maandag 5 december 2016

Recensie: Duizend Hoog - Katharine McGee

Hey allemaal!

Een hele tijd keek ik al uit naar Duizend Hoog, geschreven door Katharine McGee. Ik als Gossip Girl fan, wilde heel graag dit boek lezen. Duizend Hoog zou een soort Gossip Girl in the future boek zijn. Kom maar door hoor! Speciaal voor dit boek werd mij gevraagd of ik iets leuks met mijn recensie wilde doen. What about een leuke feestelijke foto? Het is immers Sinterklaas vandaag!

Waar gaat Duizend Hoog over?
Een duizend-verdiepingen-tellende toren die zich uitstrekt tot ver boven de wolken. Een schitterende blik op de toekomst waarin alles mogelijk is.

Welkom in Manhattan, New York, 2118.

Het smetteloze uiterlijk van LEDA COLE verbergt een geheime verslaving aan drugs die ze nooit had moeten proberen en aan een jongen die ze nooit had mogen aanraken.

ERIS DODD-RADSONs heerlijke, zorgeloze leventje stort in wanneer ze geconfronteerd wordt met een vreselijk verraad.

Door haar baantje op een van de hoogste verdiepingen raakt RYLIN MYERS verzeild in een wereld – en een liefde – die ze zich nooit had kunnen voorstellen… maar kan ze haar oude leven nog wel trouw blijven?

WATT BAKRADI is een techgenie met een groot geheim: hij weet alles van iedereen. Maar wanneer hij wordt ingehuurd om iemand te bespioneren voor een meisje van boven in de Toren, raakt hij verstrikt in een web van leugens.

En boven iedereen op de duizendste verdieping woont AVERY FULLER, het meisje dat genetisch perfect ontworpen is. Ze lijkt alles te hebben, maar wordt gekweld door het enige dat ze nooit zal kunnen bezitten.

Temidden van adembenemende innovatie en high tech luxe, proberen vijf tieners hun plek te veroveren op de top van de wereld. Maar wanneer je zo hoog bent, kan je heel diep vallen…

Jaaaaaa, die cover. Mooi! Hij straalt een soort rijkdommentoren uit, zo met al dat goud. De achterflaptekst klinkt interessant en ik ga niet meer woorden besteden hieraan, want het is gewoon tof. Let's go!

Gossip Girl
De vergelijking met Gossip Girl snap ik. Ook in dit boek gaat iedereen een beetje met iedereen, en is iedereen met iedereen verbonden op de een of andere manier. Ieder personage heeft ook zijn eigen geheimen en juist die maken dat het een sappig verhaal wordt, met de nodige gossips. Het fijne aan het feit dat iedereen met iedereen verbonden is, is dat de verhaallijnen heel erg mooi bij elkaar samenkomen en het boek als één geheel voelt. Er wordt namelijk verteld vanuit meerdere perspectieven, maar alle personages krijg je een bonding mee, omdat ze ergens in het verhaal passen en allemaal een connectie hebben met iemand anders uit de Toren. De personages zelf zijn ook allemaal heel verschillend en toch ergens hetzelfde. Ze hebben ieder hun eigen problemen en geheimen, die compleet van elkaar verschillen, maar allen kampen ze met iets en laten dit hun leven een beetje overnemen. Heerlijk, dit boek.

De hogeren en de lageren
Wat mij wel opvalt is dat in een toren van duizend hoog, je al snel één van de lageren bent. Zo ben je op 600 hoog al bij wijze van spreken een lagere. Eigenlijk zijn alleen de 100/200 hoogste verdiepingen rijke mensen. Dat vond ik wel bijzonder, als je kijkt naar het totaal aantal verdiepingen: duizend! De tegenstelling tussen de hogeren en de lageren wordt goed geschetst. Je merkt dat de lageren het lastig hebben financieel rond te komen en een hardere wereld gewend zijn in de Toren. Zij houden zich bezig met hard werken, stelen of dealen.

Dat terwijl de hogeren zich juist bezighouden met uiterlijke kwaaltjes. Heb je een snee? Dan wordt dat gewoon via technische apparaten weggehaald. Het uiterlijk van de ongeboren baby's kan ook via deze apparatuur bepaald worden, hetgeen gebeurd is bij één van de hoofdpersonages, Avery. Ook feestjes zijn een ding in de hogere verdiepingen, waarbij je een status hebt hoog te houden. Geld hebben ze genoeg, dus daarmee rondstrooien alsof het pepernoten zijn is een algemeen feit.

Futuristisch
Misschien weten sommigen al dat ik niet heel erg ben van de ruimte- en toekomstboeken. Dit omdat het concept vaak leuk lijkt, maar de uitwerking heel vaak tegenvalt. Er wordt vaak te moeilijk gedacht in technische mogelijkheden en dit komt dan ook erg ingewikkeld over. Of de setting wordt niet duidelijk geschetst. In Duizend Hoog is geen van deze missers het geval. De setting wordt duidelijk geschetst, al is het in het begin even wennen omdat het niet om de dagelijkse setting gaat die je om je heen ziet. Daarnaast zijn er een hoop high tech apparaten aanwezig, maar het is gewoon een simpel apparaat waarvan je oprecht zou kunnen verwachten dat dit in de toekomst wordt toegepast. Zo wordt toegang tot kamers geregeld door een irisscanner en kunnen glazen water gewoon zo hup, voor je verschijnen. Ik vind al die snufjes erg leuk en het voegt zeker wat toe aan het boek. Mijn favoriete personage is dan ook Watt, die een computer in zijn hoofd heeft waarmee hij alle antwoorden kan vinden: hoe te praten met meisjes, wie woont waar... Hij kan ook alles hacken. Tof!

Spanning en dan... cliffhanger?
Ondanks alle ditjes en datjes van de personages, is de doorlopende verhaallijn best spannend. In het eerste hoofdstuk valt er een meisje van het dak af, maar er wordt nog niet verteld wie. Door het verhaal heen kom je dit ook nog niet te weten, pas op het allerlaatste moment weet je wie het is. De schrijfster heeft het voor elkaar gekregen om alle vrouwelijke hoofdpersonages het dak op te krijgen, voor er één afvalt. Hierdoor ben je een hoofdstuk lang aan het speculeren, wat natuurlijk hartstikke leuk is. Aan het einde komt er een begrafenis voor die persoon en verwacht je dat het verhaal afrondt. Het is mij even helemaal ontgaan dat er een vervolgdeel zou komen, dus toen er ineens een dikke vette cliffhanger in mijn gezicht werd gesmeerd, was ik verbaasd. Nee! Niet nu stoppen! Er moet nog zoveel worden uitgezocht! Er moet nog zoveel gebeuren! Heerlijk eigenlijk, want nu wil ik héél graag deel twee hebben.

Ik kan eigenlijk niet veel meer dan goeds zeggen over dit boek. Ik heb er oprecht van genoten. Het is eigenlijk een wereld waar je in stapt en ik vond het jammer dat het boek op een gegeven moment uit was. Waag de sprong van duizend hoog nu en val in de wereld van de Toren!

Ik geef het boek 5/5 sterren en dank uitgeverij Moon hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Duizend Hoog
Oorspronkelijke titel | The Thousandth Floor