zondag 13 november 2016

Recensie: Lawinegevaar - Suzanne Vermeer

Hi!

Onlangs ontving ik de nieuwe thriller van Suzanne Vermeer: Lawinegevaar. Ik heb al een aantal boeken van Suzanne Vermeer gelezen, maar al járen geleden. Ik weet wel dat ik ze altijd heel spannend vond, dus toen ik een kans kreeg voor dit nieuwe boek, nam ik die aan! Helemaal omdat het in de winterstijl is, was ik er klaar voor om te bibberen.



Waar gaat Lawinegevaar over?
Chantal Donkers breekt definitief door als strafrechtadvocate na het winnen van een zaak die vol in de aandacht van de media staat. Ineens hoort ze bij 'de groten' en is ze een graag geziene gast in nieuws- en actualiteitenprogramma's. Dat de roem ook een keerzijde heeft, ontdekt ze als ze te maken krijgt met een stalker. 
Om even te ontsnappen aan alle stress en drukte boekt Chantal een skivakantie naar Zwitserland met haar vriend Niels. Maar een week voor vertrek gaat 's avonds de deurbel. Er staat een meisje op de stoep dat beweert de dochter te zijn van Chantals jongere zus Amber. De zus met wie ze al ruim tien jaar geen contact meer heeft. Het meisje stelt zich voor als Fenna en stapt naar binnen met de woorden: 'Mama zegt dat ik bij jou veilig ben.'

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover een heerlijke Suzanne Vermeer uitstraling hebben. Je weet het eigenlijk meteen. En ja, de sneeuw als het boek Lawinegevaar heet, top! De achterflaptekst maakte dat het me een spannend boek leek en ik had veel zin in een winterse thriller.

IJskoud
Wow, ja. Ik ken dus enkele boeken van Suzanne Vermeer, waaronder Zwarte Piste, wat ook een winterthriller is. Dit boek is gewoon nóg kouder. Je krijgt echt rillingen en het is heel spannend. Het is een heerlijk winters boek en daarom zeker aan te raden als je klaar bent voor kou ín je huis. Oké, dat klinkt niet aanlokkelijk. Kou in je huis. Maar je snapt wat ik bedoel.

Plot
Het plot zit goed in elkaar. Het begint met Chantal, een strafrechtadvocate die, zoals op de achterflap al bekend wordt gemaakt, een soort doorbraak maakt en nu tot de top behoort. Je ziet dat ze geniet van de bekendheid. Als ze een vakantie boekt voor haar en haar vriend, staat Fenna op de stoep. Je hebt geen idee of dit meisje echt de dochter is van Amber, Chantal's jongere zus. Je hebt geen idee of Chantal er goed aan doet het meisje zomaar onder haar hoede te nemen (waarschijnlijk niet :-)). Het is eigenlijk al gelijk een plottwist, want: wat nu?

'Na de lawine van ellende die ze over zich heen hadden gekregen, gloorde er nu eindelijk echt licht aan de horizon'

Fenna
Ah. Fenna. Ze is zó schattig. Haar onschuld is echt heel mooi neergezet. Het is een kind en dat merk je uit alles op. Tegelijkertijd is ze wel heel wijs en dapper. Haar karakter is mooi uitgediept.

Karakters
De andere karakters uit het boek vind ik nog wel wat oppervlakkig blijven, Chantal incluis. Natuurlijk wordt het hoofdpersonage wel dieper besproken dan de andere karakters, maar ik miste net het beetje wat mij zou raken. Net ietsje meer en ik had me beter kunnen identificeren met Chantal.

Spannend
Het is zoals ik al zei een heel spannend boek, hoewel het einde voor net iets te open was nog. Het was een mooi, passend einde, maar ik had nog graag een soort finale-knal gezien. Nu moet ik zeggen dat de eindes een beetje over alle Suzanne Vermeer boeken (die ik heb gelezen) qua afronding overeenkomen. Het is daardoor ook wel weer iets wat passend is voor deze boeken: je weet wat je krijgt.

Lawinegevaar is spannend van A tot piste. Een heerlijk winters boek dat je laat rillen van onder je deken. Hoewel het einde te wensen overlaat, geef ik dit boek toch 4/5 sterren. Ik dank uitgeverij AW Bruna ook hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!


Liefs,
Monica

2 opmerkingen: