maandag 19 december 2016

Recensie: De Alien - Martine Glaser

Hoi allemaal!

In de folder zag ik dat dit najaar De Alien zou worden uitgegeven: het nieuwste boek van Martine Glaser. Ik was hier heel blij om, want ik vond De Zaterdag van het Onweer en Zie me, Hoor me erg goed!

Waar gaat De Alien over?
Fay, Julie, Joost en Harm organiseren misschien wel voor het laatst het zomerfeest in Huizerveld. Ze hebben eindexamen gedaan op de middelbare school en na de vakantie scheiden onvermijdelijk hun wegen. Zal de band tussen hen hecht blijven? Hun vriendschap komt nog meer onder druk te staan als de getraumatiseerde Victor in het dorp verschijnt. Het duurt niet lang voor hij keet schopt bij de schijnbaar onbesproken, deftige Huizervelders. Dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op, zekerheden schudden op hun grondvesten, lichamelijke verlangens laten zich niet langer negeren. Uiteindelijk komt het feest er toch. Maar een schot zet alles op de helling ...
Ik vind de cover heel mooi. Of dat nou door de jongen of de kleuren komt, geen idee ;-) Maar de cover oogt heel buitenaards. Dat past mooi bij de titel! Ik ben benieuwd of het ook bij de inhoud past, want de achterflap suggereert niets buitenaards... Wel weer een prachtige hardcover zoals je gewend bent van Clavis!

O... domper
Zo voelde ik me toen ik het boek begon te lezen. Het eerste hoofdstuk is wel pakkend en je vraagt je gelijk dingen af, wat je interesse in het plot wekt, maar daarna was ik snel de draad kwijt en voelde het een beetje verwarrend. Wel leuk dat in het tweede hoofdstuk de verhaallijnen al samen komen. Ik kon mij toch niet helemaal initiëren met het verhaal en had voor mijn gevoel misschien ook de verkeerde verwachtingen qua onderwerp van het boek. Aangezien titel en cover op iets buitenaards duiden en ik daardoor vertekend begon te lezen.

Seks?
Voor ik het boek begon te lezen had ik van een aantal mensen gehoord dat het boek heel seksueel georiënteerd zou zijn, maar ik wil daar altijd mijn eigen mening over vormen. Het viel mij op dat in het eerste hoofdstuk gelijk wordt afgetrokken en dat het tweede hoofdstuk gefixeerd is op iemands kont. Dat maakte wel dat ik dacht van: oké, ik snap waar die opmerkingen vandaan komen. Alleen vond ik het verdere verloop van het boek niet zo heftig als verwacht. In positieve zin. De scène aan het eind van het boek kwam nog het meest in de buurt van 'vulgair', hoewel ik het vond meevallen en het eigenlijk prima vond beschreven voor een YA boek. Het is ook logisch dat jongeren van die leeftijd zich bezighouden met deze dingen.
Enkele woordkeuzes zouden wellicht in de NA categorie vallen, maar de hoeveelheid seksscènes in het boek viel mij mee. Dat het seksgeoriënteerd is, daar ben ik het dan wel weer mee eens.

Wat er tussen Victor en Fay opbloeit en hoe ze steun uit elkaar halen is mooi. Ook heeft Fay een mooie persoonsontwikkeling. De dialogen tussen de vrienden verlopen vlot en die lezen fijn weg.

Victor
Man, ik begrijp die Victor niet. Ik snap dat hij een trauma heeft, maar in de eerste hoofdstukken gaat hij zo bizar tekeer tegen Polen en tegen de politie. Echt agressief. Ik vraag me dan echt af of dit een statement is van de auteur van 'kijk ik schrijf personages met stoere woorden' of dat er een logische gevolgtrekking is gedaan van 'zo is Victor, want...'. Het boek zit best vol met uithalen naar Polen en vluchtelingen en soms denk ik wel van: dit had wat minder gekund. Ik weet het nu wel. Hij doet heel vijandig naar iedereen en er staan extreem veel scheldwoorden in. Beetje jammer, want het haalt voor mij juist de kracht van zijn personage af.

De politie
Ja, nog zo iets. In het begin wordt geschreven hoe Victor teruggaat naar zijn ouderlijk huis en er Polen blijken te wonen. De politie wordt erbij gehaald en ik vind het zo bizar geschreven hoe de politie met de situatie omgaat. De politie maakt Victor eigenlijk steeds belachelijk en neemt zijn probleem niet serieus. In plaats van naar hem te luisteren, maken ze zijn mening belachelijk door woordgrappen te maken over de Polen ("Ik zal Poolshoogte nemen"). Het lijkt mij dat de politie ieder individu als belangrijk ziet en nooit zomaar zo zou handelen. Raar en onrealistisch.

Verhaalverloop
Eigenlijk vond ik dat er tot hoofdstuk 14 weinig vaart in zat. Het boek werkte vooral verwarrend op mij en ook een beetje… saai? Er mocht van mij wel wat actie in komen, aangezien de achterflap een heuse heftige situatie belooft. Daar merk je echter vrij weinig van. Vanaf hoofdstuk 14 komt de vaart er wel in en is het boek steeds spannender en ook leuker om te lezen. Al komt het beloofde schot pas aan het einde van het boek, wat aan de ene kant extra emotionaliteit opwekt doordat je tijd had om je te binden aan dat betreffende personage, maar aan de andere kant irriteert het, omdat je er het hele boek op wacht. Ik snap dus de ophef op de achterflap slechts ten dele. Ook is de situatie met het schot voor mij een beetje verwarrend, want de persoon die wordt neergeschoten komt in de epiloog terug. Is hij dan dood? Is dit een droom? Is het echt gebeurd? Misschien ligt het aan mij dat ik niet goed genoeg heb gelezen, maar ik was het even kwijt.

De Alien heeft voor mij helaas niet losgemaakt wat de eerdere boeken van Martine Glaser wel hebben losgemaakt. Het boek kwam naar mijn mening niet snel genoeg op gang en het schrijfwerk leek meer stoer doen dan boeien. Dit is uiteraard mijn gevoel bij het boek, dit kan voor anderen anders zijn. Al was het voor mij dit keer niet helemaal wat ik ervan verwachtte, helaas. Dat neemt niet weg dat ik het volgende boek van Martine wel gewoon wil lezen! Ik weet dat ze het kan.

Ik geef het boek 3/5 sterren, doordat Fay een boeiend en opbloeiend personage is, de scènes tussen haar en Victor schattig zijn en het einde van het boek spannend is. Echter blijft het daar ook bij voor mij.

Ik dank uitgeverij Clavis heel hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | De Alien
Auteur | Martine Glaser