donderdag 15 december 2016

Recensie: Vuur en As #1 - Sabaa Tahir

Hoi allemaal!

Heel toevallig kreeg ik vorige week een mail of ik het vervolg van Vuur en As wil recenseren. Dit was toevallig in de zin dat ik nét Vuur en As #1 aan het (uit)lezen was en er super enthousiast over was. Vandaag vertel ik jullie over Vuur en As, het eerste deel!



Waar gaat Vuur en As over?
Vuur en As vertelt het verhaal van Laia en Elias, geboren in aparte werelden - zij een slaaf en hij een soldaat - die voorbestemd zijn om samen het wrede Imperium te bestrijden, in een wereld die doet denken aan het oude Rome. Laia weet als spion de militaire academie van de Maskers binnen te dringen. Daar ontmoet ze Elias, die eigenlijk haar vijand is...
Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover heel mooi, omdat het weerspiegelt in welk genre en welk thema het boek valt. De achterflaptekst klinkt heel spannend en ik ben heel erg benieuwd naar de uitwerking van de Maskers in dit verhaal.

Wow
Dit boek begint gelijk spannend en heftig. Ik las het echt en er gebeurden dingen die ik twee of drie keer moest lezen. Gebeurde dit echt? Zo heftig? Blijkbaar wel. Tahir neemt geen blad voor de mond, dit verhaal is om te gruwelen! Maskers zijn de meedogenloze soldaten van de keizer. Ze hebben reflexen die sneller zijn dan het licht en een geweten die kleiner is dan een microscoop kan waarnemen. Vandaar dat ze de perfecte moordenaars zijn. Elias is ook zo'n masker, maar in tegenstelling tot zijn mede-Maskers, heeft Elias een geweten en een wens. Hij wil vrij zijn. Zijn hele leven wordt hij opgeleid om een Masker te zijn en te dienen voor zijn volk, maar hij vindt dat dat fout is. Mensen moet je niet vermoorden, maar helpen. Hij wil niet namens iemand allerlei nare dingen uitvoeren, maar juist zelf keuzes kunnen maken. Elias gaat deserteren, maar daarop staat de doodstraf...

Laia
Laia is een meisje uit de Geleerdenwijk. Al jarenlang worden de Geleerden onderdrukt en als blijkt dat haar broer stiekem het Verzet dient, wordt deze onderdrukking geuit in gruwelijke praktijken. Haar broer wordt gevangengenomen en Laia wil hem terug. Hij is de enige familie die ze nog heeft en is vastbesloten het Verzet om hulp te vragen. Maar zal het Verzet haar zomaar helpen? Om haar trouw te bewijzen moet ze zich als spion mengen onder de mensen in Blackcliff, de thuisbasis van de Maskers. Ze moet als dienstmeid van de commandant de oren en ogen van het Verzet zijn als ze haar broer vrij wil krijgen. Al is dit een missie die ze waarschijnlijk met haar leven moet bekopen...

Thema's
Ik vind dat er hele mooie thema's in verwerkt zitten. Allereerst heb je de familieliefde. Laia die zo ver wil gaan om haar broer te helpen, dat is gewoon hartverwarmend. Daarnaast heb je de persoonlijke tegenstrijdigheid die Laia voelt: ze wil graag moedig zijn, maar ze weet dat ze liever wegrent dan vecht. Ook komt vriendschap naar voren als ze een mede-slaaf ontmoet op Blackcliff voor wie ze ook wil vechten. En natuurlijk speelt liefde een grote rol als ze de zoon van de commandant ontmoet: onze deserteur Elias. Bij Elias speelt ook trouw een grote rol: gaat hij vechten waar hij zijn hele leven voor bestemd is, of blijft hij trouw aan zijn eigen wensen? Blijft hij trouw aan zijn beste vrienden en aan Blackcliff? De thema's zijn goed in het boek verwerkt en voelen realistisch aan. Overal zijn verraders en niets lijkt veilig...

Een waanzinnig sterk eerste deel in een gruwelijk spannende serie!

Toen ik het boek begon had ik niet het idee dat ik het zó leuk zou vinden. Toen het boek uit was, met een cliffhanger van heb ik jou daar, wilde ik meteen door in deel 2. Happy me, want deel 2 heb ik al in huis! Ik ben nu al lekker aan het doorlezen, want dit boek eindigt midden in alle actie!

Als je deze serie nog niet kent, raad ik je heel erg aan om het boek te kopen/lenen en open te slaan. Ik geef het boek 5/5 sterren en heb dan ook genoten van het eerste deel! Of zoals ik op Goodreads als eerste reactie gaf: 'HATSEFLATS I love this' ;-)

Titel | Vuur en As #1
Oorspronkelijke titel | An Ember in the Ashes
Auteur | Sabaa Tahir
Uitgeverij | Luiting Sijthoff
Uitgave | Hardcover
Prijs | €19,99
Pagina's | 464
ISBN | 9789024565924



Liefs,
Monica


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen