donderdag 17 november 2016

Recensie: Het Balseizoen - Jonah Lisa Dyer en Stephan Dyer

Hoi!

Onlangs las ik het Balseizoen, geschreven door Jonah Lisa Dyer en Stephan Dyer. Vandaag horen jullie mijn mening.

Waar gaat Het Balseizoen over?
Megan houdt van voetballen; het is haar grote droom om met haar team mee te doen aan de Olympische Spelen. Waar ze beslist níét van houdt zijn zijden jurken en een reverence leren maken. Wanneer haar moeder haar en haar tweelingzus in het geheim opgeeft als debutante voor het balseizoen, is ze dan ook furieus. Weigeren heeft echter geen zin, en dus komt ze terecht in een wereld van buigingen, ballroomdansen en een heleboel vuile spelletjes...

Hoe overleeft ze het daar zonder zichzelf compleet voor schut te zetten?

Ik vind de cover mooi, want het straalt prinsessen uit. Ik ben gek op boeken over prinsessen, debutanten en mooie jurken dus ik was heel erg benieuwd naar dit boek! De achterflaptekst sprak me erg aan, ook omdat hoofdpersonage Megan juist niet een prinsestype is. Hoe zal dit zich ontplooien?

Voetballen in een jurk
Dit boek is een heerlijke combi tussen een ruig meisje dat liever voetbalt en vies wordt, dan haar nagels laat doen en buigt. Als Megan tegen haar zin samen met haar zus Julia door haar moeder wordt opgegeven voor het debutantenseizoen denkt Megan maar één ding: Hell no.
Ze komt terecht tussen de debutanten die wél echt willen strijden voor een kroontje en een jurk en haar het leven zuur maken.

Eh. Oké?
In het begin komt Megan bij de vrouw die het debutantenseizoen leidt. Samen met 6 anderen doet ze mee aan dit project en op de één of andere manier heeft die vrouw gelijk de pik op Megan. Tuurlijk, uiteindelijk is dat wat het verhaal vormgeeft, maar zonder gegronde reden vind ik het slap als een personage gelijk pik heeft op de ander. Zo roept die vrouw dat Megan niet kan lopen als een debutante of kan dansen. Heeft ze Megan dat ooit zien doen? Nee. Ze noemt Megan een mislukkig en zegt dat Megan wel heel erg haar best mag doen als ze zich wil bewijzen. Sorry? Misschien heeft Megan de houding dat ze niet mee wil doen, maar er is nog nooit bewijs geweest dat ze daadwerkelijk alles aan het verpesten is. Ik kan daar niet zo goed tegen, omdat het heel geforceerd voelt. Er lijkt teveel voor logisch aangenomen, wat helemaal niet logisch lijkt uit de gebeurtenissen.

Setting
Ik ben gek op de setting. Dat Amerikaanse Texas, leuk! De manier waarop de huizen, gebouwen en de omgeving zijn beschreven, vind ik heel erg interessant. Wat ook zeker een positief punt is aan dit boek is de zussenband. Julia is een super leuk personage en Megan en zij hebben een hele goede band. Ze komen voor elkaar op, helpen elkaar en staan voor elkaar klaar. Ik ben gek op het zussen-thema dat naar mijn mening tegenwoordig steeds meer in boeken wordt verwerkt. Tof!
Een thema waar ik echter weer een beetje zat van ben is het perfecte meisje thema. Ook in dit boek zit een perfect meisje dat alles heeft, zichzelf alles vindt en dan de pik heeft op het hoofdpersonage. Niet dat ze niet goed is neergezet in het boek, ik vond het gewoon een vervelende toevoeging.

Megan
Megan heeft hele leuke gedachtegangen. Je leest vanuit haar perspectief en ik vind de manier waarop zij als personage is en zich ontwikkelt heel leuk. Wel raar dat ze niet mee wil doen met het debutantschap, maar als ze een kans krijgt om te stoppen, ineens super gemotiveerd is om door te gaan. Het is een leuk verhaal, maar ik had wel net wat meer verwacht. Het heeft wel een vlotte schrijfstijl en het is op meerdere momenten heel grappig, dus wel zeker een leuk boek om tussendoor erbij te pakken!

Ik geef het boek 3.5/5 sterren en dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het opsturen van dit exemplaar!

Titel | Het Balseizoen
Auteurs | Jonah Lisa Dyer & Stephan Dyer