woensdag 30 november 2016

Recensie: Spiegelmeisje - Astrid Witte

Hey allemaal,

Onlangs ontving ik één van de prachtige nieuwe hardcover boeken van Clavis: Spiegelmeisje. Nogmaals veel complimenten voor Clavis die altijd van die mooie hardcover boeken uitbrengt, die prachtig bij elkaar in de kast staan. Het boek Spiegelmeisje is niet dik, maar leek mij wel interessant!

Waar gaat Spiegelmeisje over?
Twijfelend sloeg ze linksaf en kon niet geloven wat ze zag. Ze zou haar huis bijna niet herkend hebben, als het felblauwe naambord niet bij de deurbel had gehangen. Het hele huis, de afgeschuurde deur die nog altijd geschilderd moest worden en binnenkort wel rottingsverschijnselen zou gaan vertonen, de ramen en zelfs de perkplantjes in de tuin ... ze waren allemaal in spiegelbeeld. Wanneer Marleen per ongeluk een antieke spiegel breekt, komt ze in een spiegelwereld terecht. Letterlijk alles is gespiegeld. Op school is niets meer leesbaar en ze heeft het gevoel voor gek verklaard te worden. En dan heeft ze nog niemand verteld over de geestverschijning die voortdurend opduikt. Maar tijdens haar zoek tocht komt Marleen erachter dat zij niet de enige is die in een spiegelwereld zit opgesloten ...

Ik vind de cover mooi gedaan, zo met die spiegel. Past goed bij het verhaal. Als je het boek openslaat zie je dat de titel in spiegelbeeld is gezet, tof! Ook zitten er door het boek heen zinnen in die in spiegelbeeld staan. Om dus te lezen wat daar staat heb je een spiegeltje nodig (of talent). Dit maakt dat je een beetje actief moet lezen.

Spannend
Spiegelmeisje was een spannend geschreven boek. Hoewel ik op zich wel mysterie in het boek verwachten, had ik niet zozeer gedacht dat het ook spannend en soms griezelig zou zijn. Dat was een verrassing en daarmee een pluspunt op het verhaal. Door de fijne schrijfstijl vlieg je door het boek heen.

Concept
Het concept vind ik origineel. Er zijn op zich in films wel dingen gedaan met spiegels en ook in het bekende Alice in Wonderland verhaal gaat Alice door de spiegel heen, maar op zich is het niet een heel erg bekend of veel gebruikt concept binnen het YA-genre. Wat het boek ook heel origineel maakt is dat alles wat de hoofdpersoon doet in de spiegelwereld, ook permanent is in de echte wereld. Het is dus niet iets wat ze beleeft en als het avontuur voorbij is dat alles weer normaal is. Ook is het leuk dat ze in de spiegelwereld iemand ontmoet die hetzelfde is overkomen als haar.

Hmm...
Nu kom ik toch bij het punt waar ik mijn twijfels uitspreek over sommige stukken van het boek. Vooral bij het einde werd ik minder enthousiast. Dit kwam omdat de spanning zo goed opgebouwd werd en ik de oplossing ronduit jammerlijk vond. Je verwacht zo'n bijzondere mysterische oplossing waarmee ze weer naar de echte wereld komen, terwijl de gegeven oplossing eigenlijk je verwachtingen teniet doet. Daarnaast voelde het soms wat ongeloofwaardig, want de hoofdpersoon is totaal geen opstandig meisje, maar als ze in de spiegelwereld zit gaat ze wel gelijk radicale dingen doen als haar haren afknippen en verven, haar ouders buitensluiten en met een jongen op avontuur. Waar komt dit gedrag vandaan? Door het gevoel dat wat ze in deze wereld doet niet echt gebeurd? Of is ze ineens een puber? Het kwam mij een beetje uit de lucht vallen.

Kortom: een erg leuk en vooral origineel boek, maar het laat nog veel te wensen over aan het einde. Ik geef het boek 3.5/5 sterren. Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Spiegelmeisje
Auteur | Astrid Witte
Uitgeverij | Clavis