dinsdag 27 december 2016

Recensie: Lege Kamers - Susanne Koster

Hoi!

Toen ik een berichtje van niemand minder dan de schrijfster kreeg of ik Lege Kamers wilde recenseren, was mijn antwoord 'ja!'



Waar gaat Lege Kamers over?
Na een traumatische gebeurtenis verhuist Venita met haar broer en ouders vanuit een klein dorp naar het grote Amsterdam. Ze is er bijzonder eenzaam, tot ze Camila leert kennen. Camila is dominant, maar met haar kan Venita tenminste praten over het allesoverheersende schuldgevoel dat ze maar niet kan loslaten. Venita vindt dat zij boete moet doen voor haar verleden. En Camila is het daarmee eens. 

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover weer een pareltje. De hardcovers van Clavis zijn altijd om te smullen! Het effect met de ogen vind ik heel mooi en komt goed uit de verf, door de rustige witte achtergrond. Naar het verhaal was ik ook erg benieuwd, doordat het onderwerp niet heel vaak in boeken terug te vinden is (psychose bij kinderen).

What happened?
In het begin van het boek is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, wat heel nieuwsgierig maakt. Als snel kom je erachter dat hoofdpersonage Venita iets traumatisch heeft meegemaakt, wat maakt dat ze nu een psychose heeft. De psychose zorgt ervoor dat ze heel erg aan mensen twijfelt, aan hun bedoelingen, maar ook denkbeeldige mensen als echt ervaart. Ze is snel op haar tenen getrapt en achterdochtig als mensen vragen aan haar stellen. 

Heftig
Veel mensen weten nog niet goed van een psychose af, maar in het boek wordt duidelijk en realistisch naar voren gebracht wat het met een persoon doet, maar ook met het gezin eromheen. Want het is niet alleen voor Venita vervelend dat ze deze buien heeft, maar ook haar familie vindt het moeilijk om op een juiste manier met haar om te gaan en is eigenlijk alleen maar vooral bezorgd. Ze willen Venita helpen, al denkt zij juist dat ze haar willen opsluiten en haar voor gek verklaren. Erg lastig en ingrijpend.

'Hé pap, doe een beetje rustig, Venita slaapt,' hoorde ik mijn broer op zijn harde manier fluisteren. Sukkel!

Net een beetje meer
Ik ben heel positief over dit boek, al had het misschien nog net een tikkeltje ingrijpender gekund of hier en daar wat heftiger. Of Venita's gezin had nog wat meer uitgediept kunnen worden, aangezien zij ook een rol spelen in het boek. Het trauma is wel goed uitgewerkt en ik begrijp dat mensen hiervan psychoses zouden krijgen, wat heftig zeg! 

Bijzonder
Lege Kamers is een realistisch neergezet verhaal, met verrassende momenten voor iedereen. Heftige gevoelens en verwarring stapelen zich op. Zeker een aanrader als dit soort onderwerpen in jouw straatje liggen! 
Heel mooi om te zien dat Venita zich door het boek heen ook ontwikkelt en de psychose te boven probeert te komen. 

Een bijzonder boek dat 4/5 sterren verdient! Wauw :-) Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Titel | Lege Kamers
Auteur | Susanne Koster
Uitgeverij | Clavis
Uitgave | Hardcover
Prijs | €17,95
Pagina's | 221
Leeftijdsindicatie | 15-18 jaar
Genre | Young Adult
Publicatiedatum | april 2016




Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen