donderdag 29 december 2016

Recensie: Vuur en As 2: Fakkel tegen het Duister - Sabaa Tahir

De kerstdagen zijn weer voorbij en ik heb aardig wat kunnen lezen al. Ik zat even een paar dagen in de leesdip, maar toen ik dit boek ging lezen was ik er meteen uit. Wauw.

Waar gaat Vuur en As 2: Een fakkel tegen het duister over?
In Een Fakkel tegen het Duister, het tweede deel in de YA-serie Vuur en As van Sabaa Tahir, gaat de strijd van Elias en Laia verder. ‘Verslavend als The Hunger Games, fantasierijk als Harry Potter en met de wreedheid van Game of Thrones.’ PRI InternationalOp hun vlucht dwars door het Imperium vechten Laia en Elias zich een weg naar het noorden om Laia’s broer te bevrijden uit de Kauf-gevangenis. Opgejaagd door Maskers en gemanipuleerd door de meedogenloze Commandant proberen ze hun vijanden te slim af te zijn.

Jaa, die cover is mooi. Hij sluit mooi aan bij het eerste deel, maar dan nu heeft hij een blauwe kleur. Dat vind ik erg mooi. Ook de letters zijn mooi ontworpen. Aan de tekst op de achterflap heb ik eigenlijk vrij weinig aandacht besteed, omdat ik gewoon wilde lezen. Deel 1 eindigt met zo'n cliffhanger, dat wachten geen optie was.

Op de vlucht
Het boek start waar het vorige deel stopte: midden in de actie! Dit maakt dat je het boek gelijk boeiend vindt en meteen alweer verslaafd bent aan lezen erin. Laia en Elias zijn op de vlucht voor... nou ja eigenlijk iedereen. Er staat een hoge prijs op hun hoofden en ze moeten een ieder te slim af zijn om te overleven. De rush die je door het hele boek heen voelt, maakt dat je echt in het verhaal komt en met de personages meeleeft. Ik vind Laia en Elias erg leuke personages, die goed zijn uitgediept in het verhaal.

Bedrog, haat en verwarring
Er wordt met zoveel emoties rondgestrooid in dit boek. Helene is een nieuw perspectief van waaruit je leest, dit is de beste vriendin van Elias. Zij heeft van de nieuwe keizer de opdracht gekregen om Elias te vermoorden. Maar hoe doe je dat, als het je beste vriend is? Er zitten daarnaast ook weer heel veel plottwists in dit deel en dat vind ik erg sterk aan deze serie. Hoe je op de een of andere manier toch steeds weer verrast wordt, maakt dat eigenlijk niets zeker is wat je leest. Wat ontzettend gaaf en vernieuwend!

Zoveel meer
Ondanks dat dit deel op het vorige lijkt door plottwists, personages, vluchten en actiescènes is er in dit deel weer zoveel nieuws bijgekomen. Sowieso zijn er nieuwe personages, maar ook is het nieuw dat Elias in de geestenwereld kan kijken, Laia een nieuwe gave bij zichzelf ontdekt en dat er niet te ontkennen valt dat Laia gevoelens heeft voor zowel Keenan als Elias. Een hoop nieuwe dingen, die weer een hoop nieuwe scènes brengen.

Je kan er niet omheen: deze serie is geweldig

'Emoties zijn menselijk, hoor,' merkt Elias op. 'Zelfs vervelende emoties hebben een functie. Stop ze niet weg. Als je dat wel doet, worden ze alleen maar heviger en dreigender.'

In dit tweede deel zitten ook veel mooie momenten, waarin de personages zichzelf beter leren kennen of elkaar een wijze uitspraak toebedelen. Dat geeft een diepere waarde aan dit boek.

Je hoort het vast al, ook dit deel vond ik weer hartstikke goed! Ik geef het boek 5/5 sterren en ben super benieuwd naar het volgende deel!! Ik dank uitgeverij LS Amsterdam hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Titel | Vuur en As: een Fakkel tegen het Duister
Oorspronkelijke titel | An Ember in the Ashes: A Torch Against The Night
Auteur | Sabaa Tahir