zondag 20 november 2016

Recensie: 20 vragen voor Gloria - Martyn Bedford

Hey allemaal!

Vorig jaar kreeg een vriendinnetje van mij 20 questions for Gloria. Ik was toen benieuwd naar het boek, maar ik las toen nog bijna tot geen Engels. Toen ik dit jaar daarom bericht kreeg van de vertaling: 20 vragen voor Gloria dacht ik: yes! Deze ga ik lezen!

Waar gaat 20 vragen voor Gloria over?
Op een saaie doordeweekse dag stapt een nieuwe jongen Gloria's klas binnen. En niet zomaar één. Uman is knap en mysterieus, en ook grappig en superslim. Hij komt meteen naast Gloria zitten en heeft alleen maar oog voor haar. Binnen de kortste keren wordt ze verliefd. Dus als hij voorstelt om te breken met hun saaie leven en er samen vandoor te gaan, hoeft ze niet lang na te denken. Ze nemen een tentje mee, gooien hun telefoons weg en gaan samen het avontuur tegemoet...
Maar wie is deze raadselachtige jongen eigenlijk? En is hij wel te vertrouwen? Wanneer Gloria eindelijk achter de waarheid over Umans verleden komt is ze mijlenver van huis en stellen haar ouders en de politie zich de vraag: waar is Gloria?

De cover vind ik wel bij het verhaal aansluiten, maar verder vind ik hem niet echt mooi. Als het echte mensen waren op de cover, in plaats van echt geschetste mensen, had het al een stuk beter geweest naar mijn mening. Daarnaast zijn de kleuren niet echt aantrekkelijk, eerder vies. Natuurlijk snap ik dat de cover geen regenboogfeest kan zijn, als het gaat over een vermist meisje. Maar in de boekhandel zou ik dit boek door de kleuren niet zo snel oppakken. De achterflaptekst is spannend en ik ben benieuwd wat er met Gloria is gebeurd.

Hoofdstukverdeling
Ik vind de hoofdstukverdeling heel leuk gedaan. De titel 20 vragen voor Gloria wordt in de hoofdstuktitels verwerkt door elk hoofdstuk een vraag te geven als titel. Dit zijn de vragen die tijdens het verhoor op het politiebureau worden gesteld aan Gloria. Gloria is weer terecht en iedereen vraagt zich af: wat is er nou helemaal gebeurd in die weken dat je weg was? En... waar is Uman?

Verhoor
Het begin start met een soort script, waarin je kan lezen over Gloria die in het verhoor zit op het politiebureau en vragen moet beantwoorden over haar verdwijning. Dit leest heel snel, omdat je direct kan zien wie het zegt en dan alleen nog maar diens tekst hoeft te lezen. Tegelijkertijd is het ook wel weer fijn dat hierna de 'normale' hoofdstukken starten en je gewoon in tekstvorm leest. Het verhoor en de tijd waarin Gloria Uman ontmoet en ze eropuit gaan, wisselen elkaar af. Echter is het vrij lastig te bepalen wanneer wat is, want het is niet zo dat de twee perspectieven door hoofdstukken worden gescheiden, noch door alinea's. Soms staat er gewoon in één alinea een gebeurtenis uit het verleden en dan een opmerking uit het heden erdoorheen die een personage maakt. Dit was voor mij soms zo verwarrend dat het irritant werd.

Realistisch
Het is realistisch geschreven, omdat je echt ziet hoe Gloria psychologisch helemaal afhankelijk wordt van Uman. Alles wat Uman wil, krijgt hij beetje bij beetje voor elkaar en op zo'n manier dat Gloria denkt dat ze het er helemaal mee eens is. 20 Vragen voor Gloria is een psychologisch sterk geschreven boek.
Uman is zo'n type die laks is naar de wereld en naar verantwoordelijkheden en gewoon maar doet waar hij zin in heeft. In tegenstelling tot sommige verhalen waarin zijn tegenspeler dan een net meisje is die nog nooit de regels heeft overtreden, is Gloria juist best ongelukkig. Ze is geen rebel, maar ze heeft wel haar problemen. Dat is weer vernieuwend.

De laatste vraag...
Het einde was voor mij best teleurstellend... Ik vond dat het boek zo sterk opbouwde in spanning en dan komt het einde en het voelde onbevredigend. Het was een heel erg open einde en de opgebouwde spanning viel eigenlijk in het niets. Zo jammer, want het boek had zoveel sterker kunnen zijn als het een verrassend einde had met sterke verbindingen naar de opgebouwde spanning door het boek heen.

Ik geef het boek 3/5 sterren, omdat ik het wel een tof boek vond, maar het zoveel meer had kunnen zijn als de uitwerking beter was. Ik dank uitgeverij Q hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!