zaterdag 12 november 2016

Recensie: The Diabolic - SJ Kincaid

Hoi allemaal!

Vandaag de recensie van een nieuw boek van een nieuwe uitgeverij. De uitgeverij, Young en Awesome, is een uitloper van de uitgeverij Leopold. Y&A is de Young Adult afdeling en ik ben al heel erg positief over de manier waarop ze het aanpakken. Ze hebben vier super gaaf uitziende boeken gecreëerd en daarnaast ook nog allemaal boekengoodies. Ben jij benieuwd naar al deze topdingen? Klik dan hier en breng de site van de uitgeverij een bezoekje!

Ik ga vandaag in op één van de vier uitgegeven boeken: De Diabolic van SJ Kincaid. Ik was naar dit boek - en naar de Jewel - het meest benieuwd. Het is voor de fans van Rode Koningin, staat op de kaft. En ik ben gék op Rode Koningin, dus ik wilde dit boek zeker niet missen!

Waar gaat The Diabolic over?
‘Denk je echt dat dit meisje gevaarlijk is?’ zei de senator. ‘Ze ziet er eerder uit als een doodsbang kind.’  Ik verkilde toen hij dat zei. Ik mócht niet bang zijn. Ik keek de senator woest aan. Hij schrok, kneep zijn ogen tot spleetjes en wendde zijn blik van me af. Misschien heb gelijk,’ mompelde hij. ‘Het zit in de ogen. Ze heeft wrede ogen. Liefje, weet je heel zeker dat we dit monster in huis moeten halen?’
Nemesis lijkt een doodgewoon meisje, maar niets is minder waar. Ze is een Diabolic, gemaakt om te doden. Op jonge leeftijd wordt ze gekocht door een adellijke familie om hun dochter Sydonia te beschermen – zo nodig met haar leven. Als Sydonia zich moet melden aan het hof van de keizer, die duidelijk kwaad in de zin heeft, neemt Nemesis haar plaats in. Niemand mag ontdekken wie en wat ze werkelijk is…
Ik vind de cover heel mooi, want het straalt uit dat het een messcherp actieboek gaat zijn. De bovenkant van de vlinder staat tegelijkertijd ook weer voor de onschuld die Sidonia heeft. De metaalprint slaat indirect naar mijn mening ook weer op het feit dat Diabolics een soort robots zijn. De achterflaptekst sprak me ook heel erg aan: het klinkt zo origineel!

Messcherp
Een messcherpe Young Adult met snijdende spanning.  Ja, het boek zit vol met lugubere praktijken en heel veel dood. Hoewel dat het boek heel spannend maakte, vond ik dat er net even teveel dood en verderf in zat naar mijn mening. De genadeloosheid van de koning komt wel goed over, maar het had van mij even wat minder extreem gemogen. Er wordt met mensenlevens gegooid alsof het niets is.

'De keizer wil dat ik mijn onschuldige lammetje naar de slachtbank stuur. Nee. In plaats daarvan stuur ik hem mijn anaconda.'

Plottwists
Als er een boek niet voorspelbaar is, is het dit boek. Het zit vol met plottwists en dat leest heerlijk, want je wordt constant verrast. SJ Kincaid durft risico's te nemen en laat dingen gebeuren die de meeste auteurs niet durven. Dat is wel een hele sterke eigenschap en maakt het verhaal erg origineel. Überhaupt zit het met de originaliteit van dit boek wel goed. Het concept van de Diabolics, die enkel gecreëerd zijn om te doden, in combinatie met de setting (op planeten, in de ruimte) is origineel aangepakt. Hier en daar had de uitwerking wat beter gemogen, want ik heb het idee dat we amper van de wereld meekrijgen, omdat het boek zich veelal op dezelfde plek afspeelt.

Personages
Waar ik vaak hekel aan heb is als de personages/plaatsen heel erg ingewikkelde namen hebben, of als er meerdere namen zijn die op elkaar lijken (Nemesis en Nevasa in dit boek). De moeilijkheid van de namen viel in dit boek wel mee, hoewel ik heel lang bij bepaalde personages dacht dat het anderen waren dan het werkelijk waren. Zo haalde ik de vader en moeder van Sidonia constant door elkaar. Dat was heel lastig om te volgen, maar verder was het een goedlopend verhaal.

Ik vond Diabolic een leuk boek en het was zeker spannend, maar ik ben nog in dubio over hoe leuk ik het boek vond. Er waren voor mij zeker minpunten, maar ik vond het toch een geslaagd verhaal. Ik geef het boek 4/5 sterren.

Ik dank uitgeverij Young and Awesome hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | The Diabolic
Auteur | SJ Kincaid