vrijdag 2 december 2016

Recensie: Weg - Jowi Schmitz

Hiii!

Even geleden werd mij gevraagd of ik het nieuwste boek van Jowi Schmitz wilde recenseren. Jowi heeft nu haar eerste Young Adult boek op de markt gebracht, en ik onderwierp hem aan een lees- en recenseerbeurt.

Waar gaat Weg over?
Als Anna eenmaal besloten heeft weg te lopen, gaat het snel. Ze staat nog niet bij de snelweg of er stopt al een vrachtwagen, die ook nog eens helemaal naar Barcelona blijkt te gaan. 'Je hebt geluk,' zegt de dwergin met rode klompjes achter het stuur.
Of Anna geluk heeft weet ze niet zeker, wel dat ze ernaar op zoek is. In Barcelona ontmoet Anna Barry. Barry is de koning van de straat, een zelfverkozen 'uitbijter'. Barry viert de nacht, staat boven de maatschappij, heeft zijn eigen wetten uitgevonden. Net zoals de muzikanten waar hij mee optrekt. Er is het rauwe leven van de straat, hitte, geen geld, stof. Er is ook de vrijheid van de havelozen. Wie niets heeft, hoeft niets te beschermen.
In dit filmische boek transformeert een weglopertje tot dap- pere uitbijter. Tot iemand die niet alleen weet hoe ze verder moet, maar ook waar ze vandaan komt.

Oké. De cover. Ik vind op zich de cover niet eens heel lelijk, maar het straalt totaal niet 'Young Adult' uit. Als ik dit boek zou zien liggen in de winkel, zou ik denken dat het een of ander literatuurboek is en het niet oppakken. De achterflap is wel spannend, maar het uiterlijke plaatje is niet mijn ding.

Weglopen
In het boek gaat het over Anna die gaat weglopen. Het verbaasde me een beetje hoe makkelijk er overal vanuit werd gegaan dat weglopen ee top idee is. Het wordt van alle kanten geroepen en lijkt een vanzelfsprekend iets. Ik zou dat juist niet echt zo zien. Het gaat Anna ook wel makkelijk af: ze krijgt meteen een lift van vrachtwagenchauffeur Mammita en leent allemaal spullen als bijvoorbeeld een slaapzak. Mij lijkt weglopen een minder geromantiseerd iets. De setting ontgaat me dan ook een beetje, omdat ik denk dat het veel realistischer had kunnen worden neergezet. Tuurlijk zijn er de harde momenten en merk je ook aan Anna dat hoe langer ze onderweg is, hoe meer ze begint te twijfelen aan haar keuze. Dit is een natuurlijke reactie op weglopen van huis. Ook merk je dat ze grenzen gaat verleggen door bijvoorbeeld te gaan roken, wat vaak gebeurt bij een grote beslissing, dat de grenzen worden verlegd. Maar tegelijkertijd voelt het niet helemaal kloppend... Ik kan mijn vinger er niet op leggen. Wel krijg je het gevoel van avontuur en vrijheid als je het boek leest. Het avontuur waar Anna aan begint beleef je met haar en je voelt je vrij als je over de wegen crosst.

"'Je viel bijna.' Wiggert zei graag wat hij zag. At je een appel dan zei hij: 'Je eet een appel.'"

Episode
Leuk aan dit boek was dat elk hoofdstuk een kenmerkende titel had voor waar dat hoofdstuk over ging. Die titel stond in de koptekst van de pagina en was elk hoofdstuk anders. Dit gaf echter een beetje het gevoel van een soort serie, waarbij elk hoofdstuk een aflevering is. In plaats van een doorlopende serie, voelde het meer als SpongeBob, waarbij elke aflevering een afgerond verhaaltje is. Natuurlijk zit in dit boek de rode draad van Anna die wegloopt, zichzelf Robin noemt (naar haar broer) en de wereld en zichzelf gaat ontdekken, maar toch had ik bij elk hoofdstuk het gevoel alsof ik een comedyserie keek. Zeker naarmate het boek vorderde, toen de hoofdstukken ook korter werden. Een beetje hak op de tak?

"Alles wat mooi was, was een beetje lelijk."

Personages
Ik vond de personages leuk, omdat ze allemaal iets eigens hebben. Een karakter dat zich onderscheidt van de andere personages of bepaalde handelingen die typerend zijn voor het personage. Leuk! Wel vond ik dat de personages wat oppervlakkig bleven, die hadden best dieper mogen worden behandeld. Zeker Anna. Hoewel ze zichzelf tegenkomt en nadenkt over het leven, had ik nog meer over Anna willen weten en vooral voelen. Barry, daarentegen, vond ik een geslaagd personage. Door zijn houding en uitspraken is gelijk duidelijk wat voor persoon hij is. In het begin vond ik hem te joviaal, maar na een tijdje ben ik van hem gaan houden. Hij gebeurt op een natuurlijke manier.

Eind goed al.... nee wacht
Aan het einde valt er een dode, wat ik erg laat vond. Natuurlijk komt de dood van dit personage harder aan als je in het boek met hem/haar kennismaakt en ermee gaat bonden, maar aangezien er op de cover staat 'één dode... etc.' denk je van: oh, er is iemand dood en nu gebeurt er een heel avontuur. Mooi niet, pas op het einde is er iemand dood. Het einde is wel heel mooi en ontroerend geschreven. Het voelt als een afgerond geheel, zowel het verhaal als Anna's avontuur. Al met al een sterk punt aan dit boek. Overall moet ik wel zeggen dat ik het niet helemaal een Young Adult boek vind. Qua taalgebruik wel, want het is gewoon makkelijk leesbaar, maar niet kinderachtig en qua onderwerp ook zeker, omdat het heel actueel is en speelt onder de leeftijd van de Young Adults. Maar qua cover, uitwerking en vaag gehouden verhaalelementen vind ik het meer in een psychisch-literaire YA stroming passen.

Ik geef het boek 3/5 sterren, omdat het boek leuk was om te lezen en een mooi einde had, maar verder niet aan mijn verwachtingen voldeed. En dat terwijl de schrijfster zelf weggelopen is in haar jeugd, dus ik best wat realisme verwachtte. Tuurlijk blijft het fictie, maar een contemporary boek als dit mag best zijn realisme waarmaken. Ik ga alleen niet snel meer wat van Jowi Schmitz lezen, helaas.

Denk je van: dit boek is echt iets voor mij, koop het dan gewoon! Het blijft mijn mening, dus een ander kan het boek uiteraard super leuk vinden ;-)

Ik dank de uitgeverij Hoogland en van Klaveren hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Weg