zaterdag 17 december 2016

Recensie: Siren - Kiera Cass

Vandaag bespreek ik met jullie mijn mening over Siren van Kiera Cass. Maakte dit boek met de prachtige cover mijn verwachtingen waar?

Waar gaat Siren over?
Kahlen is een sirene; haar leven staat in dienst van de Oceaan. Tijdens een verschrikkelijke schipbreuk, waarbij Kahlens familie omkwam, heeft de Oceaan haar gered van de verdrinkingsdood. In ruil voor haar leven moet Kahlen de Oceaan honderd jaar dienen als sirene. Door te zingen lokt ze mensen de diepte in. Haar stem is dodelijk voor iedere mens die hem hoort.
Akinli is een mens; een vriendelijke, knappe jongen die alles is waar Kahlen ooit van heeft gedroomd. Verliefd worden brengt hen allebei in gevaar... maar Kahlen kan het niet verdragen om van hem weg te blijven. Zal ze alles op het spel zetten om haar hart te volgen?

Ik vind de cover echt prachtig! Zo die jurk, met de zee op de achtergrond, wauw! Ook de rug van dit boek is een beauty en staat prachtig naast de selectieboeken, die ook door Kiera zijn geschreven. Het enige wat ik wel jammer vind, is dat Siren niet Sirene is geworden. Soms is het mooier om de titel in de oorspronkelijke taal te laten, maar in dit geval had het niet nodig geweest. De achterflaptekst klinkt intrigerend. Ik heb nog niet veel gelezen over dit onderwerp en was heel benieuwd of dit boek zo goed is als het klinkt!

De Selectie
Ik ben een groot fan van De Selectie serie, ook geschreven door Kiera Cass. Echter zal ik maar gelijk toegeven dat ik dit boek helemaal niks vond. Het ligt voor mij dus niet aan de schrijver, maar echt aan het boek. Het onderwerp trok me wel heel erg, maar ik vond de uitwerking tegenvallen. Hoe de sirenen tegen de Oceaan praten was een vreemd aspect. Ik heb veel fantasie, maar dit viel mij een beetje te kinderachtig en gemakkelijk uit. Het boek lijkt wel door iemand anders geschreven te zijn en dat vond ik heel erg jammer.

Tempo
Tijdens het lezen had ik moeite erbij te blijven, omdat er weinig vaart in zat. De proloog was fantastisch, want die was heel spannend en beloofde veel heftige scènes. In de proloog lees je over hoe Kahlen overboord slaat en een sirene wordt. Als sirene moet ze met haar stem schepen tot zinken brengen en naar mijn mening had dit nog veel beter uitgewerkt kunnen worden verder in het boek. Er komen wel enkele momenten in voor waarop de meiden schepen laten zinken, maar het had veel heftiger, triester en "wow" gekund. De vriendschap tussen de meiden is trouwens wel een mooi, waardevol iets. Dit is een sterk aspect in het boek, omdat je ziet hoe de meiden eigenlijk heel erg aan elkaar hangen en ze bereid zijn alles voor elkaar op te offeren.

Liefde
Ik vond de liefde tussen Kahlen en Akinli een beetje geforceerd. Hun ontmoeting is lief en de sms'jes die ze naar elkaar sturen ook, maar het is een beetje overdreven hoe instant-in-love ze zijn. Akinli ontmoet een meisje dat niet kan praten (Kahlen) en denkt meteen: ja, zij is het! Het lijkt me toch dat meeste jongens eerst denken van: wat een raar meisje. En het lijkt me ook dat jongens eerst willen weten waarom ze niet kan praten, in plaats van dat hij gelijk met haar gaat dansen en afspreken. Het is wel lief dat Kahlen zo hopeloos haar hart verliest aan Akinli en je voelt de struggle van de Oceaan die het haar verbiedt verliefd te zijn. Als Kahlen maanden weg is geweest, zonder Akinli te contacten gaan ze toch door met hun relatie waar ze zijn gebleven. Niks vragen waar Kahlen is geweest, niks problemen. Gewoon vergeten en door. Een beetje nep. Het einde vind ik ook wat over geromantiseerd, hoewel ik dus echt gek ben op romantiek en lotsbestemmingen! We kunnen gewoon stellen dat het niet helemaal mijn ding is.

Ik geef het boek 2/5 sterren, omdat ik de vriendschap tussen de sirenen wel mooi vond en ergens de relatie tussen Kahlen en Akinli ook iets schattigs heeft. Verder was het niet wat ik verwachtte, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen! Laat mijn recensie je niet tegenhouden om je eigen mening over het boek te vormen!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk dat ik het boek mocht ontvangen en lezen! Ondanks dat het niet mijn ding bleek, is het toch attent dat ik het mocht proberen!

Titel | Siren
Oorspronkelijke titel | Siren