maandag 28 november 2016

Recensie: Harteloos - Marissa Meyer

Hé allemaal!

Ik ontving enige tijd geleden Harteloos van Marissa Meyer en ik was zóóó blij. Ik ben een die-hard Alice in Wonderland fan en natuurlijk wil je dan alle boeken die ermee te maken hebben lezen. Zo ook die over de Hartenkoningin. Het boek is een lekker dikkerdje, maar ik vond dat alleen maar goed: zo kan je nog langer genieten van alle wonderlijke dingen.

Waar gaat Harteloos over?
Lang voordat ze de schrik van Wonderland was, was de Hartenkoningin een meisje dat ontzettend graag verliefd wilde worden.
Als we Alice in Wonderland lezen, verbazen we ons allemaal over alle wonderen uit Wonderland: we lachen om de gekke Hoedenmaker, we leven mee met de chagrijnige Humpty Dumpty, we schieten spontaan in de stress van het Witte Konijn en we hebben allemaal een hekel aan de wrede Hartenkoningin.
In dit boek vertelt Marissa het verhaal van de Hartenkoningin vóórdat ze bekend stond als genadeloos en wreed en komen we erachter dat Catherine eigenlijk een heel lief meisje met mooie dromen en idealen is geweest.

De cover van de Nederlandse editie van Blossom Books is aangepast. De oorspronkelijke cover en de Nederlandse cover staan hieronder tegen elkaar afgezet.

Ik vind - niet haten please - de oorspronkelijke cover toch iets mooier. Die doorns zo door het zwart heen, prachtig! De Nederlandse cover is ook mooi en bevat meer elementen van Alice in Wonderland, maar het zilver steekt niet zo mooi af tegen het zwart als het rood en ik vind de doorns mooier dan een boom. Al met al is het alsnog natuurlijk een prachtige cover ;-)
De achterflaptekst sprak mij meteen aan: dit is een boek voor mij!

Little Miss niet begrepen
Ik vind dat je na het lezen van dit boek een andere kijk hebt op de Hartenkoningin van Alice in Wonderland zoals we die kennen. Natuurlijk moet je in je achterhoofd houden dat dit fictie is geschreven door iemand anders dan door Caroll zelf, maar stel dat dit echt het achtergrondverhaal van de Hartenkoningin zou zijn, dan heb ik er alle begrip voor dat ze slecht is geworden. Lady Catherine Pinkerton, de Hartenkoningin, is een leuke meid met passies voor een bakkerij. Echter moet ze als dochter van de Markies van de Rotsschilpadbaai andere toekomstplannen maken, dan een bakkerij openen met haar dienstmeid Mary-Ann. Het gerucht gaat dat de Hartenkoning een oogje heeft laten vallen op Catherine en ze wordt aan alle kanten aangespoord om 'ja' te antwoorden op de huwelijksvraag. Echter staat Catherine's hoofd niet naar de Hartenkoningin, maar naar de mysterieuze hofnar van hem...

Jest
Naaaaaah. Vanaf het eerste moment dat Jest, de Joker en hofnar van de koning, in beeld komt ben je al weg van hem. Hij is echt zo'n mysterieuze bookhunk die je gewoon moet hebben in je leven. Hij kan goocheltrucs, gedichten schrijven en is in voor een avontuur. Instant-love tussen lezer en Jest. Ook tussen Jest en Catherine kriebelt het en dit is prachtig beschreven.

'Hij leek niet gek. Niet gekker dan haar andere kennissen. Niet gekker dan zijzelf. En als je echt eerlijk was, was iedereen wel een beetje gestoord.'

Hatta
Ik heb gewoon na dit boek een beetje een hekel gekregen aan Hatta, de gekke hoedenmaker. Hij was altijd een favoriet personage, maar in dit boek vond ik hem best gemeen. Gelukkig is hij wel bij zichzelf gebleven qua personage, want hij is zo verstrooid als altijd en strooit met raadsels uit de echte Alice in Wonderland. Bijvoorbeeld: Wat is de overeenkomst tussen een raaf en een bureau? ;-)
In dit boek worden meerdere oplossingen genoemd en helemaal achteraan wordt er ook nog een heel stuk aan gewijd. Super leuk om die verschillende ingevingen te lezen!

'Het is zeer gevaarlijk om iets niet te geloven alleen maar omdat het je bang maakt.'

Alice in Wonderland
Wat ik enorm leuk vond, was dat het echt een Alice in Wonderland boek was. Hoewel Alice zelf nog niet aanwezig was, waren wel Tweedle-Dee en Tweedle-Dum aanwezig, Haigha de haas, het gekke theefeestje, Cheshire de kat, de speelkaarten, het witte konijn met het zakhorloge, het doolhof, de bomen met witte rozen, de Hartenkoning die net als in het oorspronkelijke boek vrij klein van stuk is en het 'Drink Me' drankje, wat je laat krimpen. Dat en nog veel meer komt terug in dit boek en dat is echt super leuk! Wat ook leuk is, is dat niet alleen het oorspronkelijke boek van Carroll is aangehouden, maar ook de film van Tim Burton. Zo komt de Jabberwock erin voor, het woeste draak-beest uit de film. Zeker als je Alice in Wonderland kent is dit boek een plezier om te lezen, omdat je telkens zit van 'hee!' en 'oooh!'.

Ik kan nog uren doorgaan over dit boek, want het is gewoon een toppertje. Een eersteklas ritje naar Wonderland! Dus mocht je nog even terug willen, dan kan dat. Harteloos doet niet onder aan de magie in de oorspronkelijke Alice in Wonderland boeken. De sfeer, de personages, de verhaallijn... Het klopt allemaal! Ik geef het boek 5/5 sterren en raad het zeker aan om op je verlanglijstje te zetten dit jaar. Je wil dit boek <3

Ik dank uitgeverij Blossom Books hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Harteloos
Oorspronkelijke titel | Heartless