële toekomst van zijn familie veilig te stellen besluit hij zijn leven op eBay te veilen.

Zijn ‘leven’ wordt gekocht door een egocentrische tv-producent op zoek naar een nieuw kijkcijferkanon. De ondergang van Jared en het trauma van zijn familie wordt een realityshow die miljoenen mensen wekelijks aan de buis gekluisterd houdt


Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover heel mooi, omdat het heel mooi weergeeft hoe de situatie is. Het gezin wordt voor een tv-programma gefilmd en zit vanaf dat moment eigenlijk als het ware opgesloten als een vis in een kom. De achterflaptekst spreekt me erg aan in de zin dat het mij een heel origineel concept lijkt. Iemand die zijn leven te koop zet? Bijzonder!

Pakkende schrijfstijl
Het eerste wat mij opviel tijdens het lezen was dat het een ander boek is dan anders qua schrijfstijl. Je leest vanuit de derde persoon en krijgt zo verhalen mee van Jared, Jackie, Megan en Deirdre (het gezin in kwestie), maar ook lees je vanuit de glioblastoom multiforme, Jared’s tumor. En vanuit de personen die bieden op Jared’s leven. Al met al is het een heel veelzijdig boek, waar veel personages in mee worden genomen. Op geen enkel moment is het onduidelijk over wie er wordt geschreven, al is het soms wel lastig dat de perspectieven niet door hoofdstukken worden gescheiden, maar dan de ene op de andere alinea wisselen.

Was het deel van zijn hersenen dat hij nu gebruikte het deel met de tumor erin?’

Inspirerend
Er zitten hele inspirerende momenten in. Zo vind ik als je leest vanuit de tumor, hoe die beetje bij beetje al Jared’s herinneringen “verpeuzeld” heel bijzonder. Wie leest er nou ooit een boek vanuit het perspectief van een tumor? Heel bijzonder hoe je zo voor je ziet wat er in Jared’s hoofd gebeurt als het ware. Ook zijn er veel gedachtegangen die heel inspirerend werken. Zo ook de zin die ik hierboven heb gequote. Je gaat over die dingen nadenken. Huis van Glas biedt een zeer inspirerende en vooral andere manier van kijken naar jezelf. Het leert je ook dingen, want er worden meerdere feitjes genoemd in het boek!

Hedendaags
Het boek speelt mooi in op hedendaagse aspecten. Zo worden laptop en mobiel als onmisbaar beschouwd, World of Warcraft een belangrijke schakel in het spel, wordt de populaire auteur Neil Gaiman genoemd en is selfie geen raar woord meer. Je ziet in dit boek goed terug hoe snel informatie de wereld over gaat met internet.

De karakters
Ik vind de karakters mooi uitgewerkt. Ieder gezinslid is een eigen uniek persoon met een eigen doel die hij of zij op een eigen manier wil vervullen in de tv-serie. De bieders zijn allemaal ook heel verschillend van persoon en dat is echt heel leuk om te lezen. Zo is er een non bij die Jared wil redden, omdat hij een heilig einde moet sterven, of is er een rijke miljonair die niks meer met zijn leven te doen weet en Jared wil om hem te vermoorden. De bieders en hun koopredenen lopen zo uiteen en het mooie is dat al deze bieders, ook al krijgt slechts één van hen Jared, allemaal terugkomen in het verhaal. Dit boek is meer dan een verhaal. Het is een boodschap.

Wisseling van ontroerend naar luchtig
Toch weet Vlahos het voor elkaar te krijgen om het boek niet één en al zware tranentrekker te maken. Kleine grapjes en luchtige gesprekken wisselen de ontroerende momenten af. Dit maakt het een heel vlot leesbaar boek.

Besef
Door dit boek besef je je eigenlijk hoe nep televisie is. De kabels en de opgezette scripts… Maar ook hoe een grote nachtmerrie deze reality soap is voor het gezin. Als je vader op sterven ligt en de hele wereld meekijkt… Ik zou er niet blij van worden. Toch zie je wel dat ze allemaal begrijpen dat Jared hun met een bak geld wil achterlaten, zodat ze zich kunnen redden. Dit boek laat op intrigerende wijze zien hoe ver je gaat voor familie en privacy.

Conclusie
Huis van Glas is een verrassend, origineel en mooi boek dat naast ontroering ook hoop en inzicht brengt in het leven. Prachtig. Een onmisbaar boek in ieders boekenkast!

Ik geef het boek 4.5/5 sterren. De schrijfstijl is heel bijzonder en ik denk dat het wel een ‘je-moet-er-van-houden’ gevalletje is, maar als je er net zoals ik van houdt… Dan ga je hiervan genieten! Ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor het laten lezen van het manuscript, wat een eer!

Titel | Huis van Glas
Oorspronkelijke titel | Life in a Fishbowl
Auteur | Len Vlahos
Uitgeverij | Karakter
Uitgave | Paperback
Prijs | €19,99
Pagina's | 350
Publicatiedatum | januari 2017
ISBN | 9789045211688




Liefs,
Monica

2 opmerkingen: